Spattknöl

M

MorningGlory

Kan någon vara snäll och lägga in bilder på spattknölar. Har letat länge både här på forumet och googlat, men kan inte hitta några bilder/foton.
Vid vilken ålder uppkommer vanligtvis spatt?

Tacksam för svar!

Sv: Spattknöl

Att fota en spattknöl kan vara svårt, att känna den är enklare men att se den är nog svårare.

En spattknöl växer till efter att åkomman hamnat i vilande läge, då skapas en sammanväxning som kan kännas i hasen som en spattknöl.
Jag tror däremot att det kan vara svårt att se med blotta ögat, och ännu värre få med det på en bild. Har du tur så kanske någon har ett foto, men bered dig på att det inte är så dramatiskt.

Spatt uppkommer i alla åldrar tyvärr, inte lika vanligt bland unga oridna hästar men förekommer.

Sv: Spattknöl

Jag undrarde för att jag läste lite om spatt idag. Och då skrivs det väldigt mycket om dom här knölarna, därför trodde jag att det var något tydligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 283
Senast: Efwa
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka