Spatthäst!!!

C

Curri

Hej!

Jag har nyss fått reda på att min häst har spatt...
Just nu känns allt mörkt,vad ska jag hitta på? Hur ska jag rida henne?

Veterinären sa att spatten inte hade gått så långt och att hon inte kände nått... Det bästa för henne är att promenadridas.
Har någon gått igenom samma sak som jag? Från tävling och träning till skogsridning?

Det skulle vara toppen med tips om vad man gör/hur man tränar en häst med spatt!

MVH/ En idé fattig!

Sv: Spatthäst!!!

Jag har en spatthäst på foder, och han är som vilken vanlig häst som helst :) Vi får inte hoppa mer än någon gång i månaden, annars är allt precis som vanligt. Vi rider ut, tränar, rider lektion osv. Tävla skulle vara kul men jag är för gammal för ponny... Spatt kan juh variera mkt vet vissa spatthästar som bara går och skruttar i hagar, men vet även de som tävlar på relativt hög nivå.

Jag tycker du ska fråga ut din vet lite mer, samt kanske ta kontakt med en bra tränare som kan det här med spatt?

Allt är inte nattsvart, och din pålle hade juh inte ont heller... :) försök se det positivt så ska du se att allt blir bra :)

/ Malin, Som älskar sin spatthäst över allt annat

Hej!
Jag har en spatt häst som funkar vanligt 11månader om året:)
Varje år runt slutet av april maj nångång får han ont och har ont fram till sommarbetet. Efter en vecka på bete blir han bra. Beror på att han e ute dygnet runt så cirkulationen hålls igång.

Nu beror det ju också på vilke glidled hästen har spatt i. Undre å mellan glidleden är inte lika involverade i böjningen av hasen vid ridning mm så dem gör oftast inte lika ont.

Min häst har i mellan som nu är ihopläkt men tyvärr spridit sig till övre. Han e ohalt ändå för tillfället så vi får se hur det går.
Jag ger min häst ledtillskottet flexjoint från www.equimins.se som gör stor skillnad. Köpte för nån månad sedan också ett back on track hasskydd som verkar ha hjälpt. Han var halt av spatten för 5veckor pga av att han vilat flera månader för en senskada, men efter jag började me BoT skyddet har han blivit ohalt. Kan dock inte säga me säkerhet att det är det.

Annat att tänka på e att alltid skritta fram lång tid, klättra inte för mkt branat backar, håll igång hästen, att vila lägnre perioder är väl inte att rekomendera om dem inte har ont förstås. Min får bara vila flera veckor i sträck på betet då han rör sig dygnet runt. Vilar på vintern också några veckor men skrittas för hand varje dag då.

Lycka till me din häst!

Jo hennes spatt var inte speciellt "stor". Det känns bra att höra att det finns spatthästar som går att rida på :) Tack!

Är hästen röntgad för o konstatera spatt? De flesta spatt hästar mår bäst i att hållas igång

Vet hur det känns! Inte riktigt vad man tänkte sig när man köpte sin fina tävlingshäst som dessutom hade högt avelsvärde :/
Min fick sin diagnos mitt under tävlingssäsongen. Förmodligen hade det legat latent och bröt sedan ut vid överansträngning då vi var på väg upp i de högre klasserna i hoppning.
Min har blivit behandlad med kortison två gånger och har svarat bra på det. I övrigt så funkar hon som vanligt. Jag har lagt hoppningen på hyllan så länge och hon får numera bara ägna sig åt dressyr och skogsridning (det håller hon för har det visat sig). Spatten tenderar att blossa upp höst och vår så det verkar som att spatthästar är känsliga för årstidsbyten. Under dessa perioder får man vara extra vaksam och hålla koll på framben eftersom dom gärna överbelastar där när det gör ont i bak. Jag tar ut massör regelbundet, ser till att hon håller sig varm över korset, håller efter med linement, ger flexijoint. Den här våren (peppar peppar) klarade hon sig igenom utan att bli halt.
Tipsen vid ridning är väl att hålla kraven på rimlig nivå. Lång uppvärmning. Aktivera bakbenen men i lagom omfattning. Rörelse är bara bra eftersom det är en kronisk torr inflammation.

Än så länge mår min häst riktigt bra mellan "skoven" och jag tror inte att jag behöver ge upp träning/tävling i dagsläget. Grand prix dressyr är väl inte att tänka på. Men åtminstone upp till LA klarar hon nog. Gäller bara att rida med vett och känsla för vad hon klarar.

Viktigt att ha i åtanke är att även om det bara är början till spatt så går den aldrig över, åkomman är kronisk. Men olika hästar drabbas olika hårt.

Sök på spattrådar här på bukefalos, det finns massor av nyttigt att läsa.

Men försök att inte deppa ihop! Första tiden är lite krisartad men det går över och man får acceptera läget. Lycka till!

det som kan kännas tråkigt tycker jag är ju att man inte bör använda spatthästar inom avel då det tyvärr är nedärvt:( men har träffat på flera stycker spatthästar som fungerar bra till ridning en tävlar tom lättare klasser ..men att ta ett föl är ju tyvärr att slå ur hågen på en sån häst...men jag tror att du kommer att ha mycket skoj med din häst ändå:D

Ja det känns riktigt surt. Har dock gjort efterforskningar och det finns ingen släkting till min häst som har spatt och inte heller hennes egen avkomma (som hon fick innan spatten upptäcktes) har spatt. Men jag antar att det är dumt att ta risken ändå.

Precis, man kan ha mycket roligt med hästen ändå så länge den mår bra. Min är så himla tydlig att markera, så hon talar om direkt när hon har besvär och då får jag låta henne ta det lugnt ett tag.

Jo det gäller väl att hålla koll på hur hon mår och rör sig... Hon visar ju ingen hälta av spatten å vi kom ju på den i tid så ingen större skada är ju skedd på henne så att säga. Det var ju bara en vanlig "hälsokontroll". Så hon har aldrig varit halt, inte ens på böjprov!!! Men det blev en röntgen eftersom våran vet kände svullnad i hasen..
Man känner sig mer självisk, men självklart är hon ju samma häst efter som före diagnosen :)
Jag tror om jag ska vara ärlig att hon gillar livet som "skogsmulle" ! Bara en massa sköna turer i skog och mark :)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10