N

Nile

Jag är inte så insatt i detta med spatt. det är så att mitt sto har misstänkt spatt. vi ska in och kolla detta nästa vecka. jag har funderingar att avla på henne. kan man det även om hon har spatt? :confused:

Sv: Spatt

Nej, jag hade inte avlat på henne.

Hoppas verkligen inte att hon har spatt, har inte så trevlig erfarenhet av det själv tyvärr. Så, jag håller verkligen tummarna för att det inte är det!

Mvh Cissi

Vårt sto har upphakningar (s.k spatt) i ena bakbenet. Hon lyfter högt då hon har stått stilla länge, när hon är stel. Det syns bara i skritten, och försvinner ju mer "varm" hon blir. Vi funderade oxå på detta innan vi betäckte, men vad veterinärerna i Helsingborg sa, så skulle detta inte vara ärftligt. Jag vet inte när man ser det på fölet, men än så länge är hon ren!

patellaupphakning och spatt är väl inte samma sak? Eller du menar tuppspatt? (Tuppspatt är ju en muskulär sak, inte samma som ossös spatt/benspatt som sitter i leden).

Mvh Cissi

Nej Patellaupphakning och spatt är inte samma sak.

Jag skulle inte avla på stoet, dock TROR jag inte att de kommit fram till att spatt verkligen är ärftligt. Det har varit många turer kring det iallafall.

tack för svaren.. jag hoppas verkligen inte att hon har spatt. men men vi får väl se vad dom säger på ATG.

Jag är inte så insatt i detta med spatt. det är så att mitt sto har misstänkt spatt. vi ska in och kolla detta nästa vecka. jag har funderingar att avla på henne. kan man det även om hon har spatt? :confused:

detta är ju ditt eget beslut men jag håller med om andra här
jag skulle inte avla själv på en spatt häst och det är för att jag hade en köpt en häst som vid besiktning visade sig ha spatt. Då konsulterade jag ett flertal veterinärer och uppfödare och fick det etydiga svaret att man kan inte säga att det är ärfligt men man kan inte heller bevisa att det inte är de så...

avla på ett friskt sto så kan du med gott samvete bidra till att inte avla på ett sto som kanske för spatt vidare

Jag skulle inte avla på stoet, dock TROR jag inte att de kommit fram till att spatt verkligen är ärftligt. Det har varit många turer kring det iallafall.

Jag har inte sett en enda studie som visar att spatt inte är ärftligt, dock flera som visar motsaten!

Om de skulle ha kommit fram till, alltså bevisat att spatt är ärftligt så skulle det ha hörts. Jag skrev bara att jag inte tror det är bevisat.
Jag själv har sett aldeles för många spatt avkommor efter ston som har spatt för att det ska kunna vara slumpen, så min erfarenhet är att det är ärftligt, men för det så är det ju inte bevisat...

Det senaste jag hörde ang ärftligheten var via veterinär på hästkliniken här. Vet sa att vissa anser att det är bevisat, sammtidigt som andra anser att det inte är bevisat.

Tänker också på Islandshästarna där det är mycket spatt. Borde ju ha forskats en del där.

Sen såg jag ett program nyligen om att de skulle föda upp massa hästar som fick samma förutsättningar. Hälften skulle ha föräldrar utan spatt och hälften med.

Jag skulle definitivt vilja påstå att det är bevisat. Däremot påverkar miljön till största delen, men att benägenheten att få spatt nedärvs kan inte jag se att det skulle vara några frågetecken kring.

Och ja, det har gjorts forskning på islandshästar. Om jag inte minns helt fel så fann man även där att det var ärfligt.

Klart du kan avla, Många "spatt hästar" går till avel när de inte vet vad de ska göra med sina hästar, jag avlade på mitt sto som har spatt (dock inte utdömd) eftersom ja lyckades få henne att "läka"

Hennes lilla Iggy pop som nu är sex år gamal har inga problem,

på islandshästar är ärftligt, på andra hästar så finns det ännu ingenting som bevisar att det är ärftligt !

Tycker absolut du ska avla på henne .

Lycka till :rofl:

Spatt läker aldrig ur, så antingen har din häst inte spatt eller så är den vilande. Spatt är lika ärftligt på halvblod som på islänningar, jag tycker det är otroligt själviskt att medvetet utsätta en häst för risken till ett livslångt lidande och tidig avlivning. Ingen seriös uppfödare som jag känner till skulle avla på en sådan häst. Otroligt korkat förslag! :mad:

verkligen en låtgåattityd!
problemet är snarare att det man vill undvika i avel med disposition/anlag för spatt är att man aldrig på förhand vet i vilket sammanhang hästen överansträngts över tid = en primärt utlösande faktor för spatt. i högsta grad individuellt men predisposition för spatt föreligger och du har ett kommande lidande för hästen som du inte kan styra över.
mvh k

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Nikan
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka