isa__

Trådstartare
Min häst har en skada på hasen (en knöl) jag märkte det för ca 1,5 månad sen, har bara skrittat under den tiden, vetrinären var och tittatde på henne och trodde att det kunde vara spatt, men hon tyckte att hon borde ha haft en knöl på andra sidan också. HAr suttit och tittat på bilder från december, och om jag inte såg fel, så hade hon skadan då också, Men jag har aldrig lagt märke till den innan..
Det känns verkligen inte bra, att det kan vara spatt är bara en teori men alla symtom stämmer in som det.
Ska till vet på fredag och röntga hasen, och hoppas att jag får höra nått posetivt så jag kan slappna av, jag är verkligen jätteorolig.:cry:
Vill ju att min lilla guldklimp ska leva och må bra!

Var bara tvungen att skriva av mig lite.. :angel:

Sv: Spatt?

Det är ju så här, om detta är en spattknöl så är åkomman fn inaktiv. Det innebär i så fall att din häst har haft spatt, då utan att visa symptom. En spattknöl är en förbening, den uppstår efter det att inflammationen blivit inaktiv i hasledens glidyta.

Det är inte nödvändigtvis så att hästen skulle få spattknöl på bägge sidor, den aktivaste delen kan ha legat på utsidan vilket inte alls är ovanligt. Även om hela hasleden drabbas är det inte säkert att hästen får spattknölar på både in och utsida.

Sv: Spatt?

Min herre har ingen riktig spattknöl, men en 'spattkontur' kanske man kan säga (dvs inte den knöl man brukar se, men en konturstörning på samma ställe), och enbart på ena bak, det som spatten är värst på. Så visst kan det komma enkelsidigt, de kan ju dessutom ha spatt BB men enbart ena bak är hältutlösande/aktivt med.

Håller tummarna för att röntgen visar att det inte är någon fara dock!

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 697
Senast: Pancakes
·
Hästvård Som jag skrivit tidigare har min häst haft en konstig, diffus hälta på ett framben. Kliniken kan inte se vad som är fel så vi ska testa...
Svar
17
· Visningar
2 740
Senast: Gloria95
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 423
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 161
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V