Madde_padde

Trådstartare
nu är de kostaterat spatt på bägge bak, aktiv hette de så tro?
hästen var idag på kliniken mer halt än han var för nästan tre veckor sen då vi även sprutade honom :cry:

Han är ovillig till rörelse.. är 1.5 grad halt häge rbak o.5 vänster, men svarad eosm sagt inte på behnadlingen sist..
Har en skada i ena hasleden samt att den är nästan halvt ihopväxt.. sen andra är det lite mindre på tydligen...

Hur är oddsen för honom tro? Han står dessutom oförsäkrad..dock inte jag som äger honom och står därför inte för kostnaderna.. men vad kan de tänkas gå på tro? Vad kostar ett besök på klinik med böjprov lungande och spruutning ungerfär?

Sv: Spatt

Tråkigt tråkigt.
Finns hästar som fungerar bra efter spatt och hästar man får ta bort. Har själv en som funkar bra. Får vara väldigt noga med honom men det är världens underbaraste häst. Har hört att det hänger på vilken led hästen har spatten i. Har den i fel led så är prognosen dålig. Men helt utläkt i rätt led kan den fungera bra. Dock får man ju tänka på hur man rider den och när, var osv.

Boj är väldigt duktig på spatt PMa henne...

HeJ!

Min senaste hältutredning gick på 6000.. Fast jag får nog bara betala runt hälften när jag orkat skicka in papprena till förs.bolaget..

Spatt kan ju bli vilande och har man då tur kan hästen funka som vanligt, men det beror som sagt lite på vilken led det sitter i.

/ Lavinia, som känner en spatthäst som går msv dressyr

hmm den nedre är värst. Tror jag de var där sitter spatten... hur är de?

Men hästen som går msv nu va den såhär halt förut?

Hur mycke ska man hoppas/försöka....så himla jobbigt när han bara ser depppad och lessen ut :crazy:

Kanske inte vad du vill höra, men.. När vi sprutade valackens hasleder sist (spatt som blossat upp och blivit aktiv av yttre trauma, hans spatt sitter i mellersta glidleden, på VB är den nästan helt sammanväxt, han har en annans kelettdefekt i samma hasled btw, T-märkt för det) så tyckte vet att om han inte svarar på behandlingen, ja då finns det inget att göra. Och hon brukar vara äckeloptimistisk annars.

Nu svarade min herre dock. Var innan ORDENTLIGT halt, värre än din.

Sen, det det handlar om med spatt är egentligen tid och hur hästen mår under tiden. Förr eller senare brukar det bli vilande, sen kan det blossa upp igen olika snabbt och slå sig på övre ledavdelningen och andra komplicerande faktorer. Men det som blir den kritiska frågan är hur mår hästen 'under tiden' man väntar på att se om spatten blir vilande, och hur mycket kan man hjälpa hästen under tiden?

För aktiv spatt gör ONT tyvärr, riktigt jävla ont. Valacken var frutom då rejält halt, även väldigt nere och deppig, sur och mådde inte alls bra, och stod för sig själv i hagen etc. För mig var det inte självklart att behandla ens, just för han mådde så kasst och hade så ont..

Vad gäller glidlederna så den nedre är bäst prognos på, och den övre är det tämligen dåålig prognos på. Så det är bra att det är den nedre.

Ett sådant besök du nämner skulle på min klinik gå på ca 1500 kr + behandling: Det är dyrt att spruta dock, och hasleder är stora leder som ofta kräver större dos. Räkna med minst 1000 kr/led i behandlingskostnad om du behandlar med tuppkam + kortison. Kan kolla exakt åt dig, men för trött just nu.

Mellan raderna tycker jag det låter som att du tycker att det bästa för hästen vore att låta den vandra vidare? Jag kan inte tycka att det är fel i ett läge du beskriver. Hästen mår inte bra, och den har övht inte svarat på första behandlingen. Nu är det ju väldigt beroende på en massa andra saker hur mkt man försökeroch var man drar gränsen osv. Men för mig och valacken, så hade han inte svarat alls på behandling hade både vet och jag ansett att nu är det dags att vandra vidare... Han var dock, ska man inte glömma, betydligt mer halt än din. Min var 2 - 3 grader halt initialt på böjt spår i trav. Vi böjde inte ens, för citat vet 'det finns ingen anledning att böja honom blockhalt bara för att kunna skriva det i protokollet'. Och han hade blivit blockhalt på böjprov. Han var initialt bara halt VB, när den bedövades kom hälta HB (helt väntat), dock inte lika kraftig.

TIllägg - jag har ju följt dina trådar, och jag beklagar att spattmisstanken bekräftades =( *kram*

Vad säger veterinären om prognos och vad göra nu osv?

Det du beskriver är en rätt normal dos hälta vid aktiv spatt.
Ofta hjälper det mycket bra att behandla (spruta i leden + medicin via munnen) och minskar hästens smärtbild.
Nu var det bara 3 veckor sen detta konstaterades om jag förstod det rätt? Spatt kan ta 6 månader upp till ett år att läka ut helt (eller ja, tills leden växt ihop) men oftast brukar hästen bli mindre halt efter några månader, om den svarar på behandling och om spatten läker som den ska.
Så ge hästen aktiv vila under tiden (skrittas för hand så den inte stelnar, ute i hagen så mycket som möjligt, konstant rörelse är att föredra typ bete eller lösdrift) och håll tummarna för att det vänder åt det positiva om någon månad eller så.

TS häst är behandlad i haslederna. Bara som en parantes, hästen är alltså behandlad för 3 veckor sen, men har inte svarat på behandlingen.

tack så jätte mycke för svaret....
Blev en väldigt jobbig situation nu då jag hyr honom tanken var att ja skulle köpa honom nu i juni som sagt men de går juh inte nu... min hyrestid går ut 10 juni men efter att ha pratat med ägaran kommer jag antagligen få ha honom gratis över sommaren men stå för behandlingarna då! Vilket känns bra för mig då får ja vekrligen se vad som händer med honom hur han mår osv. Kanske kanske finns de lite hopp...Lämnar jag tillbaka honom kommer han bara gå på bete och förhoppningsvis bli bättre... nu får jag i vart fall ha han på bete hos mig och full kontroll på honom!

Men ja tyvärr vill jag att han inte ska få så många behandlingar till på sig utan få vandra vidare om han fortfarande inte svarar på behandlingen. Och nej de är inte för att ja e rå och kall utan för att min ekonomi tyvärr i dagsläget inte tillåter att köpa på problem, för antaglige kommer jag juh inte kunna få honom försäkrad och att de faktiskt är en hästhandlare som äger honom och tyvärr kanske är mer beroende av pengar än hästens välmående. Han är fruktansvärt nere och lessen som han har stått.

Och vad händer då även fast han säljs med nån som har vetskap att han har spatt,kommer dom ta väl hand om honom? detta är en fruktansvärt speciell häst han avskyr allt vad manliga hovslagare heter , måste drogas för att skos och var en hårsmån från att spraka vetrinären i månadags, ett betenederj ag ite sett förr men uppenbarligen tyckte han lika illao m manliga vetrinärer... !.. och när de smäller så smäller de. Han stog med öronen frammåt och såg rätt nöjd ut men så fort han passerar den gyllene linjen och lägger handen någonstans runt eller bakom virveln är de kört, tack och lov han jag se och förvarna. Han testar alla nya människor och har litesvårt att lita på folk... är så rädd att han kommer få en massa skit han vekrligen inte förtjänar..

Igår morse började han på butta igen och idag på eftermiddan när jag kom ut gnägga han till mig igen! står med öronen frammåt vid grinden på hagen och pratar hela tiden han ser en skymt av mig :love: Han äter upp allt hö i boxen igen osv, tyvärr ger detta oxå falskt hopp. Man tror att han är bättre en vad han egentligen är för nånstans innerst inne vet jag juh att efter två dar kan han inte vara friskt....

Kanske lite virrit och konstigt... men så sköt att få berätta... få tala om... :cry:
Kan de vara mitt fel att det blev såhär? har min ridning gjort detta?
han va såhär i höstas med som sagt då tränaren sa att jag skulle ställa av honom då de var växtvärk trodde hon... nu vet jag juh att det inte var de men varför försvann de då av sig själv efter knappt en månad?! Och varför lyssnade jag på alla som inte tyckte de var nödvändigt med atg då han bara testar mig :confused: dock är jag nu i efterhand glad att ja i princip alldrig hade spö alldrig gick på honom utan har gråtit lite och gått in när han har protesterat...har låtit honom stå så gått som hela våren nu vi har promenerat och sånnt bara jag trodde juh tillåme ett tag att de berodde på sadeln... hade han vart bra nu om jag åkt in tidigare till kliniklen med honom?

Egentligen vet jag itne vad vetrinären sa, de här ser inte så bra ut som du kanske ser och så pekade han lite på hur leden såg ut, här är en skada i leden, här är dne ihopväxt och så här är de inflammation, här ska de vara lite luft i mellan osv.
Vetrinären anser nog att det finns en chans att de blir bra för annars hade han väll inte behandlat, och självklart börjar jag gråta därinne och allt blir bara konstigt. Men som han sa har du rikgit tur kan det juh gå att rida normalt på han igen du kanske tillåme kan hoppa igen.... men vi får se jag vill inte lova någonting utan vi får se hur han svararp å behandlingen denna gång f för tydligen är de fler hästar som inte svararp å första behandlingen

Igår morse började han på butta igen och idag på eftermiddan när jag kom ut gnägga han till mig igen! står med öronen frammåt vid grinden på hagen och pratar hela tiden han ser en skymt av mig :love: Han äter upp allt hö i boxen igen osv, tyvärr ger detta oxå falskt hopp. Man tror att han är bättre en vad han egentligen är för nånstans innerst inne vet jag juh att efter två dar kan han inte vara friskt....

Nej, han är inte frisk (de blir aldrig 'friska', men de kan bli symptomfria). Men, det som i det läge där du är nu är viktigt är att få dem hyfsat smärtfria. Det behandlingen i ett aktivt läge går ut på är att behandla den ev ledinflammation som finns (det har ni gjort), och att försöka ge hästen en så smärtfri och dräglig tillvaro som möjligt, t ex med butta (min fick pronaxen).

Och, att han är gladare och piggare nu betyder att ni lyckats att minska smärtan och ge honom en dräglig tillvaro. Det är positivt. För just nu är det egentligen bara det och tid som gäller. Man måste låta tiden ha sin gång och 'vänta ut' spatten, att den ska bli inaktiv och sluta smärta. Så all behandling får egentligen ut på att häva/minska smärtan, så att hästen inte har orimligt ont medan man väntar.

Så nej, han är inte frisk, men ni har lyckats smärtlindra honom under konvalescensen, och det är BRA! Upp med hakan! =)

De finns hopp! min häst har spatt i båda bak benen o han har haft de i 6 år o funkar i dag bra som rid häst..
Hoppas de går bra med din häst förstår att de inte är lätt när de händer o man inte vet hur de ska bli..

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 809
Hästvård Jag är nyss hemkommen efter att ha varit på klinik med min häst. Han blev rejält halt höger bak för knappt tre veckor sedan. Då tog han...
Svar
7
· Visningar
3 794
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 031
Senast: Lobelia
·
P
Hästvård Hejsan! Jag har en varmblodstravare på 13 år som är omskolad till ridhäst. I somras började han kännas lite oren i bakdelen och jag...
Svar
5
· Visningar
7 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24
Tillbaka