F

Fladde

Jag har lite frågor om Spatt.

Hur rör sig en Spatthäst?
Blir det sämre eller bättre vid vila eller arbete?
Är det nått särskilt man ska tänka på om hästen haft spatt?
Hur får hästen spatt?

Och NEJ det handlar inte om Missy!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spatt??

Hur rör sig en Spatthäst?

Finns inget direkt generellt rörelse mönster för en spatthäst, eftersom sjukdomen slår så olika på individen går det inte att direkt uttala sig om. Dock kan man se hästar med vilande spatt att dessa är stelare i hasledsrörelsen, men att detta också förvinner succesivt genom att hästen blir uppvärmd.

Blir det sämre eller bättre vid vila eller arbete?

En häst med spatt bör helst vara i rörelse så mycket som möjligt, det sämsta är stillastående och lång installningstid. En rätt upptränad häst med vilande spatt behöver inte ens visa ett endaste dugg av sin åkomma, det har också visat sig att musklingen hjälper hästen till en bättre sjukdomsbild. Med rätt rehabilitering samt efterbehandling kan hästen klara sig utmärkt trots sin spatt.

Är det nått särskilt man ska tänka på om hästen haft spatt?

Muskla upp häst under en lång period, erbjuda hästen så mycket rörelser som det är möjligt.

Hur får hästen spatt?

Ja se det vet man inte med säkerhet, dock är sämre exteriör en bidragande orsak. Felridning en annan, och här ingår även hovvården samt annan utrustning som skall anpassas. Tex kan ett felaktigt bett orsaka spänningar som gör att hästen felaktigt tar stöd i bakbenen istället för att bära med dem.

Kan man säga att en häst med pålagringar i glidlederna i hasen har spatt? Eller är det olika saker? Kan en häst ha pålagringar i hasens glidleder utan att det betecknas spatt? :confused:

Kan en häst ha "läkt" spatt utan att det uppstått någon spattknöl?

tacksam för svar!

När spatt bryter ut som fö är en kronisk torr inflammation i hasledens glidyta, krävs först att en nedbrytning sker av glidbrosket och därefter en pålagring. Så svaret på din första fråga är ja om pålagringen har föregåtts av en nedbrytning först.

Alla hästar visar inte tecken på spatt knölar trots att de har spatt i vilande stadie.

Min häst hade nämligen pålagring på ena hasen i mellersta glidleden. Men vet. sa att det kanske var början till spatt men de "stoppade" det med fenylbutazon (antiinflammatoriskt) och sedan sa de att det inte var spatt (om jag minns rätt). Som jag har för mig hade han artros i hasens glidleder. Vad betyder det?

Vad finns det för olika symtom på spatt?
Syns alltid spatt på rönken?

Eftersom spatt är en pålagring så tror jag nog att spatt alltid syns som ett sudd i glidlederna på röntgenbilder.

Man kan se spatt på röntgen i olika faser, när nedbrytningen av glidleden sker syns det dels genom att hasleden sjunker ihop i mellanrummet men även att glidleden liksom suddas ut på bilden. Men det beror också på när, dvs i vilken fas av nedbrytningen man ser.

Inflammation kan också vara skönjbar på röntgen, dvs när glidleden är nedbruten och inflammationen ett faktum. Men här är det faktiskt lite olika, därför att alla hästar kan man inte se inflammationen på trots det är hästen mycket påverkad och har hög smärta.

Pålagringen syns ju tydligt, här har mellanrummet i hasleden suddats ut rejält. För de hästar som uppvisar spattknölar har pålagringen byggts på utanför benet sas, men eftersom hästen har 3 nivåer i hasleden är det tyvärr så att hästen kan drabbas av spatt även i dem. :crazy:

Lord Owen skrev:
Min häst hade nämligen pålagring på ena hasen i mellersta glidleden. Men vet. sa att det kanske var början till spatt men de "stoppade" det med fenylbutazon (antiinflammatoriskt) och sedan sa de att det inte var spatt (om jag minns rätt). Som jag har för mig hade han artros i hasens glidleder. Vad betyder det?

citat från nedan länk där du hittar mer information:
De vanligaste lederna hos hästar som drabbas av artros är bakknän, hasledernas glidleder (spatt), kotleder samt hovleder. Mindre vanliga ställen är carpallederna (framknän) och kronlederna.

http://www.euro-vets.com/read/bread/artros.html

Så om en häst har artros i hasleden så är det alltid spatt?

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 975
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 046
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve