Hambo

Trådstartare
I går var jag och röntgade min häst.
Vet konstaterade utläkt spatt, han har visat ovilja att gå fram
(Så klart!) samt hälta. Nu var han inte halt
och vet.sa att jag kunde promenad rida honom lite lätt.
Men om han har ont skulle hon dömma ut honom !
Usch vad jag har ont i magen !!!!
Jag har suttit och läst gamla trådar om spatt och blev
faktiskt lite gladare då jag läste trådar där det gått bra !

Men det är väl bara att avvakta och se tiden an......
Hej från en deppig Hambo

Sv: Spatt

Du behöver inte känna dig ensam, vi var iväg med våran häst till ATG-kliniken Karlstad igår och fick också diagnosen spatt.
Det är emellan två av de där små benen i hasleden på höger bak, fast på Chappe håller det just nu på och läker ihop. Vi ska tillbaks om två månader och se hur det ser ut och vi ska följa upp och se om det sprider sig från just den punkten det är på just nu.
Gör det inte det så chanserna goda att hon kommer att kunna användas som tidigare.
Men just nu är det skritturer i skogen som gäller och eventuellt lite trav om hon inte verkar ha ont av det. :(
Så vi får se hur det går, fast vet trodde inte att det var något ärftligt utan att det berodde på att hon kan ha skadat sig på något sätt... :crazy:

Så jag förstår hur du känner det, men det är bara att försöka tänka positivt.... :D
Vi kan ju försöka att peppa varann.... ;)

/Carina :eek:

Hambo skrev:
I går var jag och röntgade min häst.
Vet konstaterade utläkt spatt, han har visat ovilja att gå fram
(Så klart!) samt hälta. Nu var han inte halt
och vet.sa att jag kunde promenad rida honom lite lätt.
Men om han har ont skulle hon dömma ut honom !
Usch vad jag har ont i magen !!!!
Jag har suttit och läst gamla trådar om spatt och blev
faktiskt lite gladare då jag läste trådar där det gått bra !

Men det är väl bara att avvakta och se tiden an......
Hej från en deppig Hambo

spatt blir aldrig utläkt tyvärr!
däremot kan den förbättras, men som sagt ej bli utläkt.

__Stilett__ skrev:
spatt blir aldrig utläkt tyvärr!
däremot kan den förbättras, men som sagt ej bli utläkt.

Men när spatten inte är aktiv längra kallar man den utläkt.
Men en del hästar har ont av den även om den inte är aktiv = utläkt.

Har själv en spatt häst och det är så olika vet har förklarat det för mej.

Kram

Spatt kan visst läka ut. Eller åtminstone kallas det så när glidbenen är sammanväxta. :smirk: Har en häst med den diagnosen som är helt frisk och inte visar några som helst tecken på smärta/hälta.

Tack det var vad jag ville höra !!!
Jag ska börja skritta honom lite grann och se hur han håller .
Han gjorde faktiskt några krumpsprång
i Hagen här omdagen när jag kom med mat !!
Man vet ju att förr eller senare kommer dagen
när man måste ta ett beslut, men jag hoppas att det dröjer
LÄÄÄÄÄÄÄÄNNNNNNNGGGGGE !
Hej från en gladare Hambo :bump:

Syrran har hållit på och skrittat våran i en vecka nu, pratade med henne i går och hon sa att hästen är snôrpigg :crazy: lagomt kul att bara få skritta och eventuellt trava lite på en häst som skulle vilja galoppera kanalbanken runt (x antal kilometer alltså)...... :angel:

Vi är faktiskt inne på att testa glukosamin på henne, har fått lite tips om att det skulle kunna vara bra. Sen ska det finnas nån vet i Halmstad som har nån typ av behandling som ska vara bra för spatthästar... ;)
Så vi får se vad det blir.. :p

Hej Hambo!

Vet flera som har spatthästar som de kan rida trots deras spatt. Fast det är klart man oroar sig. Hoppas att det ordnar sig för din pålle!

Till Lenita !
Jag undrar också hur det ska gå att skritta på
min häst !!
Men han har antagligen så dålig kondis så
det dröjer ett tag innan han får spring i benen !

Till Javill !
Jo jag har också hört att dom flesta faktiskt
kan fortsätta rida sina hästar .
Men bara skogsridning, det här är tyvärr
den hästen jag åker på kurser med.
Vi har även varit med på en hopptävling bara för
Islänningar !! Det var j'ättekul ( Fast jag var rädd för att
hoppa spånbalen !!).
Jag får väl leva med dom härliga minnena !!
Hej från hambo

Problemet med våran är att hon har aldeles för bra kondis plus att hon älskar att springa....är en sån där häst som helst ska jobba många timmar om dan för att må riktigt bra.
Om inte så blir det alldeles för mycket påhitt från hennes sida....typiskt quartrar eller.... :angel:

Visst finns det trista exempel på spatthästar där det inte slutat lyckligt, men man skall inte ge upp hoppet i första taget. Det kan faktiskt gå bra också :D .

Jag har t.o.m. tävlat 2 SM med ett par A-finaler med min gamla tävlingshäst som hade ganska ordentliga spattförändringar. Dessa blev dessutom konstaterade i tidig ålder (6år). Vi fick många underbara år tillsammans. Han avlivades vid 24 års ålder i sviterna av erlichia, så det var inte ens spatten som ändade hans liv.

Han var vår flockledare och höll igång bra med unghästarna, så även om jag inte hann rida regelbundet vissa perioder var han i rörelse hela tiden. Det var väl det enda jag märkte som var negativt för honom, att få en viloperiod utan naturligt "håll i gång".

Han fick ett par svackor under åren då jag inte kunde/ville rida, då jag tyckte han var ofräsch, men han återhämtade sig bra med den naturliga träning som blev i flocken. Sista gången var han 20 år och jag tänkte att nu var det nog pensionering för gott. Nästan ett år senare kom han en dag i full galopp längs staketet när vi var ett gäng som skulle rida ut. Han "trumpetade" för fullt, showade med oss så långt hagen tillät och visade tydligt att han ville med.

Dagen efter testade jag att lägga på sadeln och en lyckligare häst och ryttare har sällan skådats. 21 årig pålle fräsch och pigg och busig som en unghäst samt förståss en jätteglad matte. Så fick jag ytterligare ett par härliga ridår med min älskade :love: kompis, innan han fick somna in här hemma pga av sviterna efter erlichian. Det är faktiskt han som f.n. pryder min användarbild :smirk:

Vilken historia :)!

De förändringar som konstaterades när han var sex - höll de sig konstanta? Alltså, röntgades han igen senare i livet och hur såg det ut då?

(Har också en häst med spatt på röntgen, det är därför jag undrar)

Fager skrev:
Men när spatten inte är aktiv längra kallar man den utläkt.
Men en del hästar har ont av den även om den inte är aktiv = utläkt.

Har själv en spatt häst och det är så olika vet har förklarat det för mej.

Kram

jag har också haft spatthäst, tyvärr blev inte hästen frisk trots vila och skogspromenader. men funkar dock som lättare promenadhäst.
hade spatt "i mellersta glidleden" dom sa att ena hasen så var det "utläkt" men ändock så markerade hästen i perioder.

har även en polare som hänger på detta forum som tävlar sin häst i runt 130 höjder (har också spatt) men det går bra. Så det e´la olika från häst till häst.

mandalaki skrev:
Vilken historia :)!

De förändringar som konstaterades när han var sex - höll de sig konstanta? Alltså, röntgades han igen senare i livet och hur såg det ut då?

(Har också en häst med spatt på röntgen, det är därför jag undrar)
Jo, jag röntgade honom flera gånger för att hålla koll på spatten.
Rel. konstant de första 4 åren.
Han fick sen några få "svackor" under årens lopp då han kändes ofräsch. Dock inte halt enligt vet.
Jag blev då rådd av vet. att rida som vanligt men på butta (detta var på 80-talet) då de ansåg att det inte var bra att ställa av honom. Men inte ville jag rida utifall han hade ont, i stället lät jag honom gå med resten av flocken och hålla igång av eget val utan tyngd på ryggen. Han var flockledare under alla år och jag visste att han höll igång rätt friskt med de andra, spec. unghästarna.

På den tiden hörde jag aldrig uttrycket "utläkt spatt" utan veterinärerna jag hade kontakt med på Ultuna använde uttrycket "vilande spatt" istället och det var precis vad som hände med min häst några gånger. Efter "svackorna" röntgade vi och visst syntes det mer förändringar på röntgen efter skoven, men han blev alltid fullt ridbar efter (den aktiva) "vilan".

När han började komma uppåt i åren märktes det att han inte hade lika stort undertramp som tidigare, men vi red problemfritt i många år, friska turer, långritter, en hel del dressyr vilket han var duktig på, gångartsträning, alla sorters terräng, dock ej tävling.

Sista gången han "vilade" aktivt var vid 20, ett helt år. Hur det gick skrev jag i mitt tidigare inlägg :)

Lady_D skrev:
Spatt kan visst läka ut. Eller åtminstone kallas det så när glidbenen är sammanväxta. :smirk: Har en häst med den diagnosen som är helt frisk och inte visar några som helst tecken på smärta/hälta.

Svar nej, en kronisk inflammation är alltid den samme oavsett hästen inte har några problem. I hasleden finns 3 nivåer, förutom detta är spatt i regel liksidig. Så i många fall kanske åkomman visar sig i ett ben/hasled, för att sen med tiden ävan gå ut i det andra benet/hasleden.

Nu finns det mycket fakta som talar för att hästen kan klara sig bra även med spatt, en sådan häst skall inte ställas på vila någon längre tid då det inte är gynnsamt för åkomma i sig. Men det mesta hänger på hur aggresiv inflammationen är eller har varit, samt på vilken eller vilka nivåer man har diagnostiserat spatten.

Även om spatten läker ut på 1 nivå, är risken stor att den sprider sig vidare till nästa just därför att åkomman är kronisk.

Min pålla har spatt, hon fick det diagnostiserat i slutet av förra sommaren. Hon var halt i ca 1-2 månader och vid sista återbesöket i början på april i år så var det enda spår veterinären kunde se att hon var stel vid longering. Det verkar som om det är goda utsikter att hon ska fungera som vanligt, men än har vi en bit kvar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 765
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 388
Senast: Mkb
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 878
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 754
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V