Spatt på båda bak *suck*

Sv: Spatt på båda bak *suck*

Jag har en häst med en liten spattförändring i nedre glidleden på ENA bakbenet. Jag har haft hästen i ett år nu och aldrig märkt av problemet. Hon har tränats, och tränas fortfarande men har haft en paus pga skada hos mig, för hopptävling, dock bara 0,90 - 1 m. Ridschemat har varit med focus på uppbyggnad och enligt mig ganska tufft. Det har varit dressyrpass på ridbanan 2 ggr/vecka, rent konditionspass ute 1 gång/vecka och sen två hopp-pass/vecka, vila en dag.
Av hopp-passen är ett hoppning, dvs hinder på 1 m och det andra gymnastikhoppning/lydnad. Inga jättehinder, inga jätteklasser men vi tävlar och strävar hela tiden framåt. Målet är att ta oss så långt det går, lugnt och försiktigt, och det blir hästen som får avgöra stoppet. Det som är viktigt är att hon har tränats som vilken annan häst som helst på den nivån jag är. Det är nämligen min orutin som gör att vi är på den nivån vi är. Målet är att debutera 1,10 under denna säsong.

Jag är medveten om vad som finns i hästen och är lyhörd på henne.

//Alice

jag har själv en med spatt båda bak igenväxt mellersta leden och aktiv i nedersta leden det konstaterades 1 gången när han var 4 o nu är han 8 röntgades igen då visar det sig att den nedersta leden nu är aktiv, hur kom du fram till att avliva ? jag undrar över hur jag själv ska göra han är ju inte helt ok
jag vill inte ge cortison i flera år jag ger nu antiinflammatoriskt pga infl kotor och bakknä:( :(

lintu kan du inte gå in o läsa mitt inlägg o ge mig råd...

jag har haft honom sen han var 1 år men han har aldrig varit helt ok stelheten har alltid funnits i hela kroppen nu vet jag inte hur jag ska göra

vi har egen gård och han står på lösdrift men att triangelmärka och låta han gå o skrota kostar oxå en hel del spec om han som nu ska fortsätta stå på anti inflammatoriskt

Som nån sa, en spatt häst ska röra på sig, om hästen ställs på vila så återkommer problemen ännu mer efter vila...så ut och rör på er.

Jag tycker att du ska höra va vet. har att säga och sen ev prata med en Equiterapeut för tips och råd under konvalescensen.

Lycka till!

Tack så mkt! Försöker att hålla igång så mkt det bara går! Det som är svårt just nu är att vi har isgata här ute, och hästen tycker det är dödstråkigt att bara få skritta! Så det är med hjärtat i halsgropen man ger sig ut! :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 775
Senast: Pannica
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 904
Hästvård Tänkte fråga era åsikter angående massörens "utlåtande" idag. Vår islandshäst har på senare tid rört sig litet spändare/styvare än...
Svar
12
· Visningar
1 408
Senast: drysno
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka