spatt i alla tre leder??

hanny

Trådstartare
Hej!!
Jag har fått bry med min lille pålle! För två år sedan blev det efter röntgen konstaterat att han hade spatt i båda bakbenen i två leder, men "ren" i den tredje på båda ben. Efter övervägande valde jag att operera honom, och läkningen gick fint. Efter nio månader var han ohalt vid böjprov och enl röntgen var hö bak helt sammanväxt i de två lederna, och i vä helt utläkt i ena och så gott som i den andra, och helt ohalt. Igångsättningen kom igång på riktibt och han har fungerat super sedan dess (ialla fall i bakbenen...). Nu har han blivit lite snubblig och har lite svårt att få med bakdelen när han vänder och ser besvärad ut:( Tycker mig äv en känna en mycket diffus hälta lokaliserat till vä bak, vilket ben han också ofta vilar. Vad tror ni som har erfarenhet av spatthästar? Att det är den leden som ej var sammanväxt på rtg som fortfarande inte är sammanläkt efter så lång tid eller den ökända tredje leden? Vad är era erfarenheter av hästar med spatt "överallt". Ska boka rtg tid på månd...

Tacksam för svar!!
Hanny

Eftersom spatt är en kronisk visserligen torr inflammation, är det inte helt osannolikt att även den tredje nivån kan bli drabbad. Det är ju tyvärr det som är den lömska biten med spatt, där vissa hästar inte ens uppvisar symtom och andra blir hur dåliga som helst bara genom att bli drabbad på första nivån.

Spatt läker ju inte ut, den hamnar bara i ett vilande läge. Som för vissa hästar kan vara livslång, och andra en betydligt kortare förbättring.

Du gör rätt i att kolla upp vad som kan felas, kanske är det inte ens spatt som är orsaken utan en betydligt mer enklare åkomma. :)

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 819
Senast: Pannica
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 085
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Min häst fick spatt när han var 10 år och har varit besvärsfri sedan han var 12 år gammal. På röntgen har det sett "fint" ut med...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: hanny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18