Spatt, hur visar det sig?

Sv: Spatt, hur visar det sig?

Att en häst/ponny rycker upp ett eller båda bakbenen beror ofta på tuppspatt, inte vanlig spatt. Tuppspatt kommer i regel ifrån nervproblem i bakknäna och med lite tur så kan en sådan häst fungera fullt ut ändå. Ofta så är det bara på ett bakknä men kan vara på båda. Om en sådan häst sätter ner bakhovarna på något speciellt sätt vet jag inte men både "Tant Ester" och "Peter Lundin" är veterinärer (misstänker att "Spader Ess" är det också), någon av dom kan kanske svara på det. Vanlig spatt är enkelt uttryckt, pålagringar i glidlederna. Det är därför som Tildren i vissa fall kan vara bra att behandla en spatthäst med. Det fungerar som en kalkchock som påskyndar broskbildningen i glidlederna så att dom växer ihop snabbare.

Hej, jag har en häst på 11 år. Nu den senaste månaden så har han börjat stå och sparka med ena bakbenet flera gånger, och sedan slutar han. :crazy: Han gör det i hagen, i stallet osv. Inte en enda gång när jag har ridit. Han gör det inte så ofta, men kanske varannan dag, så som jag ser. Skulle gärna vilja veta om det kanske är spatt ? Eller om någon vet något annat det skulle kunna vara ? :confused:

KL

Haft en spatthäst med spatt på bägge bak för många herrans år sen. Det som märktes på henne var att hon vissa perioder var mkt seg att rida, inte över huvud taget halt, men liksom handbromsen i. Vid vissa väderomslag kunde hon sen gå från att vara mkt seg till att vara mkt pigg och framåt. Sen visade hon såsmåningom en vag oregelbundenhet under träning ett par ggr och tränaren tyckte vi skulle kolla upp det. När vi gjorde det visade det grav spatt i bägge bak. Det var på den tiden hästar dömdes ut pga spatt ganska rakt av, så detta skedde även med denna hästen. Jag vet inte om det hade bedömts annorlunda i dagens tider, än det gjorde då, men på den tiden bedömdes spatten vara obotbar och hästen ej i skick för normal ridning eller arbete.

ok, men då var det antagligen det den hade :) Dom sa ju bara spatt sen vet man ju inte vad som stod på pappret, och jag var inte såpass intresserad att jag frågade vidare om det :)

På filmer så här i efterhand kan jag inte se att han är halt men däremot kort i steget bak. Man lär sig så länge man lever:(

Min häst har sett lite kort ut i steget bak den sista tiden, speciellt på höger bak. När jag läser symptomen i den här tråden så misstänker jag att det skulle kunna vara spatt.
Har iallafall ringt och bokat tid på klinik och när jag berättade vilka symptom jag upplevde så fick jag direkt frågan: -Är det en islandshäst?
Nu har ju jag ett halvblod men spatt ska tydligen vara ganska vanligt hos islänningar. Är det så?
Nu kommer jag gå här och vara nervös tills jag vet vad felet är :crazy:.

Fast det var ju inte riktigt sant, det finns ju en uppsjö av förklaringar varför en häst kortar det ena bakbenssteget mer än det andra utan att det behöver vara spatt.

Uttryckte jag mig lite otydligt tro? Veterinären har alltså inte lämnat någon "diagnos" per telefon men när jag beskrev symptomen så frågade hon om det var en isis. Kan ju även vara jag som tolkar in saker i det :angel:.

Vad diagnosen blir det får vi se när vi väl kommer till kliniken...om de hittar felet vill säga. Har dock stort förtroende för veteinärerna där.

Om du kommer in med en islänning med diffusa bakbensproblem, så kan du ge dig fasen på att det första som nämns är spatt. Som tur är så är det inte alltid det är problemet.

Ungefär lika vanligt som man kommer in med ett fullblod med diffusa benproblem, så tar man upp KS som en tänkbar orsak.

Min häst började stanna på hinder, det var enda symtomet vi märkte. Sen var hon givetvis halt på böjprov. Gallor i hasleden är heller inte helt ovanligt vär dom har spatt.

KL

Kanske lite dum fråga, men vad är skillnaden mellan patella upphakning och spatt?:o

KL

Kanske lite dum fråga, men vad är skillnaden mellan patella upphakning och spatt?:o

Patellaupphakning berör (bak)knäet. Spatt hasleden.

Spatt är en torr ledinflammation, en inflammation som enkelt förklarat gör att ledytorna i någon av de tre ledavdelningarna i hasen förbenas och växer samman.

Patellaupphakning så där är det knäledens ligament som som 'hakar fast' på en benutskott.

Så, de är egentligen som natt och dag, även hur det påverkar hästen. Det enda som är gemensamt är att det berör bakbenen. Men sen skiljer det sig markant åt, det sitter på olika ställen, och det är olika strukturer inblandade.

Hoppas du blev lite klokare =)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 097
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka