Spatt, hur visar det sig?

break_a_leg

Trådstartare
Jag har under alla mina år aldrig träffat på en spatthäst (iaf inte haft någon i min ägo) så jag vänder mig till Buke som vet allt;).

Ni som har spatthästar, hur visade det sig på era hästar? Kan det visa sig som plötslig hälta (på tex en häst som man inte vet har spatt)?

(Och jag åker ALLTID till veterinär med mina hästar då de har sådana krämpor som jag inte får bukt med själv)

Sv: Spatt, hur visar det sig?

Har haft en spatthäst. Det började med att han blev "kantig" över rygg och kors. När veterinären började titta på honom på kliniken så sa hon "ja, han är ju inte speciellt halt". Röntgenplåtarna gav dock ett väldigt dystert besked och han blev utdömd direkt. Han var så jämnhalt bak att han för ögat inte var speciellt halt.

På filmer så här i efterhand kan jag inte se att han är halt men däremot kort i steget bak. Man lär sig så länge man lever:(

Tja, hur som helst? :devil:

Hästen röntgad ua båda haserna. Sedan 3 år senare så vid en rutinkoll, där hästen gick igenom böjprov u.a., så konstaterar veterinären i förbifarten att 'han har spatt den här med va?' VA? Nä? tycker jag, varvid vet tycker att konturen på insidan av hasen talar då för spatt.

Hästen har ridits, hoppats och samt veterinärkollats (hälsokoll, inkl arbetsprov och böjprov) var 6:e månad sen rtg (då han var T-märkt pga en annan defekt i ena hasleden) och varit u.a. Vet tycker att det är inte ovanligt att spatt utvecklas, är aktiv, förbenas och blir vilande och man inte märker någonting/hästen får inga besvär. Att spatt hittas som bifynd vid rtg t ex.

Ytterligare något år senare rullar hästen fast i sin box, sparkar sig loss men ådrar sig en svår senskada på djupa böjsenan på ena bak, samt smäller i vä framknä och får en smäll på hasen. När hältan inte lägger sig fast senan är läkt, så blir vi konfunderade. Bedövas tills det släcker, och vänster bakknä släcker. Behandlas. På ÅB u.a. men då är det höger bakknä. Rtg båda bakknäna u.a. Höger bakknä behandlas. På ÅB bra men då är det vänster bakknä igen. Nu behandlas BÅDA bakknäna. Strax innan ÅB blir hästen sämre, står för sig själv i hagen och är allmänt 'nere'. Nu reagerar han i vänster hasled. Rtg visar dels 'gammal' spatt, mellersta ledavdelningen är nästen helt förbenad, men den visar också på VB en liten losslagen bit (sen fastrullningen) och att spatten akutiserats och är aktiv igen BB. Behandlas båda bak. Blir u.a.

Får dock en ny episod senare (6 mån? 1 år? minns inte?) då spatten blir aktiv igen. Behandlas och blir bra. Symptomen då är slutar leka i hagen, står för sig själv, varm över hasled/er och stel och 'rak' bak.

Tredje gången symptomen kom tillbaka fick han somna, han förtjänade inte en sväng till med behandling etc. Med honom var jag ju extremt kinkig med livskvalitet, iom att han levde på lånad tid och var T-märkt så fick han somna.

Har haft spatthäst i samma stall som jag stod. Han stod och sparkade bakåt mot div stenar, träd backar osv. Allt som var upphöjt. Och vid ridning lyfte han högre på benet och lixom "hakade" upp det.

Jag har haft en häst med spatt. Den blev diffust oren och veterinären såg ingenting tills den linades på en volt. Då var den solklart halt. Eftersom den hade rätt sammanväxta glidleder redan, så sattes den på dropp (1/2 dag på klinik) med Tildren. Det tog bara tre månader så var den helt igång igen och helt ohalt. (En halt spatthäst skall inte ridas men en ohalt måste gå).
Ungefär 6 månader senare så togs denna hästen bort p g a andra problem (gräs och pollenallergi) men under den tiden så kom inte hältan tillbaka i a f trots att han reds fullt ut hela tiden.
Nu tror jag inte att Tildren botar alla spatthästar men i detta fallet så blev resultatet med behandlingen väldigt bra.

Ja, det är ju en torr, kronisk inflammation i hasleden som efterhand leder till förändringar av leden m pålagringar vid ledkanterna. Lite ryckiga rörelser när de lyfter upp benet, ofta hälta till och från beroende på belastning mm, ofta dubbelsidigt. Inget vidare :(

jag har oxå haft en spatthäst , han visade dt int alls ! förra våren så hopptränade jag honom varje vecka på banor runt 1m (dt är en B-ponny) och han gjorde dt med glädje :) till sommarn skulle jag sälja honom , vi gårdsbesiktigade honom ua. dom nyblivna ägarna ville sen röngta honom för att va helt säkra , och då hade han spatt på båda bak i mellan leden:( men jag följer honom fortfarande och ser hur dt går för dom som äger honom , och han visar aldrig sin spatt.

Min herre har haft spatt sedan fölsben, så jag vet inte hur det ser ut när det "uppkommer", men såhär ser hans haser ut iaf: (han är 19 nu)

31230254.jpg

Han har inga ryckningar, sparkningar etc för sig. Går lite snett med bakbenen, också det sedan fölsben. Det är alltså i höger has man ser en svullnad.

Min herre har haft spatt sedan fölsben, så jag vet inte hur det ser ut när det "uppkommer", men såhär ser hans haser ut iaf: (han är 19 nu)

31230254.jpg

Han har inga ryckningar, sparkningar etc för sig. Går lite snett med bakbenen, också det sedan fölsben. Det är alltså i höger has man ser en svullnad.

Fast det är väl ingen svullnad, utan en spattknöl? Dvs ben/brosk (jag minns aldrig vilket). Eller menar du att han har tuppspatt? Vilken ledavdelning är det som är drabbad?

Fast det är väl ingen svullnad, utan en spattknöl? Dvs ben/brosk (jag minns aldrig vilket). Eller menar du att han har tuppspatt? Vilken ledavdelning är det som är drabbad?

Jag kanske uttryckte mig dumt :) Det är den högra hasen som är något större än den vänstra.

Hrum, ber du mig tyda veterinärens handstil :o:angel:

Artros är ju den slutgiltliga diagnosen. Vilken ledavdelningen det är vet jag faktiskt inte, kan säkert stå någonstans bland kråkfötterna på pappret.. Nu när du ställde frågan kändes det ganska dumt att inte ens veta det, så jag funderar på att ringa de två klinikerna han undersökts på och kolla.

Lite OT, men den kliniken som erbjöd mig utdömning för att han skulle klara bara lugn skogsridning har rekommenderat skritta över bommar, klättra och cavaletti :o Dom hade ett väldigt starkt tycke om att han skulle inte hålla för någonting osv (kanske inte ens ridning i skog), vilket senare motbevisades på en annan klinik flera gånger om. Det faktum att klinik nr 1 gav honom 2 år att leva år 2004 behöver man inte ens dra upp.. Men lustigt att dom först poängterer att han inte kommer hålla för någonting (och en sådan häst vill du väl inte sitta fast med, eller hur?) och sedan ger mig rekommendationer på mer krävande saker än dom gjort muntligt är lustig.

Har hört så mycket olika från veterinärerna att jag inte längre vet vad han bör göra eller inte :crazy:

Fast att veterinären ordinerar lite mer "krävande" saker beror på att man vill påskynda broskbildningen i glidlederna. När lederna har vuxit igen så brukar inte hästen ha ont längre. Observera att man inte rider en halt spatthäst så att ingen missförstår detta.
Så kallade spattknölar kan hästen ha utan att den har spatt så det är inget säkert spatt tecken. Nu menar jag inte just din häst, utan rent allmänt. Ser man en häst med sådana här knölar så skall man alltså inte ta för givet att den har spatt.
Jag tror inte att man per automatik får en spatthäst utdömd utan det ses nog ifrån fall till fall. (Menar inte just din här heller). Den hästen som jag hade visade inga som helst problem med sin spatt så länge som han var hingst, det var när han kastrerades och testosteronet försvann som han blev halt. Testosteron har en lysande förmåga att dölja eventuella krämpor!

Ont har han i min ägo inte haft, vi var stammisar på kliniken pga väldigt orolig och överbeskyddande ägare :angel: Han fick butta på första kliniken "eftersom vi ändå var där" som vet uttryckte sig så fint ;) Enligt honom behövdes det inte, med skadade inte heller.:grin: Senaste undersökningen fick jag höra att han var rena jungfrun och att jag utan problem kunde träna paddock osv (inte klinik dock). Vet inte vem jag ska lyssna på längre. Har hört allt från att han bör avlivas (trots ingen som helst smärta eller problem) till att han kan ridas som vilken häst som helst :confused: Vi är iallafall skogsmullar han och jag så det spelar ingen roll, men att höra veterinärer säga så olika saker är jobbigt.

Jag är långt ifrån expert inom området, med eftersom han haft detta sedan fölsben och nu är 19 borde han väl vara "klar" sas? Han var 12 när jag fick hem honom och redan då smärtfri men pga komplicerat hos tidigare ägare vet jag inte om han upplevt den sortens smärta där.. Förra ägaren tyckte inte vet var så nödvändig.

Den bra kliniken vi varit på har iaf förklarat den som "vilande" eller "oaktiv".

På en fd stallägares häst visade det sig som att han började tåsläpa ena hoven. Såg lite mysko ut. Man såg det endast i trav, ej i skritt.

MaRomer: Låter inte som spatt. Tuppspatt eller Schivering kanske?

TS. Min häst (fullblod) med spatt hade i mellersta och nedre glidleden på båda bak. Symptom som många andra beskriver, difusa men kortare steg, satte inte under sig längre lika bra och därav återkommande hältor kota/knä båda fram.

Min blev behandlad 3 ggr med tuppkam i fram innan jag åkte in till klinik där det direkt konstaterades att han hade aktiv spatt i båda bak.

Efter att kortison behandlingen hade fått inflammationerna att lägga sig gav jag honom djävulsklo vilket gjorde honom symptomfri för spatten.

Han hade dock en gammal skada på ena fram som med överbelastningen som varit gjorde att han inte kunde fortsätta gå (inte ens handpromenader).

Det sista halvåret fick jag ta ut honom från hagen eftersom de andra valackerna mobbade ut honom. DVS gick från att vara mycket lekfull till att inte kunna skydda sig själv.

RubinNovak: Var på bilden har du broskbildning? Utifrån de röntgenbilder jag sett på spatten/glidlederna känns det svårt att se något på bild av hasen bakifrån.

RubinNovak: Var på bilden har du broskbildning? Utifrån de röntgenbilder jag sett på spatten/glidlederna känns det svårt att se något på bild av hasen bakifrån.

Jag skulle kunna försöka be att få röntgenbilderna hemskickade från kliniken för att kunna ge en bättre uppfattning. Han är ju röntgad flera gånger och slutsatsen artros har satts varje gång. Jag lade helt enkelt upp en bild på hur haserna på min häst med artros ser ut.

Har en närmre bild på den mest "påverkade" hasen:

31232271.jpg

samt den minst påverkade hasen:

31232278.jpg

Den ser bredare ut på höger än vänster men är det beroende på spatt broskbildningen eller något annat?

Min syntes inget på på ytan dock på röntgen bilder men även där inte åt sidorna utan "framåt" dvs inuti hasvinkeln, var även något gallig där men tveksamt om det var relaterat till spatten eller inte.

De spatt röntgen bilder jag hittat på nätet visar också glidlederna framifrån men det finns säkert de som visar broskbildning åt sidorna även om jag inte sett någon sådan. Därför var jag lite förvånad över att du visar bilder bakifrån för att visa en spatthas.

Den ser bredare ut på höger än vänster men är det beroende på spatt broskbildningen eller något annat?

Min syntes inget på på ytan dock på röntgen bilder men även där inte åt sidorna utan "framåt" dvs inuti hasvinkeln, var även något gallig där men tveksamt om det var relaterat till spatten eller inte.

De spatt röntgen bilder jag hittat på nätet visar också glidlederna framifrån men det finns säkert de som visar broskbildning åt sidorna även om jag inte sett någon sådan. Därför var jag lite förvånad över att du visar bilder bakifrån för att visa en spatthas.

Det var när jag åkte in för att undersöka anledningen till att den hasen är större som jag fick spatt/artros fastsällt. Därför har jag tagit förgivet att det är det.

Jag hade tyvärr inga andra bilder på hans haser. Dessa tog jag för att kunna jämföra me dom han blir svullen eller liknande. Så jag bara passade på att lägga in dom. Men det ångrar jag ju förstås nu eftersom det verkar bli en stor grej av det hela..

Nej nej, inte ångra :o.

Jag frågar för att få lära mig mer. Så gör jag alltid, synd bara att det blir trubbigt när man skriver såhär.

Det är intressant som du skriver att bredden är relaterad till Spatten. Då har iallafall jag fått lära mig något nytt.:)

Kl
Grannens d-ponny hade det sista åren, jag var såpass ung att jag inte riktigt visste vad spatt egentligen var men kommer fortfarande ihåg hur den rörde sig i traven, den var väldigt "ryckig" i bakbenen, hade det med spatten att göra tror ni? Den rykte upp benen och satte hovarna väldigt mkt inåt, syntes tydligt när man red bakom dom.. Den mer eller mindre korsade bakbenen i traven, såg väldigt skumt ut..

Nej nej, inte ångra :o.

Jag frågar för att få lära mig mer. Så gör jag alltid, synd bara att det blir trubbigt när man skriver såhär.

Det är intressant som du skriver att bredden är relaterad till Spatten. Då har iallafall jag fått lära mig något nytt.:)

Ville bara försöka vara till nytta med bilderna. Förändringar i hans has ser man betydligt lättare bakifrån än från sidan. Hans has breddar sig om han blir överansträngd/vilar för länge. Från sidan tittar jag mest efter annorlunda former eller liknande. Tar inte så ofta bilder på hans has :p

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 097
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka