Spatt - frågor och funderingar..

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen i fråga har spatt i mellersta glidleden, ledavdelningen är nästan helt sammanvuxen.Han har inte visat minsta lilla hälta eller reaktion innan, dvs inte ens under aktivt skede. Han är friröntgad avseende spatt 2003, men har någon gång sedan dess utvecklat spatt, men utan minsta symptom/besvär av det.

Dock har slag mot området triggat igång spatten som nu är inte bara aktiv utan även smärtande (för första gången). SOm extra faktor har han varit avställd och vilat sen oktober, först i box mellan oktober - slutet av december, sedan i stor hage. Han har idag ordentligt ont och är ordentligt halt på det bakben som fick smällen.

Smällen rakt på området, avlastning från annan skada i samma ben samt att han stått är antagligen alla var sin del av anledningen varför han idag besväras. Det är ju alla tre olyckligt ur spattsynpunkt.

Det jag undrar är först om det finns något att göra skoningsmässigt för att underlätta? Dock fungerar han inte tåriktad bak (han blir för snabb, hinner inte undan med fram och slår i), så även om det kanske skulle hjälpa fungerar det tyvärr inte, det ger andra problem. Men det kanske finns något annat?

Sen, ni med spatthästar, hur vanligt/ovanligt är det att det efter en tids inaktivitet 'slår sig på' nästa ledavdelning? Har försökt smurfa men inte hittat något vettigt svar? Kanske beroende på att det inte går att förutspå den risken?

Förutom det uppenbara rörelse och att hålla igång, vad (om något) finns det mer man kan göra för att underlätta? Något rörelsemässigt/ridmässigt man ska undvika?

Sv: Spatt - frågor och funderingar..

Hola,
Inte hovslagare men spattisar brukar sätta in bakbenen mer diagonalt under sig, sliter därmed utsidan och trakten hårdare. För att efterlikna så mycket som möjligt utan att bryta sönder lederna så rekomenderas bredare traktarm/utlägg på utsidan och kila insidan.

Senaste hästen jag träffade på med akutiserad spatt är i hästhimlen idag. Han visade inte heller någonting förräns det var kört, då fanns det inget att göra.

mvh Eva

Tack för ditt svar. Den här herrn rör sig inte så 'diagonalt' som du beskriver att de kan göra, men ska vara uppmärksam på om han börjar göra det.

Svarar han inte på behandlingen så är det ju hästhimlen på återbesöket, men veterinären tyckte det var väl värt att prova att behandla (jag var mer tveksam) eftersom han varit helt besvärsfri genom den aktiva fasen innan, och det blossade upp pga traumat. Men det är ju ingen garanti för att det går att häva nu, eller att det inte blossar upp igen om X tid. Men han får en chans i alla fall, så får vi se.

Men min spatterfarenhet rent praktiskt är noll och intet, speciellt av när det akutiseras pga yttre trauma, därav frågorna.

Och jag vill gärna ha fler svar om någon har det =)

Spatt är en kronisk torr inflammation i hasledens glidyta, därför kan den i princip när som helst blossa upp igen och sprida sig vidare och med maximal otur så drabbar det samtliga nivåer.

En häst med konstaterad spatt gynnas inte av stillhet, tvärtom är det bäst att kunna erbjuda en sådan häst så mycket rörelser som det är möjligt. Både vad gäller hagvistelse och lätt ridmotion, men detta förutsätter att hästen inte uppvisar hälta.

Tyvärr är det väl min erfarenhet även om jag själv inte har haft någon spatthäst själv, dock står jag med en ras som är en stark disposition för spatt. Ofta är det så att när nästa utbrott kommer brukar de kunna vara betydligt allvarligare än det första utbrottet, och medför mycket mer smärta för hästen än tidigare.

Jo, de aspekterna är jag väl medveten om, att det kan blossa upp närsomhelst. Dock har jag inte lyckats hitta något svar på hur vanligt det är att det 'byter ledavdelning'. Jag trodde det var i princip 'bara en tidsfråga', men vet menade att ser man det i mellersta håller det sig oftast där, och litteraturen tar inte upp något om just det heller, dvs hur vanligt/ovanligt det är.

För mig var det inte självklart att behandla igår, men jag valde tillslut att göra detefter en lång diskussion med vet. Att han även om han svarar på behandling är på än mer 'lånad' tid nu iom det här vet jag ju, och villkoret för att han ska vara kvar är att han är smärtfri och glad. Vilket han ju varit hela tiden fram tills nu, och jag 'godtar' inte mindre än det i framtiden heller.

Sen var det ju just något sådant här jag var rädd i när han blev tvungen att vila så länge, sen hade jag väl inte räknat med ett trauma mot området heller så det blev akutiserat på det vis det blivit nu, men..

Men jag har alltså full koll på vad spatt är, aktiva och vilande faser, vad som sker (sammanväxning av ledavdelningen) och vikten av regelbunden rörelse. Däremot känns det som ett svart hål vad man kan påverka visa skoning, vad för rörelser vid ridning t ex som är bra och vad som ska undvikas osv. Självklart kan och kommer jag ta den diskussionen med både veterinär och hovis om vi kommer till ett läge när det ens är ide att fundera på det (dvs om han svarar på behandlingen). Men det lär ju finnas gott om folk 'härute' med spatthästar så tänkte jag skulle få lite olika erfarenheter med - från båda lägren (dvs både som har/har haft en fungerande spatthäst, och de som det tyvärr inte gått lika bra för).

Att spatt är läbbigt lömskt kommer man ju tyvärr inte ifrån, men just vad som kan hjälpa till, i det vilande skedet, att (förhoppningsvis) iaf fördröja en ev ny upblossning?

Jag skulle säga att det är läbbigt om den startar i mellan nivå, då har man en större potentiell risk för att det kan sprida sig både upp och ner. Den enklaste varianten är när det startar i den nedre glidleden först, och förhoppningsvis stannar där. Dock borde de flesta veterinärer kunna intyga om att blossar inflammationen upp igen så sprider den sig oftast vidare till nästa nivå. Vilket nog förmodligen är den erfarenhet som som de flesta hästägare också har, som har haft hästar med upprepade uppblossningar.

Enligt vet så ansåg hon att om det startade i mellersta, så brukade det stanna där. Jag blev rätt förvånad över det uttalandet, då jag som sagt trodde att det 'alltid' flyttade sig (och gärna 'uppåt' då), men att det kunde ta 6 månader eller 10 år innan det blossade upp igen.

Om vet har rätt eller om det är bara en slump, dvs att hon sett många hästar där det under den tid hästen varit i livete fter diagnos (de kan ju falla ifrån av andra anledningar t ex så man inte får svar på om det skulle blossat upp igen efter 7 år t ex) inte 'hänt' något utan stått stilla.

Dock så talade hon ju om risken för uppblossning, men menade då alltså som tillägg att när det väl var färdigt och helt sammanväxt, om man kom dit på ett sätt där hästens välmående var kvar också, så brukade det ligga still där.

Men om det blossar upp eller ej det är ju något bara tiden får utvisa, först ska man ju få hejd på det som är nu och få honom på en smärtfri nivå. Men alltså sen, vad kan man i ett vilande, smärtfritt skede göra med ev beslag/träning (förutom att hålla igång) för att hjälpa hästen? T ex om man beslagsvägen kan minska belastningen på hasen kanske man kan förskjuta ett ev uppblossande framåt i tiden t ex? Det känns nu som huvudfrågan. Och så då underfrågan som det nog inte finns svar på verkar det som, hur vanligt/ovanligt det är att det byter ledavdelning. Det är nog bara att vänta och se. Men finns det något att göra 'under tiden' då?

Jag skulle vilja säga så här, med risk för att verka näsvis nu men jag tar den risken. Man har ju gjort enormt många studier och forskat på spatt, det låter lite som om din veterinär inte är riktigt påläst utifrån de nya aspekter som kommit fram i ämnet.

Just genom att spatt är klassad som kronisk innebär alltid risken för att åkomman tar ny fart, det finns ju inget tidsperspektiv på om hästen har hållit sig fri i 8 år så är risken borta. Risken för ett återfall kommer alltid att finnas, men innebär inte att så kommer att ske. Många tolkar då det som att sjukdomen är ut-läkt, vilket fö veterinärer gärna också benämner det. Det borde snarare handla om vilande, för det är precis så det går till.

Här har du en länk som kanske kan vara intressant, nu handlar det inte enbart om spatt utan hasen i sin helhet. Men här finns röntgenbilder, och det är lärorikt och intressant att titta på.
Jag ska se om jag finner mer matnyttiga länkar om spatt, det har ju forskats på ärftlighet mm.

http://cal.vet.upenn.edu/larad/article/articl12/a12sec3.htm

Klicka på bilderna så kan du se röntgenplåtar i en större version, håll till godo så länge.

Ingen fara ang risken att låta 'näsvis'. Men jag tror vi talar rejält om varandra här.

Alltså, jag behöver inte läsa på om spatt, jag är insatt. Och vet (som btw aldrig någonsin använde ordet utläkt, inte ens vilande faktiskt, utan väljer att kalla den för inaktiv) har absolut inte utvecklat en enda stavelse för att 'förringa' problemet. Däremot var/är hennes åsikt att det brukar inte byta ledavdelning när ledavdelningen väl helt växt ihop (däremot kan man ha flera uppblossande episoder under den tiden). Vilket förvånade mig då jag som sagt trott det alltid var så.

Vilket jag ju sen av både dig Boj och andra insett att så är det inte, det går dock inte att säga om det kommer det eller ej.

Men jag behöver alltså inte några sidor om spatt, röntgenbilder etc, utan de frågeställningar som är obesvarade är ju de hur man under den inaktiva fasen (dvs på en smärtfri, ohalt spatthäst) kan underlätta för/hjälpa hasen (och då som ev bonus då kanske kan skjuta fram ett ev nytt uppblossande längre fram i tiden iaf)

Hej!

Jag har en häst som blev diagnostiserad med spatt för ca 5år sen. Han hade spatt i mellanglidleden. Veterinären var väldigt negativ å dömde nästan ut honom. Men han har faktiskt vart fräsh nästan hela tiden efter det. Han brukar få ont varje år vid maj nångång men då får han vila helt tills sommarbetet. Han e alltid fortfarande halt när vi släpper på bete men alltid efter bara en veckas bete så e han helt fräsh. Han behövde bara få röra sig dygnet runt å hålla igång cirkulationen så blev han ohalt på ett nafs.

Men tyvärr i höstas så fick han en allvarlig senskada som snart e färdigläkt så pga av lite rörelse under vintern är han nu halt, dock ej jättehalt. Så vi röntgade spatten igen för 1månad sen å då sa veterinären (mälaren hästklinik) att spatten i mellersta glidleden är utläkt men den har spridits sig till övre. Så vi får se hur det går!

Men nåt som jag märkte hjälpte min häst med spatten var ledtillskottet flexjoint. Han var inte alls lika stel. Å sen var det 20-30min framskrittning varje gång innan ridpass.

Hoppas det ordnar sig med din kuse!

Hejsan och tack för ditt svar! Vi vet ju inte när den här herren fick spatt, han är spattröntgad UA 2003, men är sedan inte omröntgad förrän nu.

Det var förresten för just en senskada (på samma ben som spatten nu blossat upp, det var samtidigt som senskadan som han fick smällen mot hasleden med. Och så fick han en smäll på carpus på samma sidas framben med, och en akut carpit. Det var mycket på en gång där) som han har vilat sen i oktober. Och både jag och vet var jju bekymrade över vad en lång vila skulle göra (fast vi inte visste om ev spatt då), då hästen aldrig mått speciellt bra av långa vilor, han har andra problem som mår bäst av kontinuerlig rörelse. Så var intressant, med ledsamt såklart - jag håller tummarna för dig - att höra om din som det också blossade upp efter lång vila (fast utan extrabonusen med smäll mot området då) och att det då även bytte ledavdelning.

Flexijoint har herren här ätit i flera år och svarat bra på, dock bytte jag för ca ett år sedan till glukosamin utan att se någon negativ skillnad, så kör på det nu (eller nu nu får han ingenting, burken är slut, men ska köpa ny på ÅB om det går vägen).

Oj vi har verkligen haft samma otur! Å du har också upptäckt flexjointen. Jag har kört på den flytande eftersom den innehåller
dewils claw som e smärtstillande men vet inte om det har haft
nån funktion.

Jag tycker det är väldigt svårt när han väl blivit halt att få honom fräsh igen. De e ju lite tidigt att släppa på sommarbete ju.
Så jag testar å exprimenterar, har precis köpt ett back on track hasskydd å tänkte se om det gör nån skillnad.
Jag ska åb om en månad för ett ultraljud på senan å hoppas
verkligen att spatten blir bättre tills dess.

Då fick vi ju senskadorna samtidigt också, hur går det med läkningen av den för din häst?
Min häst hade en kraftig blödning i 80% av senan men herren har
väldigt bra läkkött så det verkar som om den är läkt snart, väldigt
skönt!

Då fick vi ju senskadorna samtidigt också, hur går det med läkningen av den för din häst?
Min häst hade en kraftig blödning i 80% av senan men herren har
väldigt bra läkkött så det verkar som om den är läkt snart, väldigt
skönt!

Tja, han har osedvanligt gott läkkött min gode herre. På senaste Ultraljudet, 4½ månad efter skadan så.. syntes ingenting :bump: Vet undrade ett tag om hon blivit förvirrad och satt och UL:ade fel ben, men nix, helt rätt ben, men inte ett synligt spär kvar efter senskadan. Däremot har ju senan inte full hållfasthet, det har det ju gått alldeles för kort tid för, men det syns som sagt inte minsta spår av den på UL, vilket var väldigt väldigt förvånande, men väldigt positivt med.

Så kändes ju som en kalldusch med det här eländet ovanpå =/

Håller tummarna för din herre!

Jag har också ett BoT hasskydd, men herrn HATAR det, han är fjollig med saker på bakbenen, och det där var bland det vidrigaste han stött på om du frågar honom, så använder det inte. Jag tror dock det skulle göra stor nytta, men när han inte vill ha det så vad gör man liksom =/

Jaha oj, ja din hade verkligen också bra läkkött!

Måste bara fråga om några saker om hur du har gjort.

Ser senan helt normal ut nu? Jag har väldigt svårt att få ner den sista lilla tjockheten. Den e kall å hård å det blir normalt efter han har skrittat och vart lindad. Han e ju 23år så det tar väl ett tag!
Men jag vill ju att den ska va normal hela tiden.
Hur var det med din häst?
Har du lindat mkt? Använt back on track nåt?

Kanske man kan få nåt tips eftersom din läkt så bra!

Ser senan helt normal ut nu? Jag har väldigt svårt att få ner den sista lilla tjockheten.

Han skadade dupa böjsenan, på ett bakben (kass prognos som sagt, och ovanligare typen av senskada, även om den händer), och förutom i det absolut mest akuta skedet, då han var tvärtjock från kronrand till has, i båda bak, så har det inte gått att 'se' eller känna utifrån. Dvs han har inte utifrån varit tjock såsom de brukar bli när ytliga böjsenan är skadad.

Har du lindat mkt? Använt back on track nåt?

Hade honom lindad dygnet runt i början, och med just BoT.

Kanske man kan få nåt tips eftersom din läkt så bra!

Det är nog mer hästens förtjänst mer än min faktiskt, han har väldigt bra läkförmåga, bevisat det flera gånger :love:

Liknande trådar

L
Hästvård Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Jag köpte min häst i maj -04, då var han ohalt men hade varit halt på HB i januari. Hur som...
Svar
14
· Visningar
1 063
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross