Modig_Korn

Trådstartare
Nu är det så här att jag har kommit över ett större parti med sparris (jag slutade räkna efter 8kg) har fått frysa in hälften men ... Det är så jävla mycket kvar i kylen. Förslag och kreativa idéer mottages. För soppa vill man ju inte göra på allt (för då får jag äta soppa i flera år framöver :wtf:). Baconinlindad ställer jag mig tveksam till efter att ha jobbat på grisfarm nyligen och insett att det inte är en industri jag vill stödja genom att köpa bacon... Har haft sparris i lasagne istället för spenat - det var ingen höjdare (fast det hade nog blivit bättre om jag hade kokat och mosat den först istället för lagt in skivad sparris). Nån som har nån idé de velat pröva men snålat med att göra verklighet av för att sparris är för dyrt? :p Jag tror jag har försökt fritera sparris i olja men det blir varken bu eller bä, man kan lika gärna steka den. Har tänkt att man kunde kanske prova att göra en sockerlag och rulla sparris i det :D Så ... Ja... Kreativa idéer eller bara nått man kan göra med sparris :idea:

Nu är det så här att jag har kommit över ett större parti med sparris (jag slutade räkna efter 8kg) har fått frysa in hälften men ... Det är så jävla mycket kvar i kylen. Förslag och kreativa idéer mottages. För soppa vill man ju inte göra på allt (för då får jag äta soppa i flera år framöver :wtf:). Baconinlindad ställer jag mig tveksam till efter att ha jobbat på grisfarm nyligen och insett att det inte är en industri jag vill stödja genom att köpa bacon... Har haft sparris i lasagne istället för spenat - det var ingen höjdare (fast det hade nog blivit bättre om jag hade kokat och mosat den först istället för lagt in skivad sparris). Nån som har nån idé de velat pröva men snålat med att göra verklighet av för att sparris är för dyrt? :p Jag tror jag har försökt fritera sparris i olja men det blir varken bu eller bä, man kan lika gärna steka den. Har tänkt att man kunde kanske prova att göra en sockerlag och rulla sparris i det :D Så ... Ja... Kreativa idéer eller bara nått man kan göra med sparris :idea:

Bjud in till grillfest hos dig eller någon annan med knyt och köp bra bacon, godast ever! :love:

Bitar i sallad. (Rå)
Grilla som den är med typ flingsalt och olivolja.
Stek med i varma grönsaker.
Eller skiva bitar och stek dom som ensamna varma grönsaker.
I Woken.
Ha med i paj.
Förrätt : sparris med hollandaisesås.
I omeletten.
I Grönsaksgratängen.
I grönsakspajen.

Kokt innan eller typ hackad rå? För det låter lite som det skulle kunna bli som mitt misslyckade lasagne experiment.
Jag brukar ha rå eller snabbt förvälld.
Lite vad jag känner för :p
Oftast har jag den i bitar, inte hel. Tycker den blir så svår att skära på tallriken då :o:D

Gjorde en smarrig sparrispasta tidigare. Såg ut något i stilen:
Kycklingfiléer
Sparris
Matlagningsgrädde
Dijonsenap
Dragon
Serveras med pasta.
Andelen sparris och kyckling går ju att variera efter behov och smak

Sparris är ju gott i det mesta. Bara ånga eller steka den och servera till kött eller fisk. Steka på, slå omelettsmet ovanpå och göra frittata. Ha med i en wok. Skiva tunt, rå, och ha med i grönsallad. Göra en matigare sallad med ångad sparris, linser, sallad, fårost och dressing.

Vi gjorde canneloni med grön sparris en gång, de där stora pastarören som man stoppar in grejer i. Tror vi hade tomatsås, massor av ost samt pinjenötter på, och så in i ugnen ett tag. Var fantastiskt gott!

Alltså, bor du i Malmö så kan jag hjälpa dig med att bli av med lite grann... :D

Annars kan jag rekommendera dig att steka lax- eller kycklingkuber i en stekpanna, ha i Philadelphia och lite citron+skal. Till detta kokar man pasta (gärna färsk) och slänger i sparrisen i pastavattnet under den sista minuten. Extremt enkelt och mycket gott (och fräscht). Ju mer sparris desto bättre! :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka