Sparksår..

MittNyaJag

Trådstartare
jaha. Tajming är vad det kallas..
Ska (/skulle...) på träning i helgen men nu är kusen näst intill blockhalt..
Hade fått en spark igår i hagen, aldeles ovanför carpalleden...
typ 5 mm djupt och någon cm långt.. var svullet som en halv tennisboll runt och blod på hela skenbenet...
Tvättade av det hela med vatten och jodopax.
Sen fyllde jag upp såret med streptocilin och la på en kompress med självhäftande bandage runt..
I morse hade det torkat ihop fint och det var inte svullet "på" såret, däremot ovanför och på skenbenet.. Vet inte om jag lindade lite för hårt.. Tog iaf av honom bandaget och släppte ut honom i hagen..
Han vill inte böja på benet och staplar fram med benet framför sig.. Att rida i helgen har jag ställt in mig på att inte göra, men hovslagar'n kommer ju imorgon! *suck*
Blir ju intressant och se om han kan böja benet...
Förhoppningsvis går han ur sig det värsta..

Jag är av tron att han mår bäst av att gå i hagen för att "gå ur sig skiten". Vad tror ni? Vad hade ni gjort?

Sv: Sparksår..

Jag skulle kolla så det inte är djupare än det ser ut. Det brukar man kunna göra med streptocillinsprutan. Dvs om man kan trycka in hur_mycket_som_helst... Därefter avgöra om det behövs drän eller ej.
Blanda inte jodopax och pencillin. Tror de kan ta ut varandra. Bättre isf tvätta med vanlig saltlösning.
Kolla tempen så ingen infektion uppstår.
Se till att hästen får kontrollerad rörelse, ffa om svullnaden går ned. Hagvistelse om det inte är "race" i hagen, annars promenader. Ofta.
Svullnaden kommer såsmåningom "vandra" neråt. Helt naturligt och inget att oroa sig över.

Sv: Sparksår..

Ok. Hade ju alla mina stallapoteksflaskor hemma på påfyllning igårkväll, så koksaltlösningen stod hemma på köksbänken.. typiskt va? Den som alltid varit i stallet..
Så det fanns bara jodopax i stallet...
Visste inte att de tar ut varandra, *alltid lära sig nått nytt*

Jo, jag tänkte åka ut igen en sväng om ett tag och se om han rör sig, hur han rör sig.. är de andra hästarna på honom så får jag spärra av så han får en liten mindre hage själv.. ställa honom på box är nog inget vidare alternativ, då bara studsar han.. :S

Liknande trådar

Hästvård I maj skadade sig min häst. Hon fick ett rejält sår precis ovanför hoven som går nästan runt hela benet. Såret gick in till skelettet...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: Lis88
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 175
Senast: Messy
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 648
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama