Sparkar sig på benen i hagen...

hanoirocks

Trådstartare
Hästen jag rider gör sig illa i hagen nästan varje dag. Han springer inte mycket och busar omkring. Det är nästan bara bakbenen som han gör sig illa på. Det blir små fula sår över hela benen. Inga djupa sår men ändå. Han har inte benskydd när jag rider och han gör sig aldrig illa då. Varför gör han sig bara illa i hagen och hur kan man göra? Man vill ju inte sätta på benskydd i hagen. Det blir väl ett tryck på benen hela dagen?? Någon som har ett tips? :confused:

Sorry men jag kan nog rekomendera att använda damasker men allra helst linda med en benlinde pad under. Har själv inte en häst med de problemen men känner folk som har det och de lindar sina hästar varje gång de ska ut för att slippa såren på benen. Yrbin

Min pålla har sår på sina ben konstant. Damasker i all ära, men när såren sitter lika mycket på ballarna, kronan och i karlederna som på skenbenen och kotorna, då känns det inte så motiverat att utsätta henne för damasker på betet. Okej, det ser illa ut, men hittills har de läkt ordentligt efter ett par tre dagar och hon har inte blivit inflammerad. Rider oftast utan skydd (lindar när hon hoppar eller har brodd) och då slår hon inte på sig. De kanske koncentrerar sig bättre i terräng med ryttare än utan?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka