Sparkar när man "säger till"?

K

kladdkakor

Har en C-ponny som jag har lånat hem nu i vinter, en 5-årig korsningsvallack, jättesöt :D Han är jättesnäll när man rider och så och alltid i stallet också, men igår när jag stod och borstade så stod han lite för nära väggen med rumpan, och eftersom jag skulle borsta bakbenet så skulle jag be honom att gå framåt litegrann, så jag tryckte lite på rumpan på honom. Han reagerade inte så jag tryckte lite hårdare, han reagerade inte nu heller så jag "klatshade" till honom... Och han blev typ asarg på mig :eek: Han reagerade blixtsnabbt med att försöka sparka bakut mot mig, hann undan och genom en reflex slog jag till honom, för att visa att han absolut inte får sparka mig. Då försökte han kicka mig igen, hann som tur var undan igen. Jag som var inträngd i ett hörn var typ asrädd, men när jag skulle gå förbi honom var han helt normal igen. :crazy: Nosade typ nyfiket på mig och på honom verkade det som om inget hade hänt...

Är det här något som har med typ rang och sånt att göra? Att han tycker att han är högre i rang än vad jag är? Har märkt att säger jag till honom eller trycker lite för hårt i honom så blir han sur, lägger bak öronen och slänger med huvudet typ. Men klappar jag honom på typ halsen en sekund efter så blir han helt normal igen. :crazy:

Sv: Sparkar när man "säger till"?

Det har med rang att göra som du redan är inne på.... Han
försöker "uppfostra" dig. :angel:

Aah.. Okej :D Tack.! Men hur ska jag göra då? Vill inte ha två bakhovar i ansiktet liksom........... :p

Du måste lugnt och bestämt visa med din kropp att du inte tolererar sånt. Samtidigt måste du respektera hans kropp och inte rumla in i boxen utan att avisera, inte helt plötsligt klappa i ansiktet (många hästar tycker det är höjden av närgångenhet) läs av hans kroppsspråk så lär du dig så småningom att visa honom vad du vill. Hästar som är närgångna och vill buffla, bitas, gå på en eller är otrevliga brukar jag flytta på eller backa bara för att tala om att jag inte går med på sånt. lycka till!

Men typ utomhus, eller i manegen eller sånt, så gör han ingenting när man flyttar utom kanske lägger bak öronen litegrann. Backa kan jag göra genom att bara står framför och knäppa med fingrarna och gå mot honom typ. Det är bara att gå åt sidan i boxen som han har problem med, och han visar inget sånt annars liksom. :crazy:

prova om du får ta överallt på honom, börja framifrån och stryk. Sen kan man använda andra saker att stryka med, en plastpåse eller annat. På ridbanan ska du kunna flytta honom sidvärtes, bakåt och han ska gå efter dig och stanna när du stannar, aldrig gå förbi dig! På detta vis visar du att du är hans ledare och han behöver inte försvara sig eftersom du ladrig skulle göra honom nåt ont. Prova också att trycka honom på baken åt sidan, händer inget, tryck hårdare, händer fortf. inget öka trycket ordentligt, slå aldrig. Så fort han ens ,TÄNKER, flytta sig, SLÄPP TRYCKET ÖGONABÖJ = eftergift.

Har du honom uppbunden i boxen när du borstar honom? Om inte är det kanske idé att göra det ett tag så att han inte kan fara runt hur som helst. Gör sedan övningarna du har fått tips på ovan!

Har du honom uppbunden i boxen när du borstar honom? Om inte är det kanske idé att göra det ett tag så att han inte kan fara runt hur som helst. Gör sedan övningarna du har fått tips på ovan!

Hade inte det innan, men efter att han höll på att sparka mig har jag det... Har precis fått boxen jag har nu, stod i spilta innan, och i spiltan var han jättesnäll hela tiden och flyttade sig. :p

prova om du får ta överallt på honom, börja framifrån och stryk. Sen kan man använda andra saker att stryka med, en plastpåse eller annat. På ridbanan ska du kunna flytta honom sidvärtes, bakåt och han ska gå efter dig och stanna när du stannar, aldrig gå förbi dig! På detta vis visar du att du är hans ledare och han behöver inte försvara sig eftersom du ladrig skulle göra honom nåt ont. Prova också att trycka honom på baken åt sidan, händer inget, tryck hårdare, händer fortf. inget öka trycket ordentligt, slå aldrig. Så fort han ens ,TÄNKER, flytta sig, SLÄPP TRYCKET ÖGONABÖJ = eftergift.

Tack så jättemkt :bow: Ska prova det så snart som möjligt :D Men ska jag ha ett grimskaft eller ngt och hålla i honom eller kan jag ha honom lös?

Ja, helst en repgrimma med tillhörande rep, men det går bra med grimma o långt vanligt grimskaft. Grejen är att han inte får flytta sig utan att du bett honom om det, flytta tillbaka då. Det är du som är ledarhonan här. (kolla in hur hästar beter sig i hagen, nyttigt!)

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 440
Senast: caballus
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 265
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar