Sv: Sparkar mot människor?
Jag tänker såhär: Varför skulle den inte?
Ska poängtera först att det är inte ok att sparka mot människor (alltså SIKTA på människan), men varför skulle hästen inte sparka mot en människa vid lek? jag tror inte att hästar i situationen där de brallar loss tänker "shit, en människa -bäst jag sparkar åt andra hållet" = jag tror inte att de gör skillnad på om det är en annan häst eller en människa som står där. Det är ju även därför man själv måste vara försiktig vid situationer med tex lösa hästar (hage, löshoppning, lös på ridbana eller liknande) och se upp -då man inte kan ta för givet att hästen inte kommer att fladdra iväg just där jag befinner mig. Klart man kan jobba på att hästen ska lämna utrymme kring mig som människa men jag skulle aldrig slappna av och lita helt på det. Precis lika lite som jag böjer mig in under magen på hästen sommartid när det är flugor, lätt att få en smäll då även om hästen inte var ute efter mig egentligen.
Sedan häst #3 i videon -den har den avfallna ryttaren kring benen och sparkar efter det som "sitter fast", det är inte personen den är ute efter utan den hade troligtvis sparkat likadant om det var en påse, rep eller vad som helst som den uppfattade som farligt/störande eller liknande runt benen.