Sparkar i transporten

LitenIsa

Trådstartare
Jag vet att det finns många trådar om lasttips men det är inte det jag behöver.

Min häst har från att varit svårlastad (rekordet ligger på 3½timma:crazy: ) nu börjat transka relativt rätt in i transporten (peppar peppar ta i trä:D ).

Probelmet är dock att så fort jag går ur transporten och bilen börjar rulla så börjar han veva med frambenen. Hn sparkar så hela transporten gungar och detta sysslar han med tills vi stannar och lastar ut honom, då kan det vara efter 4 timmars körning eller 4 min.

Han har krafsat sönder mattan i transporten så vi nu måste köpa en ny som går på ca 2500 spänn... kul....:eek:

Snälla alla!!! Någon som vet hur jag får honom att sluta upp med dessa dumheter. Han är helt slut när vi kommer fram och totalt genomsvett. Plus att det är en ökad risk att köra honom ifall man skulle tappa kontrollen över bilen.

Sv: Sparkar i transporten

En del hästar avskyr att ha täcke på sig i transporten och får fullkomliga utbrott om de måste åka "påklädda". Så man kan ju prova en så enkel sak som att låta hästen åka "naken".

Andra (bl a en av mina) blir hysteriska om de måste åka "trångt", dvs med mellanvägg. Får han åka brett så står han hur snällt som helst.

Återigen andra VILL åka trångt och känna stöd mot kroppen på bägge sidor.

Vissa blir lugna av att man stänger den övre luckan när man kör, andra blir lugna när de kan se bakåt. Och en del tycker det är jätteläskigt med sidofönster.

Kanske du kan prova att ändra på något av ovanstående och se om det hjälper?

Glömde en sak: En del hästar kan faktiskt lära sig att stå still i transporten genom att man helt sonika trampar till på bromsen så det gungar till, varje gång de börjar väsnas därbak. Inte så snällt kanske men oftast mycket effektivt. Det gäller naturligtvis att man provar i låg hastighet och på en väg utan en massa andra bilar.

Testat alla de där sakerna redan. Han åker brett för annars går han inte in utan blåvägrar. Luckan öppen eller stängd spelar ingen roll.

De enda utav de du föreslog som vi inte provat är inbromsningarna. Har testat att svänga lite över vägen och det funkar ett tag. Men sammtidigt är jag rätt att han ska tycka det är obehagligt att åka så han inte vill gå in längre, för som jag skrev innan, den situationen har vi redan varit i.:crazy:

Jo det förstår jag att du är orolig för. Men som jag ser det har du knappast något alternativ...? sen tror jag ju att det beror lite på hur och hur ofta du gör det. Och man behöver ju inte ställa sig på bromsen det första man gör... De hästar jag gjort detta med har aldrig blivit svårare att lasta i alla fall.

Förresten när ni kommer fram, går du in till honom direkt då? För då vet han ju att om han sparkar och sparkar så slutar det med att du kommer, bara man håller på tillräckligt länge så... Så du kanske kan låta honom stå i transporten en stund när ni kommit fram utan att ägna honom någon uppmärksamhet? Eller vad händer då?

Det har vi oxå provat. Han slutar att sparka efter ett tag om man inte bryr sig om honom, men mest för att hämta andan innan han börjar igen. Vi har även låtit honm stå riktigt länge en gång på en tävlingsplats. Då blev han tillslut helt skakis för att han stod och spände sig så. Så åka transport är inget som tillhör hans favvosaker.

De svåra med att bromsa när han börjar är ju att han gör det konstant HELA tiden. Men det är säkert värt ett försök, ska prova på fredag då vi ska ut och åka igen.

Óch vi beslutade oss för att vänta med att köpa ny matta (vänder den gamla upp och ner istället;) ) annars skulle han antagligen sparka sönder den nya rätt fort med.

Hej

Det har på marknaden dykt upp speglar som man kan ha i boxarna för hästar som är oroliga när dom är ensamma inne.

Jag har inte provat själv, men har en kompis som har en spegel (ej krossbar) hängandes fram i transporten. Hon tycker det funkar utmärkt. Tror det är i ridsport jag sett reklam för dessa speglar kostade runt 500 kr.

Värt att prova, jag tror att hästar som stökar omkring i släpet oftast gör det för att dom känner sig lite oroliga. Skulle inte skrämma dem mer genom att börja bromsa och svänga.

Nja, det där med speglar är jag inte säker på att jag tror på. Har nämligen provat att köra honom tillsammans med ponnykompisen, men det var samma visa då. Men annars var det ett bra förslag.

Du skriver att han "vevar med frambenen", ställ någonting mjukt framför bommen, framför hästens framben alltså. Det bästa är om man har några hö eller halmbalar som han inte kan skada sig på. Nu i storbalsensilagets tidevarv är ju det inte lika vanligt.

Ett annat knep är att häng upp PET-flaskor med ärtor eller havre på bommen, när hästen sparkar, så sparkar han på flaskorna och det är också obehagligt utan att skada.

Vilka bra förslag. Att jag inte tänkt på det innan. Ska testa med flaskorna nästa gång.

Kanske lika bra att gardera sig och slänga in ett par höbalar oxå;)

/Isa

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir snart tokig på detta trampandet, hoppandet och sparkandet. :crazy: Jag har en femåring, egen uppfödning, som åkt regelbundet...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 009
Senast: Kirre
·
Hästhantering En av våra hästar skulle ut och åka snart. Han har inte åkt något på 4 år så vi började lasta ett tag innan för att se hur han var. Igår...
2
Svar
20
· Visningar
3 652
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag har fått problem med en av mina hästar :( Hon har fått för sig att hon ska leva rövare i transporten. Igår tog hon priset när hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 013
Senast: Equilina
·
Träning Hade en tråd uppe för ett år sedan i samma ämne men då det nu ett år senare inte blivit något bättre alls så gör jag ett nytt försök att...
2
Svar
21
· Visningar
3 952
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar