Sparkar bakut och slänger med huvudet?

elaktroniqe

Trådstartare
Jag har en häst hemma på prov, lånade hem honom utan att provrida, och har kontrakt på att han ska vara hos mig på prov tom. 1/1-12. Och då ska jag ha bestämt om jag ska ha honom eller inte, han är en jättemysig krabat som är jättego och jättesnäll, men, i ridningen så har vi lite funderingar, han är jättepigg och framåt att rida, men försöker man samla honom "för mycket" (i traven) så slår han bakut, inga jättekickar men man känner att rumpan lyfter, samlar man honom "för mycket" i skritten slänger han med huvudet. Min första spontana reaktion är att han skulle ha problem med något, men nu är han genomkänd av både ET, kiropraktor och sjukgymnast, ingen kan hitta någon smärta eller liknande på honom. Driver man däremot på honom och låter han trava i "sin egen stil" så protesterar han aldrig.
Vi har inte kommit så långt så att vi har testat galoppera än. Jag har dock en känsla av att han bara skulle älga iväg i trav.

Så jag vet inte hur jag ska gå vidare, vad tror ni? Jag själv har en känsla av att han bara "protesterar" för att han tycker att det blir för jobbigt, då han vissa stunder samlar sig grymt mycket utan att göra något dumt. Kanske har han inte musklerna som behövs för att bära sig?

Jag behöver tips och råd!

Och förresten, sadeln passar :grin: :p
 
Sv: Sparkar bakut och slänger med huvudet?

Vad är det för häst, hur gammal, hur mycket riden och av vem?
 
Sv: Sparkar bakut och slänger med huvudet?

Oj, det tänkte jag ju att jag skulle skriva, missade det tydligen :) Han är en 13 årig kallblodstravare, riden regelbundet de senaste 5 åren av lite olika människor, han är tränat i AR av senaste ägaren.
Tänkte även på en annan sak nu, han stod 35 mil från mig, och innan den här flytten hade han dessutom bara bott på senaste stället i ca 2 månader. Så jag undrar om det kan vara en stress-symptom? För enligt förra ägaren gjorde han inte såhär. (Dock är han lugn och fin i all hantering, inte stressad i stallet eller liknande)
 
Sv: Sparkar bakut och slänger med huvudet?

Eftersom hästen är genomkollad så kan man ju utesluta att den har ont

Hur är han riden av tidigare ägare/ryttare?

Jag funderar lite på om han försöker komma undan när man sätter lite mer press på honom. Kanske har han gjort det till en vana att lyfta på rumpan för att få ryttare ur balans och på så sätt komma undan.
 
Sv: Sparkar bakut och slänger med huvudet?

Jag vet inte så mycket om hur han är riden egentligen, men sista tiden är han väl inte riden så regelbundet, men han är iaf senaste månaderna sporadiskt riden av en tjej som sa att "Han gör så när han får för mycket mjölksyra, då hoppade jag av" så jag tror också att han kan kan vara påverkad av det och tro att han kan komma undan om han försöker genom att hon lät honom "vinna".
 
Sv: Sparkar bakut och slänger med huvudet?

Hej!

Hur ligger sadeln och är han kollad i munnen?

Om han är riden akademiskt kanske han tycker du håller för mycket i tyglarna? Eller att han inte förstår och blir frusterad? Eller att han känner sej hindrad och låst? (spånar vilt).

Jag hade nog kollat munnen och tänderna först, med en tandutbildad veterinär. Och om vet ändå ska ut kan ju vet se om den hittar nåt- det är inte alltid ET mfl hittar problemet.

/Lavinia, vars häst kastade med huvudet när man tog i henne, dels av frustration =vill inte gå långsamt allt! och dels pga en tumör i bettläget och en vargtand som satt illa till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp