Sparkapital samfällighet

Amha

Trådstartare
Jag är relativt nyinflyttad i ett område där vi har en förening/samfällighet som äger grönområde samt vägen vi bor på. Vi är ca 10-11 hus/familjer om detta. Områdena är inte alls stora och vägen är asfalterad. Vattenledningar och annat börjar leva på övertid.

Hur mycket sparkapital anser ni är vettigt att föreningen har? Och om sparkapitalet är minimalt, hur mycket är vettigt att kräva "extra" i årsavgift för att bygga upp det?

Är inne på att lägga fram lite förslag här då jag anar att vi snart, oavsett vad, kommer få oss en rejäl smäll men jag vet inte riktigt hur förslaget bör se ut från start till slut så att säga. Det är nytt för mig det här.

Här betalar var och en för vatten och avloppsledningar, bredbandsnedläggningar osv. ut till där kommunen tar över. Är du säker på att vatten och avloppsledningar verkligen ingår i föreningen/samfälligheten? Eller bor ni i bostadsrätt? Vägen får man i normalfallet en viss ersättning ifrån staten till så det brukar vara en liten eller ingen summa alls att betala årligen beroende på hur vintern har varit. De som har bondgård och därför sliter mer på vägen betalar mer/äger större procent av vägen än de som bor i villa utmed vägen.

Om man ska ha pengar så att det räcker till vattenledningar till en hel förening på 10-11 hus behöver man en rejäl summa. Det är dyrt att byta ut och det blir olika dyrt beroende hur husen ligger. Det är därför det i normalfallet är så att var och en betalar för sig ut till kommunens gräns. Kolla också över hur mycket hjälp ni kan få ifrån kommunen. Ibland kan man också få EU-bidrag för sådant.

Har ni en vattenförening? Dvs tar ni alla vatten från samma källa/täkt?

De skulle förklara att ni behöver byta ledningar gemensamt?

Föreningen i sig behöver egentligen inget sparkapital. Eftersom den har rätt att vid behov taxera ut de resurser den behöver från medlemmarna.
Sedan kan det ju vara bra att föreningen har en buffert.
Men med tanke på vad som har drabbat föreningar (förskingringar) så innebär det ju trots allt en risk att ha en för stor buffert

Vi brukar flagga för större utgifter ngr år i förväg, ta beslutet i stämman, att om 2 år renoverar vi vägen, räkna med att det går på ca 150 000 vilket gör att den summan kommer att fördelas på oss delägare på årsavgiften om 2 år.

Jag tolkade
"Vattenledningar och annat börjar leva på övertid." som att de hade gemensamt dricksvatten?

Och jag tolkade det som att det handlade om dagvattenledningar och trummor och sånt, eftersom det nämndes tillsammans med vägen. TS får väl klargöra :)

Har föreningen ingen ekonomisk plan?

Alltså, på årsmötet diskuterades byte av ledningar till vatten som en kommande utgift för föreningen. Kommunalt vatten men att vi betalar grävning fram till gränsen till kommunens väg. Möjligt att kommunen står för själva rören dock.Alltså föreningen betalar fram till kommun gränsen, eventuellt betalar vi själva över tomtgränserna då jag vet att tidigare ägare betalat eget ledningsbyte från vägen och in i huset då något var paj.

Av det jag sett hittills är föreningen slarvigt skött, inga tankar om viktigare saker än fester och gräsklippning trots att vi enligt uppgifterna jag har ska stå för fler kalas än så.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Så har det hänt. Något som jag vet att andra varit med om, men aldrig tidigare upplevt i den omfattningen. I fredags, runt 11.00...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 102
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info