sparkande föl /7 månader

D

diamondstail

min nykomling har stått med stot i 6 månader utan vidare kontakt m människor
hon har fått på sig grimma vid 6 mån första gången. börjat avvänja lite nu står i separata boxar men går tillsammans på dagarna i hage.
hon vill inte bli klappad eller hanterad...
när man ska ta in dom vänder hon sig o vill sparka. nån som har lite tips hur man tar bort dessa olaster... vill gärna bitas å.
beter sig SKITDUMMT.

Sv: sparkande föl /7 månader

Eh...? Kallar du det olater om hon som du skriver efter att hela sitt liv INTE HA BLIVIT HANTERAD AV MÄNNISKOR försöker försvara sig mot er???

Eller skojar du bara?

Om du är seriös så vill jag råda er att ta det lugnt och försiktigt. Ni kan inte kräva något av fölet innan fölet har vant sig vid er och accepterat att ni är där. Skynda väldigt långsamt med andra ord.

Ojoj, du ska nog ta det lite lugnt och försiktigt...inte tränga dig på i första taget.

I höstas fick jag hem ett sto med föl. Fölet var då närmare 5 månader och helt orörd. Hon hade fått på sig grimma med 'våld' och i samma veva paketerats i transporten tillsammans med mamsen. Av förståeliga skäl var hon lite skeptisk till folk i början. Gjorde ingen större grej av det utan spenderade en himla massa tid i hagen med dem. Pysslade och grejade med mamma häst utan att bry mig så mkt om fölis...som naturligtvis var väldans nyfiken. Gick ganska fort ändå tills jag fick börja klia osv på henne. Grimma på/av var dock mindre kul... Vad som onekligen var det bästa för henne var då vi släppte ihop mamma + föl med 5 andra hästar. Alla dessa glada i folk och väldigt sociala. Nu ett par månader senare är fölis mycket social, kommer i princip alltid så fort man visar sig i hagen. Lyfter hovar, går att borsta överallt, kan pillra och greja vart man vill, går i koppel, kan vara uppbunden osv... Har även hunnit vara på egna äventyr och blivit frysmärkt. Skötte sig med bravur! :)

Vad jag vill komma fram till är mest bara att låta det ta tid, försök att inte tränga dig på utan att fölis kommer till dig istället.

Håller med de som redn skrivet. Ta det lugnt och låt fölet ta sig tid att vänja sig vid er.

Jag har en fölunge som nu är snart 8 månader, han har varit hanterad sedan dag 1, men stundtals har han gått iväg och tydligt visat att han inte vill att vi ska hålla på med honom. Då har vi lämnat honom ifred tills han åter igen kommit fram till oss och sökt kontakt.

/M

Eh...? Kallar du det olater om hon som du skriver efter att hela sitt liv INTE HA BLIVIT HANTERAD AV MÄNNISKOR försöker försvara sig mot er???

Eller skojar du bara?

Om du är seriös så vill jag råda er att ta det lugnt och försiktigt. Ni kan inte kräva något av fölet innan fölet har vant sig vid er och accepterat att ni är där. Skynda väldigt långsamt med andra ord.

ja ja det fattar vell ja å men nu var det frågan om nån hade tips hur man tar bort det inte varför hon gör det

ja ja det fattar vell ja å men nu var det frågan om nån hade tips hur man tar bort det inte varför hon gör det

Som andra skrev, kräv inte för mycket av ett ohanterat föl.

Vi fick hem ett 7 mån föl förra hösten till stallet jag står i, helt ohanterad från en lösdrift i Tyskland, de hade nog satt på henne grimman hon kom i med våld och hon var mycket misstänksam mot människor. I dag kan man LUGNT ta på grimman och leda hästen utan att hon blir rädd, men det tog väldigt lång tid. Låt hästen vara häst och inte överhantera, bara det som behövs, kanske 5 min/dag + hovvård vid behov o d första året.
Efter betet i år var den som kom till vårt stall förra året mycket mer tillgänglig, så hon har mognat mentalt och är nu mottaglig för att människor hanterar henne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 916
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 145
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17