Sparkad, hur läka?

Royal_724

Trådstartare
Har en ardenner som sällskap till min häst. Förra helgen blev hon sparkad av min dam på skenbenet bak. Då var det inte alls farligt, det hade börjat läka ihop fint.
Men så började ju regnvädret, och såret har blivit blött och det spricker upp. Det vill inte läka. Nu när jag tittade till dem ikväll hade hon svullnat i bakbenet.

Ska jag försöka linda henne på natten och gå utan på dagen eller vad ska man göra?
Tar jag in henne över natten så blir det ju ändå blött när hon går ute på dagen.

Va tror ni?

Sv: Sparkad, hur läka?

hur ser såret ut?
är det djupt, vätskar det?

det är aldrig bra att ett vätskande sår blir instängt, tex i lindor.

se till att hålla rent, spola med mkt rinnande vatten så ofta du kan, helst morgon middag kväll, pilla bort skorpan, låt det läka inifrån. tvätta med jodopax, det luckrar upp skorpan. spraya/smörj med tex aloe vera eller annan mjukgörande.

Sår som inte vill läka kan vara infekterade. Då är det viktigt att du låter en veterinär kolla på det för att ev sätta in en antibiotikabehandling. Om det inte är infekterat är det viktigaste så här års att skydda såret mot flugor. Jag brukar använda en steril kompress (en absorberande vore nog inte så dumt i ert fall, Sorbact är suveräna) och "tejpa" fast den med t ex Tensoplast - en klisterbinda som också finns att köpa på apoteket. Då blir det ett bra flugskydd men ändå relativt luftigt.

Om såret inte är infekterat ska du bara hålla rent med koksaltlösning. Smörj gärna under såret om det vätskar sig, fet salva som Helosan skyddar huden. Sårskorpan ska definitivt INTE pillras bort.

Vad gäller det blöta gräset - låt hästen stå inne på natten. Då blir det iallafall mer torr tid!

Lycka till!

"sårskorpan ska defintitivt inte pillas bort"

blev jag nyfiken på! ett vätskande sår som är lite djupare måste ju dräneras på något sätt, har alltid hört bla av flera veterinärer att det är bäst att ta väck sårskorpan så såret får dränera sig själv (ev i kombination med antibiotikasalva) och läkas inifrån och ut. stänger sårskorpan in vätska , blod och ev var är det större risk för infektioner bla. givetvis förutsatt att det hålls ordentligt rent.
så har jag alltid gjort och jag har aldrig haft infektion i någon hästs sår trots fula sår på "dåliga ställen".

upplys mig! :idea:

Mitt fd sto rymde på seminstationen in till andra hästar och blev sparkad på benet. ett yttepyttesår bara. MEN efter några dagar svällde benet till dubbel storlek. så vet fick komma och ge pencillin. Så vänta inte med småsår, dom är värre än man tror och helst sparkskador. Det brukar ge lymfangit.

Om du har ett djupt sår som behöver dräneras ska detta istället fixas med riktigt dränage ditsytt. Det är naturligtvis rätt och riktigt att man inte ska stänga in en infektion i en djupare sårhåla, det är bara tillvägagångssättet som är fel!

Att pillra bort sårskorpan stör läkningsprocessen. Under en sårskorpa är det fö sällan vackert, men det är så kroppen läker en skada. Idogt bortpillrande av skorpa på t ex ett skenben kan istället leda till svallköttsbildning.

Sårsekret som rinner ska däremot tvättas/pillras bort.

Om du har ett djupt sår som behöver dräneras ska detta istället fixas med riktigt dränage ditsytt. Det är naturligtvis rätt och riktigt att man inte ska stänga in en infektion i en djupare sårhåla, det är bara tillvägagångssättet som är fel!

Att pillra bort sårskorpan stör läkningsprocessen. Under en sårskorpa är det fö sällan vackert, men det är så kroppen läker en skada. Idogt bortpillrande av skorpa på t ex ett skenben kan istället leda till svallköttsbildning.

Sårsekret som rinner ska däremot tvättas/pillras bort.

ja, det var nog det jag menade. lätt att förväxlas med en skorpa då det är nästan likadant, och bildar en hård "knöl" på såret.

har aldrig varit med om svallköttsbildning heller, men då har jag kanske haft tur?

mvh

Nej, pilla bort skorpan gör jag inte! Är ju det som skyddar!

Hon är inte varig och det är inte djupt sår. Så nåt dränage går inte att sätta.
Utan det spricker upp ibland, och kommer lite blod, men inte så det rinner!
Bara att benet hade svullnat upp igår. Hade gått ner lite i morse, har inte vart och kollat till henne nu än.
Såret har varit rent och fint.
Men ett överben kommer hon att få!

Men funderade på det, dem fick byta hage i söndags och sprang då som idioter och tyckte det var skitkul. Kan det va det hon svullnat upp av?

Ja, jag funderar på det!

Ägarna har ju inte stelkrampsvaccinerat henne heller... så det är nog bäst att ringa vet, Om inte svullnaden gått ner. Ska bort och kolla till henne om en timme.

Hon är fortfarande svullen, men det hade gått ner lite. Men däremot var det lite var. Bara en liten bula som jag kunde trycka ut. Idag har såret torkat upp i alla fall. Men har lagt en kompress och en "andas" linda.

SE TILL ATT FÅ UT VET HON MÅSTE FÅ STELKRAMP vet hur det kan se ut om en häst får det 2 st har fått det i min omgivning där det var dödlig ut gång (det gick för lång tid )innan dom hade fått sprutan

Hade ute veterinären idag!
Ingen inflammation eller nåt, endast svullen!

Så hon fick en stelkramps spruta, så får jag linda henne och så får vi se!

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 870
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023