Spårigt resultat vid klippning av häst

I

Ingrid och Lukas

Halloj,

Vet inte om denna tråd ligger rätt, man jag provar!!

Hyrde en sprillans ny klippmaskin, uppladdningsbar DeLaval och klippte vårt kallblod med. Han var nybadad och len som en babyrumpa ;) men hade rätt mycket päls. Det var 8 veckor sedan jag klippte honom sist.

Maskinen fungerarde utmärkt och det var inte något problem med maskinen i sig. Men jag misstänker att jag gjort nåt fel...

Hästen blev "spårig" om ni förstår vad jag menar?

Han är klippt förut och har då inte blivit det. Jag är ju van att klippa hundar och när de blir spårig burkar man ha använt fel skär.

Men detta är ju en sprillans ny maskin och jag ska köpa en likadan själv så nu funderar jag verkligen vad jag gjorde för fel? Eller ska man köpa till andra skär än de som följer med maskinen?

Känner mig rätt förvirrad :crazy:

~Ingrid

Sv: Spårigt resultat vid klippning av häst

Menar du att han typ blev randig i pälsen?
Isf är det helt normalt, för så blir de flesta hästar när de är nyklippta, men ränderna försvinner på 1-2 veckor och det är absolut ingentiung att oroa sig över:D

Kanske har du missat liiiite på en del ställen så det blir som spår..?

dramatik_87 skrev:
Menar du att han typ blev randig i pälsen?
Isf är det helt normalt, för så blir de flesta hästar när de är nyklippta, men ränderna försvinner på 1-2 veckor och det är absolut ingentiung att oroa sig över:D
Ja, precis så menar jag!!

Det skumma är att han inte blev så förra gången...

Fröken_Skåne skrev:
Kanske har du missat liiiite på en del ställen så det blir som spår..?
Nej inget missat, det är mer som om klippskären lämnat ränder...

Hur noga man än klipper tycker jag att det blir spår ändå, men dom försvinner som sagt efter någon vecka.

Tosa skrev:
Hur noga man än klipper tycker jag att det blir spår ändå, men dom försvinner som sagt efter någon vecka.
Kanske bara jag som inbillar mig men jag minns inte att han såg ut så här förra gången...

Det kanske är olika från maskin till maskin.

Tosa skrev:
Det kanske är olika från maskin till maskin.
Ja så tänkte jag med först men gick och kollade i dag och det är exakt samma maskin jag hyrde första och andra gången (fast av olika personer) fast denna nu var ny. Men det ska ju inte skilja så mycket kan man tycka!!

Jag vill gärna köpa en egen klippmaskin och funderar skarpt på en sådan som jag hyrt. Den var super förutom ränderna, hade hoppats att jag själv gjort nåt fel så det bara vara förarfel.

Jag upplever att de hästar som fortfarande har växande päls, inte blir randiga på samma sätt. De som har vuxit mer färdigt i sin vinterskrud kan i bland bli lite mera ränder som iofs försvinner inom loppet av några dagar.

Det kan också vara så att du inte vred skären så att de satt ordentligt på plats, då kan de bli små varitioner på klipplängden som ger utslag av randighet. Även det kommer att gå bort inom några dagar till 1 vecka.

Ingrid och Lukas skrev:
Ja, precis så menar jag!!

Det skumma är att han inte blev så förra gången...

Men det kan bara så också att det bara är bladet som är lite slött?
Jag vet ionte, men min häst blir så varje gång jag klipper henne, och även om jag tar ut en duktig klippare så blir hon så, men det beror nog en del på hästens päls också, men jag skulle ändå säga att de flesta hästar blir randiga när de är nyklippta!

jag har sett att det blir mer ränder när man inte klipper helt rakt mothårs, utan man ligger lite snett, då blire ränder..
sedan kanske det beror på klipplängden?

BeastieBabe skrev:
jag har sett att det blir mer ränder när man inte klipper helt rakt mothårs, utan man ligger lite snett, då blire ränder..
sedan kanske det beror på klipplängden?
Hm, kan ligga nåt i det. Kankse har jag klippt lite lutande mothårs. Kollade just. Men jag blir ändå inte klok på det.

dramatik_87 skrev:
Men det kan bara så också att det bara är bladet som är lite slött?
Jag vet ionte, men min häst blir så varje gång jag klipper henne, och även om jag tar ut en duktig klippare så blir hon så, men det beror nog en del på hästens päls också, men jag skulle ändå säga att de flesta hästar blir randiga när de är nyklippta!
Hej,

Nej bladet kan ju knappast vara slött, den var sprillans ny tror det var tredje hästen som klipptes. Jag tror inte det beror på maskinen utan nåt som jag gjort men vad?

Tre hästar kan mycket väl slöa till skären.

Jag har klippt en hel del och när min maskin börjar klippa randigt så drar jag åt skruven till skären 3/4 --1/2 varv, då kan man klippa en stund till, när skären klipper randigt igen, då är det dags att slipa.

Min klippmaskin brukar få slipas efter att jag bara har klippt 4 hästar...
De blir slöa fortare än vad man tror!

Jag har tre olika skär till min maskin, med två av dem blir det bara lite ränder men med det tredje paret blir hästen ganska randig även om de är nyslipade, men det försvinner efter två veckor.

Blandrastik skrev:
Tre hästar kan mycket väl slöa till skären.

Jag har klippt en hel del och när min maskin börjar klippa randigt så drar jag åt skruven till skären 3/4 --1/2 varv, då kan man klippa en stund till, när skären klipper randigt igen, då är det dags att slipa.
Hej,

Intressant, kan ju vara så!!!

Nu är det ju verkligen inte hela världen att han blev randig eftersom det går bort men jag vill ju ha en egen maskin framöver... Beror ränderna bara på oslipade skär så har det ju inget med maskinen i sig att göra och jag vågar då kanske köpa en likadan själv.

~Ingrid

En del maskiner lämnar alltid ränder, andra gör det inte, men det brukar inte synas efter någon vecka...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka