Spara på hö eller spara på ensilage?

Targa

Trådstartare
Jag kommer att ha grovfoder kvar när der är dags att släppa hästarna på bete, dvs jag kommer att kunna spara en del till i höst. Frågan är - vilket håller sig bäst ända fram till i höst - höet i småbalar eller ensilaget (relativt torrt ensilage i 70 kg balar).

Om jag sparar höet så är jag rädd för att det ligger o blir dammigt, och ensilage har jag ingen aning om hur länge det egentligen håller sig (alltså i oöppnade balar). Någon som vet?

Sv: Spara på hö eller spara på ensilage?

spara emsilaget, det håller upp till tre år. se bara till att det inte ligger på gräs och att inte fåglar biter på det.

Rent spontant känns det som att det är svårare att lagra höet optimalt under längre tid, det är ju ständigt utsatt för påverkan av luftfuktighet osv.

Normalt räknar man med att hösilaget håller en säsong. När värmen kommer är det sämre hållbarhet på hösilage/ensilage. Jag skulle inte chansa på att hösilaget håller sig då det dessutom är helt omöjligt att kontrollera förrän det är för sent....

Mitt råd: Lagra höet torrt och lägg ev några halmbalar mellan vägg och hö om det finns risk för kondens/regn/etc.

Ja, jag är nog inne på din linje, Prick.

Aia - finns det tester gjorda på att ensilage kan hålla sig så länge?

Jag hade valt att lagra silaget. Vi har många gånger använt fjolårssilage när vi haft balar kvar, det har inte varit någon fara i vårt fall. Många lager plast, bra lagringsplats (skugga) och inga skadedjur är ju ett måste oavsett ålder på balarna...

Hö däremot är apsvårt att lagra väl i min värld. Trots hö och alla konstens regler har jag slängt mycket när jag tvingats ha hö. Trist, för det var så vansinnigt bra värden och bra producent.

Det lutar åt att jag får singla slant här ..... olika åsikter råder tydligen.

Jag har hyfsat bra lagringsplatser både till höet och till ensilagebalarna.

Hmmm, kanske skulle spara hälften av var - så lär jag mig iaf till nästa gång vilket som håller bäst!

Men innan det blir höst har det förhoppningsvis kommit in en ny höskörd? Lycka till vilket du än väljer! En variant kan ju vara att lyssna med din hösilageleverantör om vad denne tror om att spara till hösten?

Ja, jag är nog inne på din linje, Prick.

Aia - finns det tester gjorda på att ensilage kan hålla sig så länge?

jag hittade inget om det när jag sökte på internätet men "min bonde" sa det och jag har köpt fjolårshösilage till dem denna vintern. Av tio balar var det en som var dålig vilket jag tycker är helt ok, men sen bor jag i södra småland där man får vara glad om höet håller i en månad så...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 434
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag kommer att ha hö på småbal som foder i vinter. Kommer ta hem ca 30-40 balar åt gången, ca 1 månads förbrukning. Har ingen optimal...
Svar
17
· Visningar
2 179
Senast: Kicki081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka