G

Gefjun

Hur använder man spårsele och spårlina och varför gör man det? Använder alla som spårar det? Är intresserad av detta med spår, men är inte så insatt.

Sv: Spår

Hej! :)
Jag är definitivt ingen expert, men har i höst gått en grundkurs i viltspår med min River. Där fick vi lära oss att selen och linan ska bara användas vid spårandet så att hunden förstår att det är just det den ska göra. River hajade det ganska direkt, och nu när jag tar i selen och spårlinan så vet han direkt vad vi ska göra och vad jag förväntar mig av honom. Selen och linan sätts på i direkt anslutning till spårstart och tas av vid spårslut, då förstår hunden att nu ska vi spåra och vid slutet att nu är vi färdiga.
Mvh. Camilla, Rivers hemsida!

Det finns personspår och viltspår (blod).
Har egentligen ingen erfarenhet som så, men jag och min lagotto har börjat träna spår tillsammans med vänner (som är mer insatta).
I början kan man, om man vill, köra med bara vanligt koppel och halsband - det har jag gjort. Det är först nu (ett par månader senare, vi började i somras) som jag har börjat köra med sele och lina, men det är förstås hur man känner för det.

Jag kör med sele för att hundar ska slippa ett halsband som ligger an mot halsen och andningsorganen. Ibland så traslar hundarna in sig och då blir det tvärstopp. Då vill jag inte ha halsband!

Lina har jag för att hunden ska få jobba självständigt. Jag går nästan alltid längst bak vare sig jag har 10 eller 15 m lina. Jag tycker att det är bekvämt och jag tycker att hundarna jobbar bättre och mer ostört då.

Det är lättare när hundarna ska reda ut tappt och vinklar.

Tack för era svar! Då förstår jag lite mer.

Tippan: Dirigerar man hunden med linan också eller "hänger man bara på"? Varför har man inte hunden lös?

Jag dirigerar ALDRIG. Men jag vet att det finns vissa som tränar så. Men det gör inte jag. Hundarna ska lösa allt själv och lära sig av erfarenhet är min åsikt. Det tar längre tid, men jag är nöjd med resultatet.

Utan lina så skulle mina hundar försvinnan i fjärran... Visst man skulle kunna lösa det med lydnad. Men jag anser att det är olämpligt. För det första är det hundförbudungefär alltid när man tränar. Dvs barmark ;) Spåren kan ju gå nära vägar eller bredvid andra olämpliga områden.

Jag skulle heller inte vilja lägga på ett sådan lydnadskrav på min hund när den ska jobba självständigt. Jag nöjer mig med ett tempo som jag hänger med i. För hundarna är det också en trygghet att veta att matte är med där bakom. Min yngre skulle defentivit behöva kolla efter mig hela tiden.

Men som en del av träningen så kan man frispåra för att just ge hunden maximal frihet.

:bow: Tack så mycket! Nu är mina frågetecken utredda för stunden.

AnnikaW skrev:
Tippan: Dirigerar man hunden med linan också eller "hänger man bara på"? Varför har man inte hunden lös?

Hoppar in och kompletterar lite: ute i spåret är det hunden som bestämmer, den arbetar självständigt och ska inte dirigeras eller styras. Det är ju inte alltid man spårar spår som man själv lagt och snitslat (jag sysslar med personspår), när man går ett osnitslat spår som någon annan lagt, ja då vill det till att hunden vågar jobbar självständigt och att man själv kan läsa den.

Själv föredrar jag (men det är ju en smaksak) att ha ganska lång lina bakom mig. Detta för att OM hunden tappar spåret och man inte vet var det går, så kan man, om man står kvar där man tror sig veta var spårkärnan är kolla bakåt och så att säga ta ut riktningen från linan som ligger bakom en. Men visst - det kan ju hända att man tappar spåret precis före en sväng och då hjälper det ju inte!

Sen håller jag med Tippan; man har sele också för att inte hindra hunden, det ska inte ta emot när den spårar. Samtidigt som ju selen också är en jobbsignal när den åker på.

Jag spårar ibland med min hund lös. Det går utmärkt och kan vara mkt stärkande för hundens självkänsla och säkerhet i spåret. Dock har jag alltid sele och lina på vid påsläpp.

Jag har funderat mycket på det där. Jag har inte kört frispår själv, men rekomenderat en del att göra det med hundar som "trasslar" mycket. Som är så virriga vid t.ex. vinklar att linan bara hindrar. Jag tycker att det låter bra i teorin, funkar det också? Jag har tyvärr inte fått någon respons av de jag tipsat om det...

Jag har aldrig gjort det själv för jag har aldrig haft några sådana problem i spåret. Snarare tvärtom då, det går lite fööör bra för hundarna att spåra så det är svårt att göra det mer klurigt och så.

Den hunden som blev årets brukshund förra året spårar i princip enbart lös så visst funkar det.

Vissa hundar drar på som fasiken men det går att reglera svårare spår, apporter mm. Dessutom tenderar de att lugna ned sig efter ett par gånger.

Om man vet mig sig att man gärna styr och så, kan det nog vara ett bra alternativ eller om hunden störs mkt av stopp vid lintrassel...

Mmm men som problemlösning för hundar som haft svårt att fatta galoppen eller inte förstått vad en vinkel är. Någon erfarenhet av det?

Nej ingen erfarenhet av det men jag tror att det mkt väl kan fungera...

Ang utrustning...

Jag har spårhalsband på min weimarander (spårar viltspår). Detta eftersom jag vid ett ev. "äkta" spår med skadat djur ska kunna ta loss henne SNABBT. Då tar jag bara i halsbandet så backar hon ur. Dessutom går hon så lugnt i spåret så jag har aldrig linan sträckt, så för henne funkar det bra med halsband.

//E

Tänk på att vittringen inte ligger som ett rakt spår, utan sprider sig över ett ganska stort område runt spåret.. Vilket gör att hundens nos Inte uppfattar någon "rak" vinkling av spåret...

Om hunden går i spårkärnan så blir det väldigt exakt. Det diffar inte mycket år sidorna då.

Jag TROR det också, men det skulle vara skoj att veta mer :D

En relativt vanlig åsikt, men den stämmer inte helt...
Om ett (normalt vanligt) spår ligger nån timme/ mer, så sprids vittringen ut åt sidorna och det blir ingen direkt "spårkärna". Ju längre tid ju mer sprider vittringen ut sig. Därav att hundar kan bli "förvirrade" ett tag innan dom hittar åt vilket håll spåret fortsätter.

För deras nosar är ju spåret i en vinkel = vittring på att stort oformigt område, och det kan ta ett tag för dom att hitta fortsättningen, då fortsättningen på spåret för hunden är 40 meter bort...

Nu pratar jag Inte om färska spår, utan om riktiga spår, som fått ligga MINST en timme..

Fast det är ju i spårkärnan som doften är starkast. Visst drar det ut åt sidorna men inte med samma starka doft.

Nja... En tränad hund hittar spårkärnan även som spåret är 2-3 h gammalt. Äldre personspår än så har jag inte orkat vänta på. Skulle de gå 40 m bort så skulle vi aldrig hitta några pinnar. Vi brukar gå kanske 3 dm vid sidan om. Inte mer än så.

Det sitter en hel del doft i marken eftersom att man trampat där. (trasig mossa etc) Det gäller att hunden tar markvittringen. Ju högre näsa ju mer luftvittring.

Enda gången vi inte hittat spårkärna är på ett 24 h blodspår då det regnat ca 20 h över det. Där var det ingen spårkärna och det var endast 3 hundar på hela dagen som klarade av detta förhållande. De tre hundarna var de mest erfarna och spårsäkra på hela provet. Och då fick de jobba...

Att en hund skulle bli förvirrad och inte veta åt vilket håll spåret går känner jag heller inte igen. De behöver inte många centimeter på sig för att veta åt vilket håll spåret går.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 346
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vår labbe stinker i rumpan. Har läst om analsäckar men han visar inga såna syntom. Han varken slickar sig eller åker kana på rumpan...
Svar
13
· Visningar
1 011
Senast: Sannnu
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
698
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Det lutar mer och mer åt att skaffa hund, och är därför ute efter bra litteratur! Vad för titlar har fått en "aha"-reaktion från er? Vad...
Svar
3
· Visningar
466
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30