Spår o sök

G

Gefjun

Vad är det för skillnad? Har kollat på nätet men jag får ingen ordning på det.

Sv: Spår o sök

Spåret: Hunden spårar i en spårkärna. Alltså en människa har gått i skogen, lagt ner lite spårapporter (små träpinnar) som hunden ska markera. Du spårar med lina och sele.

Sök: Man skickar hunden in i en uppvallad sökruta.

Enklast beskrivet kan man säga att i spår så följer hunden markvittring och i sök vindvittring. I tävlingsgrenarna spår och sök finns sedan en massa regler för hur spårandet och sökandet ska gå till, men i egentlig mening är även uppletande ett sök och viltspår är också spår såklart.

Låg nos - hunden spårar
hög nos - hunden söker

Indra fick leta reda på sambon i skogen idag. Hon fick se när han gick bortåt och sen försvann han. Vi väntade i 5 min och gick sedan efter. Hon "duttade" med nosen i backen några gånger, men hon fann honom på vindvittring. Blev det rätt?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 258
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Har alltid velat ha en blodhund till spår, sök och ev. bevakning, men är helt avskräckt pga hälsan och all extra hud…Letade runt lite på...
Svar
8
· Visningar
1 600
Senast: BornAgain
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama