spänt juver dräktigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare inggi
  • Startdatum Startdatum
I

inggi

har ett sto som är 10 år och dräktig för andra gången i månad 8. Hon har blivit väldigt stor om magen och juvren är brädhårda och fyllda med vitgrumlig vätska. Hon har också blivit väldigt brunstig. Bör jag varaorolig. Någon annan som varit med om detta?

Sv: spänt juver dräktigt sto?

Nu vill jag inte stressa upp dig, ser att du haft föl förut.
Dom få gångerna vi har haft sådana tecken på ston hemma så är det en kastning på gång. (tvillingar? hur är hon ultraljudad? )
Hoppas att det intet är så för dig.

Utesluter mastit då du inte skrivit något i övrigt om feber/hälta bak.

Håll koll på henne!

AM

Hon ultraljudades vid 45 dygn. Då syntes ett foster. Hon har inga mastit-symtom. Ingen feber eller ömhet i juvren. Vad tror du det kan bero på?

Vet inte.
KAn bara säga att om en fölmärr vid 8 månaders dräktighet är sprängfull i juvret så sätter jag på fölkameran.

Vi hade en sådan förra året bl.a.
Men även vid tvillingdräktighet så har dom kastat ungefär vid den tiden.

JAg kan inte råda dig med annat än att hålla koll på henne.

AM

Jag vill inte skrämma upp dig, men mitt sto fick fyllt juver och mjölk i månad 8 sin första dräktighet och det resulterade tyvärr i kastning några dagar senare:( .
Tvillingar. Ultraljudad av seminveterinär men lång erfarenhet 2 ggr men det syntes bara ett foster, allt såg fint ut.
Enligt min veterinär KAN en del ston producera mjölk väldigt tidigt utan att det är något fel, men tyvärr innebär det oftast tråkigheter.

Jag håller tummarna för ditt sto att det bara är hormonerna som spökar och att du får en frisk fölis i rätt tid!

Det kan inte vara ljuverinflamation då?
Det är inte så vanligt,
men mitt ena sto fick det i våras när jag nyss hade fått hem henne,
hon hade troligen blivit avvand för fort från sitt föl och fått
krafftfoder för tidigt från förra ägaren trodde vetrinären.

Hon blev stenhård, grötigt vitt från ljuvret, ömmade och fick sedan hög feber.

Nu har ju inte ditt sto fölat, men jag har förstått det som att de kan få detta även under dräktigheten.

Kontakta vetrinär är mitt tips!
Uppdatera oss gärna på vad det visade sig vara.

Hoppas det löser sig!

Hej.
En liten uppdatering. Hon är oförändrad. Pigg och matglad men brunstig och stinna juver. Har pratat med Helsingborg som tycker vi ska ta ut en vetrinär. Får nog bli så. Hennes (stoets namn är Bonga) första dräktighet för 4 år sedan var helt normal.

Håll oss underrättade, hoppas vekligen inte hon tänker kasta, men jag har tyvärr hört att just det kan var på gång om de fyller juvret så tidigt... Håller tummarna..

Hoppas verkligen inte att det är kastning på gång! Ska följa tråden och hålla tummarna.

Jaha, en ny uppdatering. Vid insläpp verkade juvren lite mjukare och ingen synlig vätska, bra, eller...? Hon är jättehungrig och pratig men är väldigt brunstig. Jag håller alla tummarna i världen oxå! Vi har nämligen en riktig solskenshistoria om vårt nu 4-åriga andra dräktiga sto som troligen har 9 liv! Hoppas detta kan bli en repris.

I fjol fick vårt ena sto spänt juver och vit mjölk 2 månader innan fölning. Hade kontakt med veterinär. Fick rådet att inte stimulera henne överhuvudtaget. Alltså ingen kroppskontakt mer än klapp på huvudet. Hon fölade som vanligt sen.

Tack. Vad skönt att höra att det kan gå. Jag har inte gett upp ännu.

Nej du ska inte ge upp...men du ska vara vaksam. Det ena fallet är ju inte det andra likt.

Ja en uppdatering igen!
Vi har nu på morgonen haft ute vår vetrinär för en koll på Bonga eftersom hon blev halt på ett av sina bakben igår. Tycker att vi fick lite positiva besked ändå. Förhoppningsvis är det "bara" en juverinflammation med svullnad. Hon har dock ingen feber men en liten ökning i sin temperatur. har nu fått Metacam och odling är tagen på mjölken. Vetrinären kunde inte känna om fölet rörde sig, men man kan ju inte få det att röra på sig på automatik.
Nu har hoppet ökat lite och vi går här alla lite på spänn.
Tack till alla ni som håller tummarna, fortsätt med det lite till!
MVH Git

Hej
Du hade rätt. Vetrinären ringde nu på morgonen och sa att det växte bakterier i mjölken. Nu blir det pencillin och mjölkning 3 gånger per dag. Nästa problem nu blir att hitta råmjölk till fölet om det nu går vägen. Är det någon som vet hur man kan få tag på detta?

Hon har alltså juverinflammation, och ingen kastning på gång. Vad skönt för er, vet inte din veterinär hur du får tag i råmjölk ? Men det har du ju förhoppningsvis tid på dej att leta nu. Lycka till och håll oss uppdaterade tack:)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 040
Senast: Puffindog
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 844
Senast: Skjøldur
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka