Spansk skritt

Estivuz

Trådstartare
Vore ju faktiskt jättekul att lära pållen det..
Hur går man tillväga och hur lång tid tar det ungefär innan man får till den?
Funkar vilken häst som helst?

Sv: Spansk skritt

Vore ju faktiskt jättekul att lära pållen det..
Hur går man tillväga och hur lång tid tar det ungefär innan man får till den?
Funkar vilken häst som helst?

Jättekul?

En kompis till mig fick två tänder utslagna efter att ha lärt sin häst spansk skritt, då hästen gärna visade sina färdigheter för att få en godisbit, lite beröm, eller bara lattja lite.

En annan kompis lärde sin häst att kicka bakut en extra gång vid galoppombyten. Den kompisen ångrade bittert att hon tyckte att det var "jättekul" att lära hästen det, då hon blev av med sin plats i division 1-laget i hoppning eftesom hästen gärna hoppade över hindrena, men sparkade ner bommarna när den lydigt bytte galopp med "kick-out".

Att lära hästar tricks och rörelser, ska inte bara vara "vore jättekul". Utan man bör också ha en grundtanke med varför man vill lära hästen det.

Spansk skritt, är en högre grad av samling, en dressyrrörelse lite som piaff, passage och så vidare. Så är hästen väl utbildad i dressyr, är det inte en omöjlighet. Men att lära hästen spansk skritt bara som "vore ju jättekul", kan skapa onaturlig spänning hos hästen och vara skadligt.

Men jag hoppas att någon annan, kan komma med tips och råd om hur du lär din häst spansk skritt.

:bow:

går nog att lära i princip vilken häst som helst. Men som föregående talare när man börjar lära i tricks hos en häst måste man vara medveten om vad man får. :) Du kommer att ha en häst som lyfter på benen i tid och otid av diverse orsaker som mest beror på hästens personlighet. Är det ok för dig att ha en häst som tänker själv och som kommer att driva dig till vansinne med sina benlyft :banana: (för det kommer han/hon att göra *skratt*) så är det inget problem. MEN man måste vara medveten om vad man får och varför man vill ha det. :)

Jag klickade in mina benlyft (som för övrigt inte är i närheten av spanska än :angel: ) men huvudsaken är att man har ett belöningssystem och en klar plan på vad du vill ska hända och vad du ska göra härnäst när hästen kan den tidigare punkten i din plan. har du en häst som gärna skrapar med foten kan du börja belöna detta. När hästen fattat att den får beröm för att skrapa med foten kan du sedan sätta ett kommando på det, ex säga "höger" för höger ben. Viktigt är att hästen inte bestämmer när ni ska träna på detta utan du, för annars har du en häst som skrapar med benet precis hela tiden för att få beröm (vilket du kommer ha illafall ;)). Får man inte fast betingelsen kommer hästen att göra tricksen precis när som helst för att få beröm. Och betingelsen kan ta ett tag, de flesta får aldrig till den helt och hållet.

jag skulle rekommendera att du läser böcker i klickerträning eller trickträning innan du börjar. Att förstå grunden i hur hästar lär sig är viktigt annars är risken stor att du förstärker massa olater hit och dit och aldrig får en ordentlig betingelse som du kan styra beteendet med.

en sak till, just spansk skritt är en dominant rörelse, jag skulle inte börja med den som första tricks.

Jättekul?

En kompis till mig fick två tänder utslagna efter att ha lärt sin häst spansk skritt, då hästen gärna visade sina färdigheter för att få en godisbit, lite beröm, eller bara lattja lite.

En annan kompis lärde sin häst att kicka bakut en extra gång vid galoppombyten. Den kompisen ångrade bittert att hon tyckte att det var "jättekul" att lära hästen det, då hon blev av med sin plats i division 1-laget i hoppning eftesom hästen gärna hoppade över hindrena, men sparkade ner bommarna när den lydigt bytte galopp med "kick-out".

Att lära hästar tricks och rörelser, ska inte bara vara "vore jättekul". Utan man bör också ha en grundtanke med varför man vill lära hästen det.

Spansk skritt, är en högre grad av samling, en dressyrrörelse lite som piaff, passage och så vidare. Så är hästen väl utbildad i dressyr, är det inte en omöjlighet. Men att lära hästen spansk skritt bara som "vore ju jättekul", kan skapa onaturlig spänning hos hästen och vara skadligt.

Men jag hoppas att någon annan, kan komma med tips och råd om hur du lär din häst spansk skritt.

Är väl som med allt annat man lär hästen. Bara för att du lär hästen galoppombyte ska den inte byta galopp så fort det passar...

Är väl som med allt annat man lär hästen. Bara för att du lär hästen galoppombyte ska den inte byta galopp så fort det passar...

På en tävlingshoppbana, går tävlingen ofta på tid och man spar tid, på att byta till rätt galopp mellan hindren. Genom att man ändrar sin vikt vid utsprånget, så ger men en liten signal till galoppombyte, vilket spar tid.

Men det spar inte tid och felpoäng om hästen då kickar en extra gång vid galoppombyte.

Men som du och Vanimelde säger, var sak har sin plats. Men då gäller det också att vara tydlig och konsekvent med hjälperna, så att hästen vet när den ska och inte ska...

Jag kan inte låta bli att vara lite besservisser spansk skritt är ingen samlande rörelse utan ett trick.

Jag tror ju inte att de stolta spanjorerna med sina vackra PRE och andalusier, skulle bli så glada om du kallade eras fiestor och ferier där de rider i bland annat passage, piaff och spansk skritt för trickridning.

Men du vet säkert bäst, så jag säger inte emot. :bow:

Jag kan inte låta bli att vara lite besservisser spansk skritt är ingen samlande rörelse utan ett trick.

Jag skulle vilja säga emot dig där, i spansk skritt krävs det av hästen att den verkligen "sätter" sig (dvs samlar sig) och kommer upp med framänden, annars skulle den trol. inte orka lyfta benen så högt med ryttare på ryggen.

Detta gäller givetvis bara vid korrektspansk skritt, inte bara om hästen lyfter lite extra på benen. Men samlas bör den göra ordentligt.

Nu kan min inte gå i spansk skritt ännu , men jag lärde honom att lyfta och sträcka ut genom att lära honom att när jag petar på benet ska han lyfta det . Sedan ställde jag mej framför honom (brukar hästen vifta ändå ska du inte stå framför) och tog benet när han lyft det . Efter det drog jag det framåt . Jag gjorde alltså som man gör när man lär hundar "vacker tass" . När han var lite insatt i att jag ville att han skulle sträcka fram , så tog jag inte tag i benet utan fortsatte knacka på baksidan av senan med spöt . Han viftade lite och då fick han beröm . Men sedan kom jag på att om jag "pekade" vart jag ville att han skulle sträcka till så sträckte han ut benet . Uppsuttet kan han nu sträcka ut båda benen om jag petar på benet med foten (ja , jag har långa ben ;)) och sedan skänklar lite , fast längre fram än normalt . Lite bilder så att du kanske förstår bättre :)

IMG_4242.jpg

IMG032.jpg

(han har inte sträckt ut ännu här)
IMG034.jpg

Alla hästar går att lära... vissa har lättare och vissa svårare... ta hjälp av en som kan eftersom det är en dominant rörelse och man bör ha koll på sin häst innan man lär hästen det.

Man måste oxå kunna se skillnad på o hästen utmanar en eller inte... men vissa som säger att det är farligt bara för att det är spansk skritt är ju töntigt....galopperar hästen alltid bara för att man lärt den det? Nej... man måste ha ett kommando...för när hästen ska börja och suta... vissa förstår inte det...

Men det är nytigt för hästen, dom tycker det är skoj och det är fit och stärker kommunikationen... så ta kontakt med nån så ordnar du nog spank skritt rätt snabbt!
Lycka till!

Jag säger inte att passage och piaff är trick! Och jag har då aldrig sett en häst som gör spansk skritt trampa under sig och då har jag sett det gjort av "proffs" visserligen bara på film men sätt gärna in bilder och bevisa motsatsen så ska jag vara den första att ändra åsikt!:D
Sen kan man ju roa sig med att lära hästen det ändå för att man tycker det är kul och ser spectaculärt ut.

min häst gör det av sig självdå han har tråkigt :D
ex då man skrittar emellanåt under träning/tävling.. detta har han hittat på själv,ingen som har lärt honom.. menjag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till det - positivt lr negativt..

Nuförtiden lärs det säkert in som trick hos dom flesta men spansk skritt uppkom från skolskritten och den är samlad;)
Men numera är det nog mest som trick men man kan ändå använda sig av sp-skritt för att förbättra benlyft, lyfta sin bog och så vidare.

japp:)
Men jag vet min tränare som sist han va hos bent skulle hästen nästan göra spansk skritt i öppnorna för att hästen skulle vara så lätt i sin framdel och givetvis sänkt bak också;)

När jag ska samla skritten under träningspass så samla han sig bäst precis när han ska gå in i spansk skritt... han sänker sig bak och sätter under sig och lyften sin framdel:) så lite mer fördelar han det än bara tricks:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama