Sv: Spansk Skritt
Jo, fast det är lite krångligt med just honom för att han blev nervös över ett spö, så jag fick leka med en sopkvast (! Han gillar såna skarpt) först.
Men du börjar i pricip med att när hästen står rak, killa lite på ett framben med ett skapligt långt spö med en liten snärt ungefär som om en irriterande fluga skulle flyga runt på hans ben. Här får du leta efter en känslig punkt, hitta på ett ord du vill använda för kommandot, något som inte låter som något annat, typ tass. Så fort du får en reaktion att han lyfter så beröm MASSOR.
Nästa gång ber du honom att göra en lite större ansats. Om han är intelligent så kommer han att lära sig detta rätt fort tror jag om han är känslig och lyhörd. Glöm inte allt beröm !! Om han gör fel någon gång så är det inte mer med det än att du bara säger nej lite eller igorerar detta lätt och uppmuntrar honom till att prova igen. Glada måste de vara !
När man sedan gör det uppsuttet så ska man egentligen ha en medhjälpare på marken som kommenderar hästen, medan man själv bara sitter stilla men använder, röst kommandot. Nästa gång lägger även ryttaren till hjälper och röst. Efter det kan medhjälparen ha en lina på medan ryttaren utför rörelsen men ändå har medhjälparen på marken som kan understödja hjälpen om det skulle behövas. Som jag lärt mig det, så om tex jag ska be min häst att lyfta vänster ben, då lägger jag vikten på höger sittben, alltså gungar över för att underlätta för vä ben att komma fram. Sen kommer den riktigt svåra biten, att få det att flyta... :-)
Jag hade som sagt ingen medhjälpare, så jag fick fundera ut hur jag skulle göra det själv och det gick ! Absolut. Det är nog den "rörelsen" han helst vill göra nuförtiden.
Tänk på att träna på ett specifikt ställe ute, så att han lär sig att du INTE uppskattar viftande framhovar lite här och var. Nu och då...