Spansk Skritt

P

Pieces

Någon här som lärt sin häst "spansk skritt" från marken ? [och från rygg]

Har sett en video, Natural trick Training, den va väl okej men man fick aldrig se hur dem går till väga att lära en helt "grön" häst tex spansk skritt .

Intressant: svara gärna :bump:

Sv: Spansk Skritt

Jag har det. Utan medhjälpare på en äldre häst. Det går !

Härligt . Jag har inte ens provat men vill gärna :]
Har en underbar kontakt med min ögonsten osv så det kommer gå lätt till när jag väl börjar: han älskar att lära sig nya saker :smirk:

Du vill inte berätta hur Du gick till väga ?

Jo, fast det är lite krångligt med just honom för att han blev nervös över ett spö, så jag fick leka med en sopkvast (! Han gillar såna skarpt) först.

Men du börjar i pricip med att när hästen står rak, killa lite på ett framben med ett skapligt långt spö med en liten snärt ungefär som om en irriterande fluga skulle flyga runt på hans ben. Här får du leta efter en känslig punkt, hitta på ett ord du vill använda för kommandot, något som inte låter som något annat, typ tass. Så fort du får en reaktion att han lyfter så beröm MASSOR.
Nästa gång ber du honom att göra en lite större ansats. Om han är intelligent så kommer han att lära sig detta rätt fort tror jag om han är känslig och lyhörd. Glöm inte allt beröm !! Om han gör fel någon gång så är det inte mer med det än att du bara säger nej lite eller igorerar detta lätt och uppmuntrar honom till att prova igen. Glada måste de vara !

När man sedan gör det uppsuttet så ska man egentligen ha en medhjälpare på marken som kommenderar hästen, medan man själv bara sitter stilla men använder, röst kommandot. Nästa gång lägger även ryttaren till hjälper och röst. Efter det kan medhjälparen ha en lina på medan ryttaren utför rörelsen men ändå har medhjälparen på marken som kan understödja hjälpen om det skulle behövas. Som jag lärt mig det, så om tex jag ska be min häst att lyfta vänster ben, då lägger jag vikten på höger sittben, alltså gungar över för att underlätta för vä ben att komma fram. Sen kommer den riktigt svåra biten, att få det att flyta... :-)

Jag hade som sagt ingen medhjälpare, så jag fick fundera ut hur jag skulle göra det själv och det gick ! Absolut. Det är nog den "rörelsen" han helst vill göra nuförtiden.

Tänk på att träna på ett specifikt ställe ute, så att han lär sig att du INTE uppskattar viftande framhovar lite här och var. Nu och då...

Finemang :) nu har jag lite att gå på :)

Han kan vacker hov och bugning :)
Dock har jag inte velat träna bugningen någe mer då han har stått vila 11 månader pga knäskada: känns inte som att jag vill riskera att han ska stå på sitt knä då :p

Nä, det är nog klokast. Du kan få ett tips på ett jättebra videofilm, om du pm:ar mig.

Jag lärde mig hur jag skulle göra utav två olika tränare, men filmen är ett mkt bra alternativ !

Vad "gör" du med in häst förutom trickträning ?

Hejsan! har skickat iväg ett PM ! :)

Vi tävlar och tränar Westernridning jag o min ögonsten. Det gör vi även med vår Arab .

Men som tidigare sagt har han stått i 11 månader pga skada .
Men nu har jag äntligen fått börja rehabliteringen, så nu är vi ute på korta skrittrundor :) även om han hellst vill ha det som långa galopprundor :angel:

Var glad för att du inte fick se det. Har hästen väl lärt sig spansk skritt kan den ta till det så fort det blir jobbigt, och bara för att man kan få hästen att göra spansk skritt så betyder det inte att den har bakdelen inunder sig så som den skall. Spansk skritt skall man inte mixtra med själv. Ta hjälp och se till att hästen har bakdelen inunder sig!

Men om hästen vilat i 11 månader så kan du inte börja med spansk skritt nu! Den behöver muskla upp sig! Det är inte bara ett trick, den skall som sagt trampa in under sig med bekdelen vilket kräver muskler och styrka, något en häst som vilat 11 månader inte har.

Men muskla upp hästen och ta hjälp så går det säkert bra om ett par månader!

Hej tack för ditt svar :)

Men: för det första så skulle jag aldrig utöva spansk skritt på en häst som jag inte hade en BRA kontakt med . Då det är en dominant rörelse .

Och för det andra är det SJÄLVKLART att jag inte kan starta det nu! -fniss- Han har ju stått i 11 månader och rehabliteringen kommer ta minst 6 månader så aldrig att jag skulle kräva en sådan rörelse av honom nu. nej nej nej :o

Men jättetack för omtanken och tipset, du har SÅ rätt och jag tänker precis likadant .

i boken dansa med hästar står det om spansk skritt

Jag tog aldrig upp det rådet om att inte skola en häst att "göra spank skritt" till denna användare, eftersom det kändes som att Pieces redan hade insikt om att det kan bli problem i det "övriga" arbetet.

Lär INTE en häst om inte är ordentligt grundutbildad detta "kommando". Det är mkt lätt att hästen går över i "defensiv/offensiv position" efter den lärt sig detta, om den inte förstår något annan hjälp du försöker förmedla Detta kan även gälla äldre hästar.

Min rekommendation är att INTE försöka sig på det på en häst som är över 5 år och ordentligt grundutbildad. Egentligen något senare. Den kan dock vara tll stor nytta för att lära hästen passage...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar