Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast den mest udda kombon jag stött på var islandsston som betäcktes med PRE. Vad man ville uppnå med den kombon vet jag inte och jag har aldrig sett resultatet - kanske ngn som vet?
Det har de hållit på med i många år. Blir en trevlig häst.De säger sig tillverka en helt ny ras genom att kombinera Paso peruano med islandshäst och få en aegidenberger. Måste väl vara hästvärldens motsvarighet till labradoodle? De kanske är något liknande med PRE-korsning?
Den korsningen kan jag förstå i den bemärkelsen att man avlar på hästar med fler än tre gångarter - båda raserna har ju tölt. Men om man korsar islänning med PRE lär väl avkomman väl bara få tre gångarter, eller?Det har de hållit på med i många år. Blir en trevlig häst.
Inte säkert, jag såg en islandskorsning på min vanliga ridskola som töltade. Jag är inte så säker på att alla såg att det var tölt .Den korsningen kan jag förstå i den bemärkelsen att man avlar på hästar med fler än tre gångarter - båda raserna har ju tölt. Men om man korsar islänning med PRE lär väl avkomman väl bara få tre gångarter, eller?
Den korsningen verkar inte vara alltför ovanlig och jag har alltid funderat på vad man vill ha ut av den när man avlar så. Tror inte jag sett någon med en vettig, funktionell ridhästexteriör.Fjording/islandshäst:
Ingen bra korsning. Jag älskar min lilla häst, men usch vilken dålig korsning! Konstig kroppsform, konstiga gångarter, extremt lättfödd.. Men han är rätt söt, alltid något.
Världens bekvämaste häst - en töltande PRE! Tala om springade soffa!Inte säkert, jag såg en islandskorsning på min vanliga ridskola som töltade. Jag är inte så säker på att alla såg att det var tölt .
ja korsar man halvblods modeller med varandra så är det sällan någon som rycker på näsan, men där vet man kanske mer vad man får.Den korsningen verkar inte vara alltför ovanlig och jag har alltid funderat på vad man vill ha ut av den när man avlar så. Tror inte jag sett någon med en vettig, funktionell ridhästexteriör.
Å andra sidan känns det som mer regel än undantag när man korsar andra raser än såna av "halvblodsmodell", speciellt när man korsar raser avlade för olika syften.
Nordsvensk/Arab har min ridklubb.
Har ingen helkroppsbild på han, hittade den här som någon tog med min kamera för flera år sen, men han är en rätt ordentligt grov skimmel med ganska fint huvud, hoppar oväntat bra
Alltså inte gilla på den konstiga korsningen, men han är ju verkligen söt som sockerFjording/islandshäst:
Ingen bra korsning. Jag älskar min lilla häst, men usch vilken dålig korsning! Konstig kroppsform, konstiga gångarter, extremt lättfödd.. Men han är rätt söt, alltid något.
Den korsningen verkar inte vara alltför ovanlig och jag har alltid funderat på vad man vill ha ut av den när man avlar så. Tror inte jag sett någon med en vettig, funktionell ridhästexteriör.
Många är det nog inte, jag har nog bara lagt mer märke till dem än många andra korsningar.Oj, träffat många såna? Jag har bara träffat min och hans bror.
Som tur väl är är han inte planerad, så i hans fall ville ägaren inte ha ut någonting särskilt utan hade bara alla hästar av olika kön i samma hage.
Till ponnyns försvar; han är kass som ridhäst men en underbar körhäst! Finns en anledning till att han heter Ferguson (han är en riktig traktor!).
Welshcob-travare, min nuvarande. Massor med nerv och oerhört känslig. Snäll. Cobaktig med markbundna gångarter. Kommer nog röra sig bättre och hyfsat trevligt med mer styrka och träning vad det lider. Kort och kompakt med endel massa. Blir svår i fel händer då hon är så reaktiv och har pga det lite bagage som fortfarande kommer till ytan ibland.
(Planerad betäckning)
Newforest-travare, min nuvarande. En luring med massa hyss på lut, men snäll och klok. Nätt häst med trevliga gångarter. Ser ut som nån typ av fullblodskorsning. En riktig läromästare, schysst utan att ge något gratis och är välutbildad.
Blir (väldigt) mycket häst i fel händer.
(Tjuvbetäckning)