S

soffiz

Någon mer som adopterat hund från Spanien?
Eller från alla länder är ju tillåtet att berätta om oxå ;)

Berätta om er hund å visa gärna bild =)
 
Sv: Spanjorer

Jag och min sambo har adopterat en hund ifrån Irland. En staffetik som vi tror är runt 7 månader. Vi har haft henne i 5v. Vi var beredda att få hem en hund som inte kunde gå i koppel, inte var helt rumsren, som behövde tränas i mötet med andra människor och andra hundar. Men tji fick vi! Istället fick vi hem världens goaste, duktigaste hund. :love: Hon har sovit i våran säng, mellen mig och min sambo ända från början. Hon är en riktig liten livsnjutare! Går inte upp ur sängen före kl 7 trots att både jag och min sambo går upp en timme tidigare.. :D Hon är en väldigt go tjej med gott självförtroende som hanterar alla nya situationer kanonbra! Uppför sig perfekt i mötet med andra människor och andra hundar och hon är väldigt lättlärd. Lärde sig te.x kommandot "ligg" på tredje försöket! :banana: Snart ska vi gå lydnadskurs och sedan planerar vi att träna spår med henne. Ser fram emot många år med denna lilla pärla!
 
Sv: Spanjorer

Kompisen har en spanjor!

Ser ut som en helvit Jackrussel nästan. Pga av sitt vita pigmen är han döv den lilla stackarn.
Lite svår att få kontakt med, med andra ord :p Ganska söt e han
 
Sv: Spanjorer

Jag måste få fråga varför man väljer att köpa hem en hund från annat land, när det finns så många hundar här i landet som behöver nya hem?
Överbevisa mig om att det är mer behjärtansvärt än att köpa en hund från Hundstallet ex.
 
Sv: Spanjorer

Jag måste få fråga varför man väljer att köpa hem en hund från annat land, när det finns så många hundar här i landet som behöver nya hem?
Överbevisa mig om att det är mer behjärtansvärt än att köpa en hund från Hundstallet ex.

Det finns redan en färsk diskussion om detta om du bara bläddrar lite.
 
Sv: Spanjorer

jag fick min pärla genom en kompis...
Hon hade en kompis som hade Nova hemma hos sig som jourhem! Så jag fick träffa henne å blev förälskad! På den vägen är det!
 
Sv: Spanjorer

Jag har en hund från Spanien, som kom i maj-05 via SOS, och blir tre nu den 15 mars. Hon heter Nacha och är min ögonsten, korsning mellan husky och podenco mest sannolikt.

Bild:
8018673.jpg


8018699.jpg


Och till dig som ifrågasatte vad det var som var mer behjärtansvärt att ta en hund från utlandet jämfört med t.ex. hundstallet: Ingenting. Ingenting alls. Men vad är mindre behjärtansvärt? Jag är så oerhört trött om alla diskussioner om att man ska "sopa rent framför egen dörr först". Jag tittade på svenska omplaceringshem, jag tittade på utländska. Och hittade hunden som passade mig allra bäst i Spanien. Punkt.
 
Sv: Spanjorer

Någon mer som adopterat hund från Spanien?
Eller från alla länder är ju tillåtet att berätta om oxå ;)

Berätta om er hund å visa gärna bild =)
Varför ta in en hund från spanien då det finns massor av hundar på dom svenska hundstallarna?
 
Sv: Spanjorer

Varför inte? De förtjänar väl ett hem lika mycket? Sedan, jag kan ju bara prata för mig själv, när jag letade efter en hund bland svenska omplaceringshem, så var hundarna dominerande hanhundar av bruksraser, schäfer, rottweiler, labrador, dobermann. Jag ville ha en mjukare mindre hund (men ändå inte en skällig liten terriermix eller flufftroll), och en tik. Och det fanns faktiskt inte. Dessutom var flera av hemmen väldigt ovilliga till att visa upp bilder på hundarna, och jag bodde just då i Malmö och kunde omöjligt åka land och rike runt för att hälsa på olika hundhem och se för mig själv, när jag fått besked om att inget av det jag sökte fanns där. Jag vände mig till utlandet, och där... Resten är historia =) Och min spanjorska är exakt lika mycket värd som vilken svensk omplacering som helst. Och hon är faktiskt också EU-medborgare..
 
Sv: Spanjorer

Vad jag oroar mig för är väl om det kan komma in andra parasiter och sjukdomar, men jag antar att era hundar är ordentligt kollade.
Det är väl isf betydligt med allvarligt med alla smuggelhundar.
Hoppas jag inte blir anklagad för trådkapning nu ;)
 
Sv: Spanjorer

En av mina hundar är ursprungligen från Spanien. Men jag köpte honom som omplacering från en familj i Stockholm.
Jag kan också tycka att man inte ska ta hem hundar från andra länder,utan istället välja av alla tusen hundar vi har i Sverige,somm behöver nya hem.

Ginger. Amstaff/Ridgeback 2½år.
 
Sv: Spanjorer

Vad jag oroar mig för är väl om det kan komma in andra parasiter och sjukdomar, men jag antar att era hundar är ordentligt kollade.
Det är väl isf betydligt med allvarligt med alla smuggelhundar.
Hoppas jag inte blir anklagad för trådkapning nu ;)

De är noga kollade, och för inte in något som smittar andra hundar. Det enda som kan ligga latent är en sjukdom som heter leishmania, som inte smittar annat än genom blod, kan likas vid HIV.
Som du säger, det man bör vara orolig för är smuggelhundarna, inte hundar som förs in som omplaceringshundar via föreningar, de är väldigt mycket mer kollade än de svenska hundar som följer med på utlandssemester och kommer tillbaka, de kan också släpa med sig saker, mer sannolikt än byrackorna.
 
Sv: Spanjorer

Varför inte? De förtjänar väl ett hem lika mycket? Sedan, jag kan ju bara prata för mig själv, när jag letade efter en hund bland svenska omplaceringshem, så var hundarna dominerande hanhundar av bruksraser, schäfer, rottweiler, labrador, dobermann. Jag ville ha en mjukare mindre hund (men ändå inte en skällig liten terriermix eller flufftroll), och en tik. Och det fanns faktiskt inte. Dessutom var flera av hemmen väldigt ovilliga till att visa upp bilder på hundarna, och jag bodde just då i Malmö och kunde omöjligt åka land och rike runt för att hälsa på olika hundhem och se för mig själv, när jag fått besked om att inget av det jag sökte fanns där. Jag vände mig till utlandet, och där... Resten är historia =) Och min spanjorska är exakt lika mycket värd som vilken svensk omplacering som helst. Och hon är faktiskt också EU-medborgare..
Ja, ja ja fan ta och lugna ner dig!! Det var en helt vänligt ställd fråga. Men ursäkta så mycket då.! :crazy: :crazy:
 
Sv: Spanjorer

Förstår inte heller vad en del har emot att man adopterar hundar från Spanien. Visst finns många hundar i sverige som behöver nya hem. Men jag var ett tag inne på att ta en hund från irland då jag kollade mycket på vinthunds raserna och framförallt whippet å GreyHound.

Varför inte få rädda en hund som är klar på banan och ge den en bra tid som pensionär ovasett om den är från irland lr sverige.

Hittar man en hund som verkar passa en så är dte väll skitsamma vart den kommer ifrån.

I sverige finns det mest schäfer/rottweiler/dobermann/labrador korsningar som ska omplaceras. Om man inte vill ha en sånn hund så kan man väll lika gärna ta en från utlande som att köpa valp från en uppfödare om man känner för det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 675
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 380
Senast: Troll
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp