Spända armar och axlar

D

Donne

Märkte idag när jag red, att jag spänner mig i överarmar och axlar. Något som jag inte tidigare gjort, det kom som ett brev på posten.
Finns det någon som har ett eller ett par tips på hur jag ska slappna av :idea: // Anne-Li

Sv: Spända armar och axlar

Jag är rätt ofta stel i både armar och axlar och brukar då göra följande övningar.
1. Handlederna- jag skakar händerna kraftigt fram och tillbaka åt sidorna, alltså inte som när man vinkar, tills de "domnar bort" lite.
2. Armvecket- jag svänger armarna fram och tillbaka som en pendel och av farten som blir när man svänger armen framåt så låter jag armen vika ihop sig vid armvecket. Jag gör så några gånger tills det känns avslappnat.
3. Axlarna- Dra upp axlarna så mycket som det går, håll några sekunder och slappna sedan av. Nästa gång jag drar upp axlarna gör jag det bara hälften så mycket som första gången och håller sedan så i några sekunder innan jag slappnar av. Sedan drar jag bara upp axlarna hälften av hälften och så vidare tills man inte längre drar upp dem något mer.
4. Axlarna- Gör crawlrörelser eller helt enkelt bara "rullar" axlarna. För mig känns det ofta bäst att göra ryggcrawl eftersom jag gärna drar fram axlarna. Det går även att "simma" fjäril (båda armarna samtidigt).
5. Skulderbladen- jag pressar ihop skulderbladen bakåt och håller kvar en stund. Beroende på hur det känns så gör jag om det några gånger.

Jag har konstaterat att jag ofta inte bara är stel i axlarna utan hela jag så jag kör nu mera ett helkroppsprogram för att slappna av. När jag gått igenom hela kroppen gör jag sedan en sista övning:

Ryggraden- Jag står med ganska raka ben. Sedan låter jag huvudet falla framåt och låter sedan överkroppen "följa med" tills jag står så "dubbelvikt" jag kan. Därefter skakar jag på mig, ungefär som en hund fast inte lika häftigt. När jag gjort det reser jag mig sakta upp i motsatt följd till hur jag böjde mig ned, alltså rätas huvudet upp sist.

Efter en sådan "genomkörare" är jag avslappnad och redo att rida :)

Lycka till med avslappningen/Sara

Sv: Spända armar och axlar

Det tackar man för :bump: Det måste jag bara prova :banana: Tack tack/Anne-Li

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
241
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka