Spån torv bädd...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hoppsijen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 781
H

Hoppsijen

Jag vet jag vet men det är faktis min första spån torv bädd..

Hur många cm torv ska man ha??
Hur många cm spån ska man ha??
Ska man mocka bort kisset??

:D Takasam för snabba svar :D:D :bump:

Sv: Spån torv bädd...

Ska man mocka bort kisset??

Nu vet jag inte hur man bygger varken en spån eller torvbädd men väljer att svara på det sista; grejen med bädd är just att man låter kisset vara. Annars kommer den aldrig att sätta sig eller börja brinna.
Så nej, bara skiten ska bort.

Jag som mockar halmbädd brukar ta bort lite kissigt om det är riktigt blött.

Vi startar bädden med 3 förpackningar torv + 1 förpackning spån, mockar lite slarvigt i början, sen när det börjar bli bädd så mockar vi ut allt bajs och tar ut lite av kisset om det är riktigt blött och sunkigt inte annars. När vi fyller på är det 1 torv 1/3 del spån. Just nu har vi torvmix, tycker det är allra bäst.

Har torvbädd. Starta med 3-4 säckar om du köper inplastat. Låt det sätta sig. Mocka ut skiten (går att vända ner i början om du har tjockare lager för fortare förbränning). Har själv hivat på fler säckar redan från början tyckte det blev enklast. Sedan spån på när underlagret satt sig ordentligt. Kanske 1-2 säckar inplastat spån. Beroende på häst.

Suveränt med bädd, byter inte tillbaka till rent spån. :)

Lyckat till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 065
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
871
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna