sovrum tema vildmark

Torktumlare

Trådstartare
Hejsan! Jag ska göra om hela mitt sovrum (bor hemma). Det är rätt litet & väldigt fult:crazy:. Jag vill ha litet vildmarks tema:love:, det kommer bli i brunt främst. Jag hade tänkt att 3 av väggarna ska vara målat vitcreme att den sista ska tapetseras i brunt (ska iväg och kolla mönster & färg imorgon). Behöver tips hur jag kan inreda. Jag vill ha det väldigt mysigt, tänker mig stora växter (jag har en livlig fantasi men vill ha lite skog över det hela, även fast det lär bli svårt att hitta sånt som överlever i mitt lilla rum). Rummet är fyrkantigt med dörren till vänster i ena änden och ett stort fönster med ett element under mittemot (andra änden) det är egentligen det som behövs tas hänsyn till. Jag har även en avlång stor spegel på 180 cm som jag vill ha kvar. Hade tänkt någon form av fårskinn eller koskinn som matta (fejk) för att få in känslan. Någon som har tips? Hela rummet eller även småsaker typ inredning på olika ställen, någon som har andra tips om man vill få in den mysiga skogskänslan? Mörkare väggar? (tänkte nästan vitt)

HJÄLP:o

Sv: sovrum tema vildmark

Om jag skulle inreda enligt vildmarkstema så hade jag förmodligen gått på brunt och grönt istället för creme och brunt. Framförallt grönt för min del, men grönt tillhör också en av favoriterna för mig. Det går ju att göra schabloner på väggarna, då kan du välja de växter som faller dig i smaken. Visst blir det mer jobb för dig, men med livlig fantasi och vilja så blir det mer personligt. ;)

Jag skulle satsa på renfäll eller fårskinnsfäll istället för komatta, då det är mer vildmarkstillbehör. Det finns olika sorters klädhängare som är designade att se ut som träd/grenar, någon sådan kanske skulle passa in.

Jag skulle sänka ned sängen så den står på golvet istället för på ben, om den inte redan gör det. Lägga grönt/grått sittunderlag under bäddmadrassen så att lite sticker ut på sidorna. Matcha sängkläder med temat, kanske hitta några med svampar, renar, björnar etc på samt hålla samma färgton som väggarna. Hänga upp lite kåsor på väggen redo att tas ned för att användas. Tillverka egen ledmarkör och sätta upp på väggen. Köpa några kartor över vandringsleder och nåla upp i rummet.

Ja det finns massor med saker man kan hitta på. Jag har tänkt på svenska fjällen men smaken är som baken. :D

Spegeln kan du ju "klä om" som vi gjorde. Vet inte om det är den typ av vildmark du vill ha, men skulle passa med renfällen iaf. Vi "snattade" lite gamla staketstolpar i skogen och sågade dem på mitten. Sen måste man låta dem torka också.

37202_440914851980_729951980_5617169_1787447_n.jpg

den ikeainspirerade hyllan som syn i spegeln är numera likadan som spegeln, och sängaveln är utbytt mot en ca 100år gammal dörr. Lite dålig vinkel snett underifrån, då man ser den svarta hyllbottnen, but you get the point:

73955_452339551980_729951980_5778407_1752455_n.jpg

Senast ändrad:

Kolla efter material ute - lavar som växer i träd kan vara coola pynt till ljusstakar, trädgrenar kan bli utmärkta klädhängare upphängda på kedjor från taket, syrran tog in en gren m mycket knoppar - belyste den bakifrån mot en vägg och ritade av skuggan/konturerna och fyllde sen i med färg - en äkta schablon så att säga.
Gamla trälådor staplde på varandra eller som sänghyllor ger ett intryck av vildmarkens man tager vad man haver.

Tack för alla svar. Hade varit jättecoolt med material utifrån, men bor mitt i Malmö vi har inte så mycket som jag tror man kan använda :mad:

Jag ska försökal ägga in bilder på rummet så ni fattar, det är lite för plastigt tyvärr och även fast jag har en stor fantasi så har jag 0 designkänsla, jag är verkligen jätte dålig på inredning om man ändå var jätterik och kunde få någon att göra det åt en :angel:

men ska pallra mig iväg till Ikea imorgon och kolla, trälådor staplade på varandra eller någon stor kista är så himla mysigt! Ska kolla!

Denna lampa från kedjan på Å? :D

link_getbin.jpg_808951120.jpg

Kul tema, jag hade också, som någon nämner tidigare snarare satsat på grönt och brunt/beige men det är ju en smaksak.

Kanske den här kan passa in på temat :)

aspen_20781a.jpg

Jag skulle hellre ha en dov, olivgrön fondvägg, och lite beige-ljusbruna väggar resten av väggarna,
Ha ett riktigt träd - avbarkat o målat, från golv till tak, o självklart ta bort massa pinnar/kvistar, så det blir lagomt att hänga kläder, halsband el dyl på, eller en sån där träd-klähängare (ev med belysning bakom) från nån inredningsaffär (finns nog på mio eller EM tex) annars kan man såga ut själv i nån typ av plyfa-skiva o måla :)

Jag skulle ha lite brunaktigt överkast, ljust oliv/dovgröna och cremevita kuddar och nån eller några plädar/filtar i samma nyanser, man kan ta upp nyanserna i gardiner, ljuslyktor etc. Ev kan man ha med en mörk klar,orange också om man vill o gillar färgen :)

På golvet skulle jag ha en grön, grå eller beige-brun ryamatta eller ren/får-skinn. kanske också ett extra skinn på en fåtölj/säng/soffa :-)

I taket skulle jag (om det finns plats) ha en kristallkrona eller kristall-lampa :)

Skulle ha hyllor eller tavellister, ev speglar i lite driv-vedsmaterial typ.

I fönstret kan du ha betong, zink, silverfärgade och trä-ytterkrukor
(finns på tex ikea ) att ha blommor i. Du kan ha stora, släta, fina stenar i grupper också :)

Foton på väggen i tavelramar på naturen, närbilder på stenar och annat vackert. Kanske en inramad karta eller en skylt på väggen.

Du kan ha trollhassel hängande i taket och hänga lite smått pynt i :)

Oj vad jag svävar ut.. :)

Du kan ju kanske tapetsera en fondvägg med skogsmotiv,
finns ju billiga foto-tapeter på tex rusta om du inte vill köpa så dyra :)

Tack för allas tips!

Lampan var jättefin men 2500 kr? :o:eek: Det måste tänkas på studentplånboken lär inte bli glad

Tack för allas tips!

Lampan var jättefin men 2500 kr? :o:eek: Det måste tänkas på studentplånboken lär inte bli glad

Ooops! Jag tyckte det stod typ 400 kr nånting, det måste ha varit för skärmen eller så :o 2500 kr var liiiite saftigt :crazy:
Men den är fin (iaf på bild) :)

Jag har faktiskt funderat på den till ett av våra rum, men blev lite nervös nu när jag såg priset, haha, tänk om den är så fin att jag bara måste ha den :angel:

Ooops! Jag tyckte det stod typ 400 kr nånting, det måste ha varit för skärmen eller så :o 2500 kr var liiiite saftigt :crazy:
Men den är fin (iaf på bild) :)

Jag har faktiskt funderat på den till ett av våra rum, men blev lite nervös nu när jag såg priset, haha, tänk om den är så fin att jag bara måste ha den :angel:

det var skärmen som kostade något sånt själva lampstödet eller ja den andra delen där det fina var kostade nästan 2 tusen

Vart tror du man kan få tag på färdiga delar? jag menar till själva nederdelen och stången och det elektriska som behövs är kass på sånt :o

Hejsan! Jag ska göra om hela mitt sovrum (bor hemma). Det är rätt litet & väldigt fult:crazy:. Jag vill ha litet vildmarks tema:love:, det kommer bli i brunt främst. Jag hade tänkt att 3 av väggarna ska vara målat vitcreme att den sista ska tapetseras i brunt (ska iväg och kolla mönster & färg imorgon). Behöver tips hur jag kan inreda. Jag vill ha det väldigt mysigt, tänker mig stora växter (jag har en livlig fantasi men vill ha lite skog över det hela, även fast det lär bli svårt att hitta sånt som överlever i mitt lilla rum). Rummet är fyrkantigt med dörren till vänster i ena änden och ett stort fönster med ett element under mittemot (andra änden) det är egentligen det som behövs tas hänsyn till. Jag har även en avlång stor spegel på 180 cm som jag vill ha kvar. Hade tänkt någon form av fårskinn eller koskinn som matta (fejk) för att få in känslan. Någon som har tips? Hela rummet eller även småsaker typ inredning på olika ställen, någon som har andra tips om man vill få in den mysiga skogskänslan? Mörkare väggar? (tänkte nästan vitt)

HJÄLP:o

Det jag någon gång kommer att göra om jag får chansen är att göra en bambuvägg, kompletterat med regnskog/djungeltema i resten av rummet. Är inte helt klar över hur den ska se ut men typ tänker jag mig att måla väggen i någon lämplig frön nyans och sätta ihop bambupinnar till en "vägg" i en lämlig höjd, i min bild skulle nämligen inte väggen vara hel upp till taket utan kanske typ 1,60-1,70. Gör man en hög vägg kan man ju bygga in "fönster" som blir som en ram till snygga bilder.

Köp en billigare variant av lampan eller nån annan snygg lampa med skärm. Sen plockar du isär den och lägger till lite grejs (i detta fall några gamla träbitar som man borrar hål i) så blir det hur snyggt som helst. :idea:

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 061
Senast: Ullmerkott
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 931
Senast: Milosari
·
Hemmet Det är dags för ommålning i lägenheten. Vi bor litet, omkring 65-70 kvadrat, i två rum och kök. Det är ekparkett (ska bli) i hela...
2
Svar
37
· Visningar
2 236
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar