Sover nästan hela dygnet

lva

Trådstartare
Vi skaffade katt för två dagar sedan, och sen dess har hon sovit nästan hela tiden, både dag och natt. Hon går bara upp för att äta, dricka och gå på toa. Hon kan gosa lite och leka två minuter, men sen lägger hon sig tillrätta och somnar igen.
Det är en vuxen katt (runt året skulle jag tro), som kommer från ett hem med fyra gigantiska, buffliga hundar. Hon gillar inte hundar, så hon har varit väldigt stressad och olycklig under sin tid där.
Hos oss är det väldigt lugnt och tyst, och vi har bara låtit henne vara på sina egna villkor. Kan det vara så att hon tar igen vila nu, eller är sovandet något jag ska oroa mig för? Jag vill ju inte att katten ska vara deprimerad. Klösträd är beställt, leksaker inköpta, och planer finns på en till katt, men vi vill att den här ska komma till ro först.
Jag ska boka tid hos en veterinär nästa vecka för lite allmän koll och vaccination, men jag tänkte ändå be om lite funderingar.

Eftersom ni haft henne så kort tid skulle jag inte oroa mig. Men det är ju svårt att veta vad som är normalt för just den katten.
En veterinärkoll om nån vecka, när hon börjat landa i sitt nya hem, tror jag är en bra idé.

Jag hade inte oroat mig om hon äter, dricker och går på lådan som hon ska. Vissa katter sover mycket och överlag är katter väldiga livsnjutare, vissa mer än andra. Vi har bara en katt kvar som innekatt nu och hon sover massor. Visst kommer hon ibland och tar en sväng genom huset men hon kan ligga och sova någonstans väldigt långa stunder i taget och bara avbryta sömnen för att sträcka lite på sig och byta läge. Hon har blivit mycket mer harmonisk sedan hon blev ensamkatt. Det märks tydligt på henne att hon njuter av att få vara ifred för de andra som alltså har gått bort och bara få ligga och sova.
Samma sak med en av mina stallkatter. Han kan ligga och sova på samma ställe en hel dag ibland. En riktig livsnjutare är han som 99 gånger av 100 ligger och sover när jag kommer till stallet medans de andra är ute och jagar möss.
Det är inget fel på någon utav dem. De är friska och pigga och kan både busa och leka ibland men helst ligger de på något varmt och mjukt ställe och njuter av sin skönhetssömn.

Självklart är det svårt att veta hur just din katt är men har hon haft det stressigt och rörigt omkring sig så kanske hon behöver vila upp sig ett tag och blir mer aktiv sedan? Ett besök hos veterinären är ju aldrig fel heller så att du vet att inget är fel med henne.

Jag har två lika gamla katter (de är 11 år och det skiljer en månad mellan dem) och den ena ligger och sover nästan hela dygnet. Är det bra väder går hon en runda för att lufta sig lite (speciellt om jag är i trädgården) och hon tycker om när ytterdörren är öppen så hon kan gå när hon vill. Oftast sitter hon på trappen och kollar läget.

Den andra älskar när det är sommar så hon kan vara ute och jaga :D hon gillar också att vara ute med mig i trädgården.

Ena grannarna har en katt som är mycket yngre än mina och jag tror han föddes som gubbe :D han gör inte många knop, oftast ligger han och sover i en stol i deras hall och det har han gjort sedan han var kattunge.

Säger din veterinär efter en koll att katten är frisk skulle jag inte vara orolig (skulle inte oroa mig nu heller men en veterinärkoll är ju inte fel). De flesta katter gillar att sova helt enkelt. Det som gör mig orolig när det gäller katter är om de inte äter/dricker och inte gör ifrån sig som de ska (och kräks ovanligt mycket och ofta).

Hehe, vad mer än äta och sova gör katter? ;)

Nej, det låter mer som att kisse äntligen kan koppla av och bara njuter av att få sova ifred. Du behöver inte vara orolig.

/Sthu, vars äldsta katt fortfarande bara äter och sover trots att hon har bott hos oss i 7 år.

Tack för era lugnande svar. Jag har haft katter för längesen, men aldrig någon som varit en sådan latmask. Därför blev jag lite fundersam. Det blir vaccination, chipmärkning och hälsokontroll den här veckan. Sen försäkring.

När du redan är inne och kollar hos vetten skulle jag föreslå ett blodprov, om något är fel så brukar just blodprov vara mycket bättre än en allmän genomgång, och be till gudarna att det inte visar något fel som man får restriktioner på vid försäkring. :down:

Vad gäller sovandet så tror jag liksom andra att katten äntligen kan slappna av och sova, bra komplimang till er att hon redan efter så kort tid känner sig trygg nog att sova djupt och länge! Visar att hon verkligen trivs. När jag var döende i influensa typ och låg på soffan i två dar och enbart stapplade upp för toa och tekokande så låg Nikita och sov med mig konstant. Hon gick på lådan någon gång och åt när jag var i köket men annars sov hon som en stock hela tiden. Annars är hon ganska aktiv och far runt och klättrar som en galning, Så aktivitetsnivån på katter kan vara ganska varierande.

Grattis till nya katten, och välkommen till klubben för kattägda. :D

Min kisse sover alltid 2 dygn i sträck när vi kommer hem från landet (där hon får vara ute och rusa). Hon tar helt enkelt igen förlorad sömn i efterhand :D Det kan säkert mycket väl vara så att kissen "passar på" att sova när det är lugnt och tyst hos er :)

Katten har nu kommit igång med husesyn, gatlopp genom lägenheten och span på fåglar genom fönstret. :D
Vi var hos veterinären idag, och allt såg helt normalt ut. Så skönt!
Meeen! När vi skulle chippa henne, visade det sig att hon redan hade ett chip. Säljaren är kontaktad, och hon ville själv prata med ursprungsägaren för att sätta oss i kontakt med varandra. Men jag, som inte har något tålamod, tog reda på ägaruppgifterna, och vi har försökt ringa den registrerade ägaren utan resultat.
Har skickat ett mess, för att kontrollera att allt står rätt till, så vi kan registrera ett ägarbyte så snabbt som möjligt. Måtte det inte vara något skumt! :nailbiting: Katten är i alla fall inte anmäld som saknad, vilket ju är ett gott tecken.

Tänkte väl att hon bara behövde få lite tid :)

Märkligt med gamla ägaren och chippet. Håller tummarna att allt löser sig på bästa sätt!

Jaa! Allt löste sig på bästa sätt. Hon är nu registrerad på mig, men hon är inte runt ett år gammal, utan sju år istället. :o
Strunt samma, det är en fantastisk kisse, som bor in sig genom att klösa sönder soffan och bajsa i duschen. Skönt att vara kattägd igen. :D :angel: :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 849
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 631
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 551
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama