Sover mycket i hagen..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare HarryBarry
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 419
H

HarryBarry

Min häst har den senaste veckan legat ner mycket i hagen, alltså onormalt mycket enligt stallägaren..

För mig är han som vanligt, pigg att rida, äter upp sin maten, dricker normalt, normala bajsar.

De får kraftfoder och hösilage innan de går ut vid 9 tiden, går sedan i en stooooor gräshage, ca fram till 16 - 17 tiden då jag kommer och rider, sen fodrar jag när jag är klar vid 18 - 19 tiden. Sen får de inget natthö, så jag har fodrat med en giva på ca 6-7 kg hösilage samt 0,5 kg musli..
Jag kan tänka mig att det blir för lång tid mellan fodringen och att han då kanske får ont i magen..
Eller att det nu den senare veckan har varit frost i gräset och att det kanske påverkat hans mage?

Sover era hästar också middag i hagen? (han ligger verkligen platt - utsträckt)

Sv: Sover mycket i hagen..

min ponny sover nån timme mitt på dagen men sen e han igång och springer igen

ja, känns kanske lite överreagerat att ringa vet och säga att hästen sover mycket i hagen, eller??:crazy:

Hur gammal är den? Unga hästar som fortfarande växer kan sova lite mer än "vuxna" hästar.

vissa pållar jag haft genom åren har legat både mkt. och "som döda" i hagen, andra inte. det har varit både gamla och unga individer åt "båda håll" men oftare (nästan genomgående) val. än ston. här är det "gammelstoet" som jämt får "hålla vakt" :angel:

så länge han inte är slö/hängig eller inte äter/dricker som han ska eller på något vis blir i olag i magen eller på något vis verkar ha "problem" så är det förmodligen ingen fara utan bara en trygg avslappnad häst ;)

är du orolig för att magen inte får jobba som den ska nattetid så släng in några kakor halm (om han inte redan står på det)

Han är 17 år, har alltid sovit middag, men nu hade det visst blivit mer..

Iochmed att de går i stor gräshage får de inget lunchhö, utan kan gå och småäta hela dagen.

Tyvärr kan jag inte ge honom halm, då han är en hosthäst, står därför på torv i utebox med hösilage.
Han går med en äldre herre så det är inget spring i hagen direkt.

Hoppas att det är som han bara är avslappnad.
Tog bort kraftfoder på morgonen, så fick han morötter i stället och hösilage. Sen ger jag loppfrö med kraftfodret på kvällen för att ta bort ev grus..

Han är däremot väldigt gasig i magen, men det har han alltid varit, mer eller mindre ;)

Det enda som jag lite reagerade på var det att de går och "småäter" av gräs... antar att det är väldigt avgnagt och kanske frost i?

Vissa hästar kan få kolikkänningar av sådant gräs...

Hoppas det ordnat sig med din häst ...

Min häst ( 5 år) sov mkt i hagen i sommras och början av hösten (inte nu längre, troligtvis pga kallt väder) men det var ju bara för han var lite trött, oftast låg han ner " som död" dagen efter en hård träning, men sen när jag red på kvällen var han lika pigg som alltid. Hopaps det inte är någon fara med din häst heller!

En av mina började sova mycket i hagen, så mycket att jag reagerade - men som du sa; ringa vet o undra varför sover han?
Sen magrade han av också o fick inte tillbaka päls på sår. Allt det gick över efter att mask konstaterats o avmaskning gjorts.

Tycker att han verkar vara avslappnad. Bara trygga hästar lägger sig ner och sover.

Om han inte verkar oroliga och/eller rullar tror inte jag att han har kolikkänningar.

Att avmaska kan ju kanske var en bra ide och att även se över grovfodergivan.

Ni har väl också ganska mycket snö och hårt underlag uppe hos er?
Många hästar drar ner på sin aktivitet under denna årstid, det är halt och "knaggligt" i hagen osv. Står gärna på ett ställe och tar det lugnt...kanske är så att din häst väljer att lägga sig i stället för att stå?

Hej och tack för alla bra svar och tips!

Idag hade han bara tagit någon enstaka tupplur som vanligt.. Knashäst..
Nu har min stallägare en tendens att förstora upp allt, och det är ju bra att hon är vaksam, men när hon började snacka om att jag troligen hade fel balans på fosfor/kalcium och det var därför han sov så mycket.. ok, tänkte jag, konstigt att Dodson & horrell säljer foder som är så fel i balansen att om man endast fodrar med det och hösilage, så blir hästen sjuk, knappast ;)
Tur att man sköter sitt eget foder..

Men vad händer eg om hästen äter sitt grovfoder för snabbt, kan det bildas någon förstoppning i magen av det av det?

Vad blir de gasiga i magen av? Hur förhindra det?

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Linda_A
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
881
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 803
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31