Sv: sova på magen - vad är problemet?
mino skrev:
Men det är lite tveksamt det här med korrelationsforskning, man skulle gärna vilja veta mer om vilka andra variabler som kan ha påverkat, det kan ju finnas tusen olika anledningar. Det är ju inte så att psd har utrotats bara för att barn ligger på rygg, tex. Men men.
Ett andningslarm tycker jag verkar knepigt och då måste man alltid ha det med sig när man är iväg, ska dock höra med bvc vad de tycker. Är det någon som använt ett sånt och kan berätta lite om det?
Som du riktigt påpekar med korrelationsforskning så är det inte så utvecklat idag och kommer nog inte att bli förrän det blir ett generationsskifte på de ledande forskningssjukhusen såsom Karolinska, Ackis, Sahlgrenska m.fl.
Plötslig spädbarnsdöd, PSD-diagnosen får alla spädbarn när obduktionen inte ger någon annan förklaring. Och då menar jag verkligen ingen annan förklaring! Många är vi föräldrar som går och skäms fast vi inte har någon anledning till det, för att det i obevisade teorier (obevisade just för att det saknas relevant korrelationsforskning). Många barn har föräldrar som både röker, snusar och lever i dålig miljö och barnen dör inte i PSD.
Vi drabbade håller oss ofta utanför dessa diskussioner och är tysta när det kommer på tal. Varför? Jo för att inte oroa andra i onödan! Men att för det få tacken att bli anklagad för att inte ha skött barnet rätt eller utsatt det för rökning eller snusning, men ingen som frågar om det är så, eller varför i så fall så många barn INTE dör i PSD trots att deras mödrar/föräldrar röker, dricker alkohol eller missbrukar andra droger.
Troligen blir mina svar ang PSD borttaget för att inte skrämma blivande/nyblivna föräldrar, men jag är så j-a trött på att ständigt skona andra. Jag har gjort det i många år och kommer att fortsätta med det, men för 17, även om ni tycker att det är lättare att sova för att ni inte har rökt eller snusat eller vad det månde vara, så var så snälla och belasta inte oss som drabbats med mer skuldkänslor än vad vi har!
Som jag skrev innan, PSD är en diagnos som ställs när man
inte har hittat någon annan orsak!
Sorry mino att jag citerade dig, men du gav mig inledningen! Vad gäller andningslarm så hade vi ett på barnet efter för att han skulle få sova ifred, utan föräldrar som skakade på honom halva nätterna
Barn mår bra av utsövda föräldrar! Anser man att man inte kan koppla av för att man är orolig så ska man ha larm. Om man skaffar larm så ska man vara noga med att ta reda på hur barns sovrytm är och hur larmet fungerar för att kunna använda det på ett för alla tillfredsställande sätt!
Kramar till alla föräldrar // Lambi