sova på magen - vad är problemet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Marvin skrev:
Det har du ratt i, det ar definitionen.
Men det verkar förbises i många sammanhang, man vill gärna hitta ngn förklaring.

Vi som har barn som drabbats vill också gärna ha en förklaring! T.ex. är det ärftligt? Den läkare som skulle skriva ut oss från förlossningen med nästa barn menade på att: "ni behöver inte vara oroliga, risken att ni får ett barn som drabbas för PSD igen är minimal". Tack för den! Så länge man inte vet varför så vet man ju inte heller om det är ärftligt! Dessutom har jag träffat föräldrar i en föräldraförening som har haft två barn som har drabbats av PSD...
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

oz_joj skrev:
Visst är det säkert en liten andel som drabbas men eftersom jag VET vad som MINSKAR riskerna att just min son ska drabbas så har jag valt att följa dessa, bla:
* sova på rygg
* ingen rökning/snusning
* inte för varmt
* amning
Och även när dessa råd har följts så har barn dött i PSD.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Sóley skrev:
Risken för PSD är mindre för spädbarn som sover tillsammans med sina föräldrar. I de fall där barn kvävts har droger, sömntabletter eller alkohol varit inblandat. Det naturliga, om det är okej att dra paralleller till naturfolk och vårt ursprungliga sätt att leva, är att det lilla barnet sover hos sin mamma och har fri tillgång till bröstet. Barnet hamnar då inte på mage, skriker väldigt sällan och ptja - det finns väl bara fördelar? Såvida inte mamman av någon anledning tycker att närheten stör eller är obehaglig.

Men det stämmer inte med den senaste forskningen som rekommenderar att barnet sover i egen säng. De menar att barnet lätt blir för varmt med samsovning (hamnar under förälderns täcke etc.). Tutte var också bra för att undvika psd då sugrörelsen ökade medvetenhetsgraden under sömnen och hamnade barnet på mage gjorde den att det ändå kom in luft. Detta gäller såklart endast om orsaken till psd är att barnet blivit för varmt eller hamnat i fel läge. Jag minns tyvärr inte länken jag läste men jag kan kanske leta fram den.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Som sagt, det låter som om man ska ta denna forskning med en viss nypa salt, det verkar vara väldigt hypotetiskt alltihop och baserat på statistik över de faktorer man ändå råkar ha tillgängliga i journalen(ammade/rökte mamman tex). Att barnet kan bli kvävt av ett täcke låter väl logiskt men att spekulera i om bebisen pga värmen tror att den är tillbaka i livmodern och slutar andas (!) verkar väldigt långsökt (och går ju aldrig att bevisa). Att amning skulle ändra något låter också märkligt, hur menar man egentligen att bröst vs flaska gör till eller från för andningsfunktionen? Ang detta med napp, de flesta bebisar spottar väl ut nappen när de sover, ska man dit och putta i den flera ggr per natt för att få sinnesro eller hur är det tänkt?

PSD är jättehemskt men alla varelser vill ju leva. Så som det framställs i media låter det som om en massa måste till för att just bebisar ska överleva. Och som vanligt läggs skulden på att föräldrarna gjort fel trots att forskningen när man granskar den faktiskt inte vet särskilt mycket om orsakerna.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Jag väntar barn och har därför lånat lite böcker på biblioteket. En bok som kom med hem heter "Så börjar livet - det ofödda barnets hemliga liv" av Peter W. Nathanielsz. Boken är från -96 så jag vet inte hur mycket som hänt sen dess...

Ett kapitel handlar om fostrets andningsrörelser och handlar om forskning man gjort på framför allt fårfoster (som i detta läge har mer likheter än olikheter med människofoster).

Jag citerar ur boken (ursäkta att det blir långt):

"När vi nu konstaterat att fostret sysslar med något värdefullt när det övar sig i att andas, även om det inte får något syre för mödan, förstår vi också varför det inte löper någon risk om det upphör att andas långa stunder. Träning är nödvändig men inte hela dagen. Andningsrörelser är tröttande för fostret. All muskelaktivitet förbrukar syre och energi, så det är inte överraskande att det slutar andas då och då. Ett alldeles ostört foster andas i perioder på omkring tjugo minuter, följda av lika långa period då det inte andas alls. Man vet att flera faktorer minskar fosterandningen. En av de viktigaste är att syremängden i fosterblodet faller, ett tillstånd som kallas hypoxemi. (...)

När syremängden sjunker minskar fostrets andningsrörelser. Om fallet är kraftigt och syrehalten i fosterblodet är mycket lågt kan andningen avstanna totalt i flera timmar. Vuxna som har syrebrist, till exempel på höga höjder, slutar inte andas. Vi reagerar på hypoxemi genom att andas snabbare för att få mer syre från luften. Fostret däremot får ju inte mer syre om det andas snabbare. Det enda som händer är att det förbrukar mer syre på att röra musklerna när det andas. Det är alltså förnuftigt av fostret att sluta andas vid syrebrist. (...)

En färsk undersökning av dr Peter Gluckman och hans kolleger i Nya Zeeland har gett intressant information om den del av hjärnan som styr den paradoxala fosterreaktionen på hypoxemi. Gluckman har ägnat flera år att bygga upp en tredimensionell karta över fårfostrets hjärna. Tack vare denna karta kan forskarna välja ut små delar av fosterhjärnan och sätta dem ur spel. Gluckman har visat att en liten del av fårfostrets hjärnstam är oumbärlig i den paradoxala fosterreaktionen på hypoxemi. När detta lilla område av hjärnceller förstörs reagerar fårfostret på syrebrist på samma sätt som ett vuxet får, nämligen genom att andas fortare. Eftersom fostret reagerar paradoxalt men det nyfödda barnet reagerar på det normala vuxna sättet genom att andas fortare när syrebrist råder, måste hjärnan mogna mycket hastigt vid födelsen. Det förefaller som om funktionen hos den del av fostrets hjärnstam som hämmar andningen vid syrebrist antingen sätts ur spel fullständigt eller går förlorad. Ett normalt nyfött barn reagerar nu på syrebrist med att andas fortare. En teori är att barn som dör i plötslig spädbarnsdöd har kvar en del av funktionen i detta andningshämmande hjärnområde när de föds. I så fall är barnet mycket illa ute. Om den del av fosterhjärnan som hämmar andningen vid syrebrist fortsätter att fungera efter födseln och om den nyfödde får syrebrist av någon anledning, till exempel en förkylning eller någon annan mindre infektion som täpper till mun och näsa, reagerar hjärnan på samma sätt som i fosterlivet genom att hämma andningen. Barnet får följdaktligen allt mindre syre, och en mycket farlig, eventuellt livshotande situation kan inträda eftersom syrebristen bara hämmar andningen ännu mer så att en snöbollseffekt uppstår. Det är som om det nyfödda barnet har glömt att det nu befinner sig utanför livmodern och reagerar fel på syrebristen. Det försöker möta den med metoder som fungerade utmärkt och sänkte syrebehovet medan det var ett foster. Då hade det en moderkaka, men inte nu längre, och det kan vara livsfarligt att fortsätta att reagera på fostervis. Denna hypotes studeras för närvarande intensivt."
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

aha, tack, det låter mkt mera trovärdigt. Men ändå verkar bebisar dö utan någon uppenbar anledning till syrebrist.

Jag bär mkt i sjal och det blir ju varmt och är trångt för Majken. Undrar om det kan påverka? Då sitter hon iofs upprätt. Har dock aldrig märkt några andningsuppehåll varken när hon ligger eller bärs.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Jag tror inte alls man ska ta forskningen med en nypa salt, är man däremot påläst kan man själv göra valet om vilka delar man tar till sig istället för att helt ovetande "göra fel". Det är säkerligen så att vissa ungar kan ligga på mage utan tutte invid sin rökande, icke-ammande mamma och den kommer aldrig att ha ett andningsuppehåll. Men ett annat barn kan bli starkt påverkat. Sedan finns det förstås de barn där man följt alla råd men förlorar den ändå.
Statistiken visar dock tydligt att har man ett barn som sover bäst på mage är det smart att ha ett andningslarm.
Däremot kan jag inte acceptera att någon hävdar att "Risken för PSD är mindre för spädbarn som sover tillsammans med sina föräldrar." när den senaste forskningen visar på något helt annat. Sedan har ju samsovningen andra fördelar som man kanske tycker överväger.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

mino skrev:
Jag bär mkt i sjal och det blir ju varmt och är trångt för Majken.

Jag har oxå tänkt på det. Bebisen är ju ibland alldeles blöt efteråt! Men de verkar ju gilla det, och jag har aldrig hört om någon bebis som dött i sjalen. Dessutom hör/känner man ju ganska väl ifall de andas eller inte när man har dem i sjalen.

Har dock aldrig märkt några andningsuppehåll varken när hon ligger eller bärs.

Men uppehåll gör hon väl? Fast inte så långa. Vad jag vet har alla bebisar oregelbunden andning. Ibland andas de fort, ibland små uppehåll.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Så som jag har förstått det så är det bara ett kraftigt ryck,så viftningar ska inte ha med den saken att göra om jag har förstått det rätt. Hur dom har armarna när dom sover är olika dom styr ju inte det riktigt. Hoppas du blev lite lugnare.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Lambi skrev:
Och även när dessa råd har följts så har barn dött i PSD.
Ja, det stämmer men eftersom det enligt forskning ska MINSKA risken så tycker jag det är värt att följa dessa råd. Sedan är jag otroligt ledsen över de som drabbats, det är en av mina största skräckar.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

oz_joj skrev:
Ja, det stämmer men eftersom det enligt forskning ska MINSKA risken så tycker jag det är värt att följa dessa råd. Sedan är jag otroligt ledsen över de som drabbats, det är en av mina största skräckar.
Jag är MYCKET MEDVETEN om att det stämmer.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Lambi skrev:
Jag är MYCKET MEDVETEN om att det stämmer.
Usch, det känns som om jag varit klumpigast i världen i denna tråd. Men jag ser det som att om det finns rekommendationer så vill jag följa dem även om de inte ger någon garanti.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Frågan är om man medicinskt verkligen har kunnat göra den kopplingen eller om man bara ser att det statistiskt sett minskar risken (detta tycker jag påverkar ens egna riskkalkyl). Så vitt jag ser det är forskningsresultaten en efterkonstruktion, man tittar på omständigheterna kring de barn som har dött och i journalen och ser vad som verkar vara tendenser, tex att barn som dött inte har ammats i lika stor utsträckning som barn som klarat sig. Att man från detta drar slutsatsen att mindre/ingen amning skulle vara en orsak till PSD är inte helt uppenbart. Det skulle ju hypotetiskt sett kunna vara andra variabler som påverkar men som man inte har tillgång till, tex renligheten i hemmen, freon i kylskåpet, hälsosamma/farliga tvättmedel, etc etc.

(Man ska självklart ta riktlinjer på ett visst allvar men eftersom jag själv är forskare tycker jag att det är intressant att verkligen syna metoder och resultat i sömmarna. Alltför mycket dravel (särskilt baserat på statistik) sprids som "fakta".)
 
Senast ändrad:
Sv: sova på magen - vad är problemet?

mino skrev:
Frågan är om man medicinskt verkligen har kunnat göra den kopplingen eller om man bara ser att det statistiskt sett minskar risken (detta tycker jag påverkar ens egna riskkalkyl). Så vitt jag ser det är forskningsresultaten en efterkonstruktion, man tittar på omständigheterna kring de barn som har dött och i journalen och ser vad som verkar vara tendenser, tex att barn som dött inte har ammats i lika stor utsträckning som barn som klarat sig. Att man från detta drar slutsatsen att mindre/ingen amning skulle vara en orsak till PSD är inte helt uppenbart. Det skulle ju hypotetiskt sett kunna vara andra variabler som påverkar men som man inte har tillgång till, tex renligheten i hemmen, freon i kylskåpet, hälsosamma/farliga tvättmedel, etc etc.

(Man ska självklart ta riktlinjer på ett visst allvar men eftersom jag själv är forskare tycker jag att det är intressant att verkligen syna metoder och resultat i sömmarna. Alltför mycket dravel (särskilt baserat på statistik) sprids som "fakta".)

:bow: Du kan få bli min taleskvinna! :D

Många teorier är nog skapade just från liknande kriterium som de du beskriver, det är därför man inte kan gå ut med fakta utan kallar det för rekommendationer. Inget fel i det! Allt som ev. kan hindra att barn, föräldrar, syskon och andra nära kan slippa drabbas av detta är bra, men det känns ändå som om man försöker lägga ett skynke på för att inte oroa blivande föräldrar.

Det var det jag var inne på förut när jag menade på att vi som har drabbats blir "nedtystade" och får dessa -gör så här så drabbas inte ditt barn- i ansiktet på oss att vi inte har varit tillräckligt bra föräldrar och därför är det lätt att skämmas, trots att vi också har följt alla råd som har getts! Jag själv har behandlat fyra barn lika, en dog.

Och i det sammanhanget inte alls kännt att sjukvården har funnits till vår hjälp. Det är för jobbigt för alla!

Därför är det viktigt att vi som orkar och vågar prata om hur det är att missta ett barn sent i graviditeten eller i spädbarnsåldern kan prata med varandra!

Kram alla barn och föräldrar! // Lambi
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är Axel 5 månader och 1 vecka och har börjat vända från rygg till mage. Har märkt att han gärna vill vända sig till magläge och somna...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Mirtai
·
Småbarn Sitter oftast på buke nattetid... detta beror på att min två månader gamla dotter gärna inte somnar förens kl 01-02. Jag är själv...
2
Svar
24
· Visningar
3 099
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Herman 4 månader har börjat vända sig från rygg till mage nu :D Hittade honom liggandes på mage (vaken) i sin säng nu på morgonen. Nu är...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: jacko
·
Gravid - 1år Hur mycket sover era två månaders bebisar? Jag har inte riktigt fått kläm på min son riktigt. När jag tror att vi fått in en sovrutin på...
Svar
10
· Visningar
1 139
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp