Sova med varandra !!

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

todde

När ska tonåringar tillåtas att sova med varandra ?? När de är "byxmyndiga" Eller när de är mogna för det, isåfall hur vet man de är mogna ? Har en fjorttis till dotter som vill sova med sin sjuttonåriga kille. De har varit tillsammans i en månad. Hon har haft en del killar innan, o det var samma tjat då. Är det vanligt idag att de sover tillsammans ? Ja jag vet att de kan ha sex någonannanstans men det känns liksom rätt att inte formellt ha givit sitt medgivande (kanske en sort dubbelmoral) Skulle vilja ha reda på hur andra tacklar problemet. Ska tilläggas att hon inte har P-piller (vad jag vet) jag tycker liksom det är ett sorts medgivande till att nu är det fritt fram.

Sv: Sova med varandra !!

Jag var 14 när jag första gången sov över hos min dåvarande pojkvän som då var 18 - och jag har inte tagit någon större skada av det :)

Ta ett snack med bruden om preventivmedel, sen är det nog bara att lita på tjejen. Sex kan de ju ha i vilket fall som och det är ju så sjukt mysigt att bara få sova tillsammans.

Man kan inte hindra tonåringar från att ha sex, det är en naturlig utgång i ett förhållande.
En del tonåringar är ju väldigt rebelliska å gör allt föräldern säger att de inte får , så ibland hjälper det att behandla dem på ett mer vuxet sätt å inte bara klappa dom på huvudet å säga att dom är för små för det är verkligen provocerande i den åldern.
Dessutom har inte alla sex bara för att de sover ihop, det är mysigt att bara ligga å kramas oxå :smirk:

Ps. Jag vet inte så många som säger till deras föräldrar om de skaffar P piller ;)

Gå med henne till gyn och se till att hon skaffar p-piller. Hon har säkert haft sex redan och då är det ju bättre om du ser till att hon i alla fall inte blir gravid.

Om man säger så här:

Bara för att man sover ihop behöver det inte betyda att man har sex. Bara för att man inte sover ihop behöver det inte betyda att man inte har sex.

Det vet jag, för det är inte länge sen jag var fjortis själv och hade en pojkvän som jag inte fick sova hos :angel:

En intressant frågeställning tycker jag, men jag kan inte relatera till den för fem öre. Jag hade aldrig något behov av att sova med någon när jag var i den åldern, och hade jag haft det hade jag definitivt inte frågat om lov av mamma och pappa. Det anser jag att de inte har med att göra, men visst, är man förälder till en tonåring kanske man tycker det, vad vet jag. Jag har alltid bestämt själv om personen i fråga är någon jag vill sova med eller ha sex med. Det finns gånger då jag har tvekat till en början, men jag har aldrig gjort någonting jag ångrar i den bemärkelsen.

Senast ändrad av en moderator:

jag har själv varit i den situationen, att jag inte fick sova hos min pojkvän, men det gjorde jag ju ändå... mamma o pappa var i sommarstugan o trodde att jag som i villan i stan aldeles ensam... Det är bara dumt att inte lita på sina barn och förbjuda sånt, för det kan inte hända nåt på natten som inte kan hända på dan...
Min mamma är rikigt präktig och ansåg att det inte passade sig att man sov över hos pojkvännen eller att han sov hos oss... skulle han sovit över hade han väl fått ligga på nedervånigen eller mellan pappa o mamma i sängen.. Tilläggas bör att jag faktiskt var 18 när detta hände, och ja, jag bestämde själv för jag var myndig men jag är rätt hårt hållen från uppväxten och så länge jag skulle bo hemma var det hennes regler som gällde... trodde hon iaf... Kanske var det inget illa menat utan hon bara ville skydda mig men det gick till överdrift och jag lydde ju henne inte... med lögner, jävligt mycket trixande med var jag varit just när hon ringt hem till villan och jag inte var där kl 8 på morgonen osv med rejäla bråk som följd...vi bråkade konstant under hela min uppväxt...
Nu är jag sambo med samma kille (varit ihop i över 4 år) och det går faktiskt för sig, har inte hört nån gång att det skulle vara omoraliskt att bo ihop och dela säng utan att vara gifta...

jag är 19 och bor hemma... jag kommer ALDRIG att få ha en kille i min säng, sovandes, hemma, om jag inte är gift... *suck* synd att jag aldrig i livet tänkt gifta mig då... :angel:
tycker personligen att det är okej runt 17.. om inte personen ifråga (gäller killar OCH tjejer) byter pojkvän/flickvän stup i kvarten... fast det beror mycket på deras relation...

ja, jag hade gett min tillåtelse.....
kanske skulle jag tipsa om ungdomsmottagningen också...

Jag tror det är svårt att "hindra", och om det är ett "seriöst" förhållande och de verkar vara rädda om varann så varför inte. Men jag hade erbjudit mig att följa med till ungdomsmottagningen och hjälpa till med p-piller-skaffandet...

Jag blir chockad när jag hör 18 å 19 åringar som inte får sova med sina pojkvänner!De är ju myndiga å byxmyndiga för flera år sedan!
Där har föräldrarna överstigit gränsen för vad en föälder verkligen får lägga sig i å bestämma :eek:
Har en kompis som är lestadian å har såklart så stränga föräldrar, hon flydde hemifrån.Tänk att inte ens få ha en pojkvän eller få sova hos ngn när man är 20!

Det beror ju så mycket på individen!

Kan själv inte relatera till det just i den åldern, då jag inte ens hade någon pojkvän.
Men när jag var 16 flyttade jag till internat och det kvittade ju vad föräldrarna sa då, för vi gjorde "som vi ville".
INgen kontroll.
Men jag vet ingen som blev gravid, vet ingen som inte tog ansvar osv. Men då var vi ju två år äldre.
Vet att jag fick sova över hos min pojkvän när jag var 17 år för mamma, tror att jag skulle fylla arton. Då gallskrek min mormor (som bara är mammas elaka fostermamma) att det var helt ur ordning att låta mig sova över hos honom, för det skulle gå lika illa för mig som för mamma (som fick barn när hon var 18). Men jag klarade det bra.
Vi var tillsammans i två omgångar och sista gången över ett halvår (då hade vi känt varandra i nästan två år) innan vi hade sex, men vi sov tillsammans redan första natten vi "blev ihop".

Som sagt, se bara till att hon har p-piller. Sen får du helt enkelt luta dig tillbaka och hoppas på att din uppfostran varit bra...
JAG hade föredragit om det var min dotter att hon kommit (eller son för den delen) om de kommit upp i gymnasieåldern först... men det är ju svårt att hindra dem... det enda man kan göra är väl en bra uppfostran så att de har grunderna med sig.... sen kan olyckor alltid hända... :smirk:

Hallå hallå
Nu får ni ta o skärpa till er

KONDOM stavas det - Klamydia är en epedemi bland tonåringar idag, att bara skaffa p piller är att bjuda in fan och HIV ökar igen i Sverige.

Sen angående sovandet - VILL du som förälder inte att dom sover ihop - hon är inte laglig - så ska dom inte sova ihop.
Ingen diskussion, gå efter dina egna känslor.
Är man byxmyndig är det en annan sak men barn kan vara omogna som 16åringar också.

hon kommer göra det ändå.
frågan är om du tillåter det och så kan ni sen prata om det om hon vill det
eller
om du inte tillåter det och sen händer nått hon vill prata om men då kommer hon hålla käft för hon har ju trotsat dig och det talar man inte gärna om ...

mina föräldrar förbjuder allt sånt och jag har sex ändå men jag gör värre saker för jag håller det ändå hemligt... när jag går till ungdomsmot. efter oskyddat sex som har hänt ett antal gånger så vet mina föräldrar inget, jag har bara haft sex med pers jag aldrig träffat förut eller efter.. bättre att hon förlorar sin oskuld (om hon nu är det) med sin pojkvän än en främling på nån fest som hon mår piss över sen ? ... just det

brukar ni inte prata om sånna saker så säg bara - bara ni skyddar er ...

man är inte dum när man är 14 man fattar det själv ... hon kommer tycka att du är stencool som tar det här så bra och kommer anförtro dig mer saker .....

~~en fjortis" har talat~~

Pratade/pratar aldrig ni andra med era föräldrar/barn? Har ni inte en dialog om sjukdommar, sex, preventivmedel, åldersgränser (inom lagens mening), realtioner, vad man kan förvänta sig av saker och ting osv? Litar inte ni på era barn, och framförallt - varför lyssnar inte barnen på föräldrarna? Varför ljugs det och varför skiter barnen i vad föräldrarna säger?

Dessa problem har aldrig funnits där jag har växt upp. Det våra föräldrar har sagt har varit lag och att trotsa deras beslut har givit konsekvenser! Har vi varit mesiga tonåringar, jag och mina syskon? Vi har kunnat prata kärlek och svek och likaväl som att prata med en kompis har jag kunnat prata med min mamma. Hon erbjöd sig att följa både mig och min syster till ungdomsmotagningar och dyl. Hon har haft "samtal" med min bror och vi har även idag en öppen relation till varandra. Är vi en helt puckad familj?!

Efter att ha läst alla reaktioner så undrar jag inte om synsättet på detta är lite åldersrelaterat.
Jag vet att man kan vara fjorton o mogen , men vi har trots allt en lag som säjer femton, kanske det hade varit bättre att lagen rekomenderade femton o inte var så stelbent. Jag tror att dottern klarar ut det här själv , vi har en ganska öppen dialog , men det är alltid kul att höra andras värderingar.

Jag tror, som flera andra, att du ska prata med henne om p-piller. Min mamma gjorde det med mig och det var rätt skönt att få "hjälp" även om jag hade kunnat fixa det själv. På ett sätt är det också skönt att ens mamma vet att man har p-piller. Man slipper "smyga" med att man äter dem ( = har sex) och så kan man ju fråga om det är något problem med pillren.

Men jag tror inte att du ska tvinga henne att skaffa det om hon inte vill. Och inte heller göra såna saker som att köpa ett paket kondomer och lägga på hennes säng. ;) Hade min mamma gjort så hade jag varit förbannad i flera månader. Var försiktig med de "snälla gesterna". :D

Tycker du inte att kondom är bättre? Det skyddar ju mot könsjukdomar också......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 850
Senast: Mitten
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar