Sotji-OS - politiken bakom [Utbrutet]

landsbygdsbo

Trådstartare
Niyama hintade väldigt subtilt ( :angel: ) och jag tar på mig uppdraget.

På fredag inleds något av det mest fantastiska som finns, de olympiska spelen. Det är de 22:a vinterspelen och de går av stapeln i Sotji, Ryssland, 7-23 februari.
Åttioåtta länder kommer delta och det räknas med att fler än 2 500 aktiva kommer tävla. Det blir totalt 98 tävlingar i sju sporter och 15 discipliner.

Här kan vi tippa, önska, njuta, älska och sörja. (Helst inget sörjande för det är så tråkigt!)
TV-schema finner ni här.

Kan inte låta bli att dra paralleller med 1936. Det första propaganda-os:et.:meh:

Sv: OS i Sotji 2014 - den officiella tråden

Jag bojkottar det totalt på grund av allt det dåliga det för med sig O_o

Frågan är om OS (eller VM i Brasilien som det just nu är en del snack om) drar MED sig dåliga saker eller drar UPP dåliga saker till ytan? Jag tror mer på det sistnämnda. Jag är tveksam till att att snacket kring Rysslands homolagar hade blivit SÅ stort om det inte stundade ett OS, om det inte fanns idrottsstjärnor som riktade strålkastarna rakt i ansiktet på Putin. Att arbetare luras på lönerna vid arenabyggena tror jag inte är något annat än ett tecken på klimatet i landet.

En annan fråga är var man ska dra gränsen, vilka mänskliga rättigheter får man vara och nalla på, vems moral får brytas och vilka lagar är oacceptabla? USA med dödsstraff och i vissa stater helt vidriga abortlagar ligger ju inte så jäkla bra till. Sverige är EU:s egna lilla problembarn vad gäller en hel del inom arbetsrätten. Kina behöver väl ingen närmare presentation, de hade ju OS 2008. Fotbolls-VM går i Qatar 2022, hur har de det ställt med mänskliga rättigheter? Japan med sin valjakt, sommar-OS 2020 (och vinter-OS för inte så längesedan)?

Jag tycker det här är skitsvårt, ärligt talat. Dock är jag inte mindre hycklare än att jag tänker se ungefär allt ändå, för jag älskar idrott och jag vill heja och skrika på alla de som vigt sina liv åt att prestera när det verkligen gäller.

Sv: Sotji-OS - politiken bakom [Utbrutet]

Tråd utbruten ur stora tråden. Politik här, sport där.

/moderatorn

Men det handlar om att det sker en utveckling alldeles i detta nu i Ryssland. De stramar åt och skärper till rejält. Inte för att läget var bra tidigare men det var i alla fall inte straffbart att vifta med en regnbågsflagga. De tycks göra en rejäl kraftansträngning vad gäller att separera sin nationella självbild från västvärlden.

1. Rätt att organisera sig och agitera för sin politik
2. Klara papper på vem som äger marken ifråga, idag och innan, inklusive klara papper på ägarbyte.
3 religionsfrihet och rätt att utöva och visa olika sexuell läggning

tre strike = bojkott!:D

Men de här arrangemangen kostar multum, till det finns det pengar men inte till folken som verkligen inte har det bra. IOK och FIFA gör ju inga försök ens till att dölja hur korrupta de är.

Frågan är om OS (eller VM i Brasilien som det just nu är en del snack om) drar MED sig dåliga saker eller drar UPP dåliga saker till ytan? Jag tror mer på det sistnämnda. Jag är tveksam till att att snacket kring Rysslands homolagar hade blivit SÅ stort om det inte stundade ett OS, om det inte fanns idrottsstjärnor som riktade strålkastarna rakt i ansiktet på Putin. Att arbetare luras på lönerna vid arenabyggena tror jag inte är något annat än ett tecken på klimatet i landet.

En annan fråga är var man ska dra gränsen, vilka mänskliga rättigheter får man vara och nalla på, vems moral får brytas och vilka lagar är oacceptabla? USA med dödsstraff och i vissa stater helt vidriga abortlagar ligger ju inte så jäkla bra till. Sverige är EU:s egna lilla problembarn vad gäller en hel del inom arbetsrätten. Kina behöver väl ingen närmare presentation, de hade ju OS 2008. Fotbolls-VM går i Qatar 2022, hur har de det ställt med mänskliga rättigheter? Japan med sin valjakt, sommar-OS 2020 (och vinter-OS för inte så längesedan)?

Jag tycker det här är skitsvårt, ärligt talat. Dock är jag inte mindre hycklare än att jag tänker se ungefär allt ändå, för jag älskar idrott och jag vill heja och skrika på alla de som vigt sina liv åt att prestera när det verkligen gäller.

Ja det är svårt. Jag kommer också att titta.

Jag funderar på varför vi skall bojkotta just idrottsarrangemang? Vi handlar ju gladeligen av diktaturer varje dag utan att bry oss. Varför skall just idrottsmän inte få utöva sina jobb fullt ut när vi andra inte i praktiken gör något? Det är lätt att sitta i soffan och bojkotta. Det är svårare om bojkotten saboterar något man kämpat för i hela sitt liv.

Men jag är kluven det är jag.

Men de här arrangemangen kostar multum, till det finns det pengar men inte till folken som verkligen inte har det bra. IOK och FIFA gör ju inga försök ens till att dölja hur korrupta de är.

Ja just FIFA och IOK är ju de stora bovarna. Varför inte kräva mer av arrangörerna? De borde kräva mer måttfulla spel rent ekonomiskt. För det är ju idrottarna och deras prestationer vi vill se. Det behövs inte spektakulära arenor.

Där kommer mitt dåliga samvete in. För kanske påverkas dessa jättar av bojkotter?

Liknande trådar

Äldre Niyama hintade väldigt subtilt ( :angel: ) och jag tar på mig uppdraget. På fredag inleds något av det mest fantastiska som finns, de...
20 21 22
Svar
428
· Visningar
18 675
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet