Sorglig dag...

Pettsson

Trådstartare
Kom hem från skolan och går som vanligt in i köket för att ta ett glas vatten. Möter min syster på halva vägen som tyst frågar: "visste du att Eowýn dog idag?"
Första tanken är att hon ljuger och jag ler tillbaka och skakar på huvudet. Men så frågar jag om det faktiskt är sant, och det va det.

Den här katten va min systers bästa vän. Hon litade in på någon annan, såg aldrig åt någon annan än Angelica.
Det hela kom som en chock och det är inte förän nu tårarna börjar falla för mig...

Åter en katt har mött ödet, alla katter som dött hos hos har blivit påkörda. Varenda en! Det här är första gången någon kommer in och berättar vad som hänt. Det gör mig så förbannad! Varför tas ingen hänsyn?! Att tilläggas är att förbi oss kör de i hundra på grusväg, vilket inte dämpar min ilska. :mad:

Som ett plåster på såren kom vildkattungen fram idag men vågade inte komma så nära så jag kunde ta upp honom... Snart så.

Sv: Sorglig dag...

Jag vet hur det känns :cry: Har mist en katt omkring året som blev påkörd på våran väg.30 skylt finns uppsatt men det går betydligt fortare än så.Visserligen var katten inte rädd för bilar men det var tragiskt ändå.Många tårar blev det.
Nu har jag en som passar sig noga som är lite äldre.Men visst blir man orolig om hon inte kommer på kvällen.Hon har mycket pojkar som bjuder ut henne var och varannan kväll :D

Pettsson skrev:
Kom hem från skolan och går som vanligt in i köket för att ta ett glas vatten. Möter min syster på halva vägen som tyst frågar: "visste du att Eowýn dog idag?"
Första tanken är att hon ljuger och jag ler tillbaka och skakar på huvudet. Men så frågar jag om det faktiskt är sant, och det va det.

Den här katten va min systers bästa vän. Hon litade in på någon annan, såg aldrig åt någon annan än Angelica.
Det hela kom som en chock och det är inte förän nu tårarna börjar falla för mig...

Åter en katt har mött ödet, alla katter som dött hos hos har blivit påkörda. Varenda en! Det här är första gången någon kommer in och berättar vad som hänt. Det gör mig så förbannad! Varför tas ingen hänsyn?! Att tilläggas är att förbi oss kör de i hundra på grusväg, vilket inte dämpar min ilska. :mad:

Som ett plåster på såren kom vildkattungen fram idag men vågade inte komma så nära så jag kunde ta upp honom... Snart så.

Blir less på det du skriver. Vad ska det krävas för att få er att fatta att man inte kan ha katt lös där ni bor? Dom som kör på har ingen som helst ansvar, det är ERT fel att dom blir påkörda. Om ni kunde lära er att inte släppa ut katterna eller inte skaffa katt alls, skulle katterna slippa möta denna död.

Varför har ni inte katterna inne om det är så mkt traffik runt om kring er. :mad: Trafikanterna tycker nog inte att det är så kul att köra på en katt!!! Dessutom kan det vara en trafikfara att väja för ett djur som kommer om det är andra bilar på vägen samtidigt. Jag tycker att ni ska ta in nästa katt så att den inte råkar ut för samma öde som de andra!!!

Där vi bor KAN man ha katt lös. Vi bor långt ute på löandet där det passerar en bil ungefär fem gånger per dag. Att ha innekatt då är enligt mig helt fel, tycka vad du vill. Mina katter ska ha ett värdigt liv där de ska kunna strosa som de vill.

Förbi oss är det 30 km/h men ändå kör en och samma förbi i hundratjugo, är det då VI SOM SKA TA ANSVAR?! Tror inte det...

Emilia Newton--> Samma sak gäller ditt svar. Om jag skulle ha haft så mycket trafik runt mig skulle jag inte ha katt alls just för att jag inte vill ha mina katter inomhus. För min del är det bilisternas ansavr då de kör fortare än utsatt.

Det är din katt och ditt ansvar! Om alla era katter har blivit ihjälkörda så är det uppenbarligen inte en god idé att ha katterna gående ute.

Fy fanken vilka korkade svar!

Är det 30 km/h på en grusväg så skall man hålla det. Det är antagligen satt den låga hastigheten för att sikten är skymd och vägen inte gjord för någon högre hastighet. Kör man i 30 så hinner man se en katt.

Sen för övrigt anser jag att man skall inte ha en katt inomhus jämt, alla de katter jag har övertagit som varit "sinnessjuka" har just varit innekatter utan möjlighet att leva ut sitt naturliga beteende. De är nu lyckliga utekatter, funkar jättebra!

Stå på dig Pettson! Jag beklagar sorgen och önskar lycka till med vildkatten! // Åska

Jag blir fly förbannad när jag hör sådant här. Det är jättetrist att katten dött, men vems är felet? Är det den som släppt ut katten trots att alla andra katter som dött i familjen blivit just påkörda eller är det bilisten som kör för fort? Svar, det är bådas jäkla fel!

Det spelar ingen roll om ni bor ute i ödemarken, om ni fått katter påkörda tidigare är det ju tydligt att man INTE kan ha katterna lösa utomhus! Det är ju tydligt att ni vet att det finns de som kör för fort därmed är det inte bara bilistens fel.

Bor man i villa och har lite mark är det ju alldeles strålande att bygga en stor rastgård istället för att släppa ut katten lös så att bilarna inte kommer åt katten.

Så för att farten inte hålls så är det helt rätt att låta sina katter dö en plågsam död? Knappast nån djurvän som resonerar så.

Att andra inte tar sitt ansvar betyder inte att man själv är ansvarsbefriad. Två fel gör inte ett rätt!

Stryker katterna med så får man ju inse fakta och inte skaffa fler, så enkelt är det ju.

Jag har själv kört ihjäl en katt på grusväg. Körde väl inte i 30, men 40-50 kanske, och tro mig, jag hade inte en suck att ens börja bromsa. Jag hann se en skugga vid ena hjulet, det var allt.

Sen håller jag med dig om att katter bör få gå ut, men det är en annan femma.

Kör man 40-50 så är det en olycka. Skaffar man och släpper ut en katt vid en väg där folk kör över 100 knyck och man fått katter överkörda tidigare; då tigger man om det.

Ja, men jag håller ju med om det!
Var nog lite otydlig i mitt förra inlägg, menade att bara för att man kör sakta är det inte nån garanti för att aldrig köra på nåt/någon. (även om risken förstås minskar betydligt) Att bo vid en 30-väg är alltså ingen garanti för att ens katt inte ska bli påkörd, oavsett om folk håller hastigheten eller ej.

Ska man resonera som många här, så kan man ju inte ha sina katter ute någonstans, för bilar finns det överallt, och en olycka kan hända så lätt.
Jag har valt att ha mina katter inne pga av mycket bilar och trafik, men skulle jag bo på landet så skulle mina katter få vara ute, men eftersom vårt samhälle inte är bilfritt så kommer det fortfarande vara så att våra katter kommer att bli påkörda.
Sen spelar inte hastigheten så stor roll i sammmantaget, du hinner inte bromsa, men en vacker dag så är det inte enbart en katt man kör på, nästa ggr är det kanske en människa.

cilvia skrev:
Ska man resonera som många här, så kan man ju inte ha sina katter ute någonstans, för bilar finns det överallt, och en olycka kan hända så lätt.
Jag har valt att ha mina katter inne pga av mycket bilar och trafik, men skulle jag bo på landet så skulle mina katter få vara ute, men eftersom vårt samhälle inte är bilfritt så kommer det fortfarande vara så att våra katter kommer att bli påkörda.
Sen spelar inte hastigheten så stor roll i sammmantaget, du hinner inte bromsa, men en vacker dag så är det inte enbart en katt man kör på, nästa ggr är det kanske en människa.

Exakt! Därför kommer inte jag låta mina katter springa lösa utomhus förrän 1.) jag hittar en öde ö jag kan köpa och bosätta mig på ;) 2.) jag har möjlighet att bygga en stor rastgård.

Det är inte svårare än så. Jag har redan fått en katt påkörd (mitt ute i skogen, närmsta vägen en grusväg, 30 km/h, 1,5-2 km bort). För mig räckte det med en katt, jag behövde inte få fler katter lemlästade innan jag insåg att miljön inte var lämplig för en utekatt. Min katt hade tur, han överlevde, men få katter kommer levande undan.

*lånar knapp*

Bara en nyfiken fråga,vart bor ni? Jag har aldrig sett en grusväg vara skyltad med 30 km/h,runt oss är i princip alla grusvägar 70 km/h trots att det är nästintill omjöligt att hålla den hastigheten pga dålig sikt,utfarter,djur m.m

Jättetråkigt det som skett med katten,men om man haft fler som blivit påkörda borde man haft bättre uppsikt över denna.

Beklagar ändå..

Jag menar att om man släpper ut sin katt så får man också vara beredd på konsekvenserna. Den kan bli överkörd tagen av en hök eller räv eller ha det
alldeles utmärkt. Man kan inte skydda sina djur mot alla faror, men man får
räkna med risker och ta sitt ansvar och inte skylla på andra. Olyckor händer,
det är sorgligt, men så är det.

Ja men man får väl kolla hur situationen är. Detta är ju tydligen inte första gången och det verkar inte vara nått nytt att dom kör över 100 på en 30-väg, så varför släpper man då ut den där? Jag bor i tätbebyggt område med min utekatt och det är noga kontrollerat hur folk kör. Hade det varit så många som bröt mot hastighetsbegränsningarna här, så hade jag flyttat med min katt. Och skulle min ändå bli påkörd (risken finns alltid), så går jag ju inte och skaffar en ny och gör likadant med. Och när den blir påkörd en ny !! Det är nog det många reagerar på. Att man skiter fullständigt i att deras katter en efter en blir överkörda och ändå med berått mod och vad jag tycker noll känsla skaffar en ny !! DET är inte vidare djurvänligt. Bor man i ett område där flera katter blivit tagna av räven så skaffar man väl inte en katt själv och släpper ut där?

Jag är inte beredd att utsätta mina katter för den risken, därför satsar jag helt på innekatter nu. Den utekatten jag har får leva klart sitt liv, men några nya blir det inte.

Men bor man bredvid en väg som bevisligen tar livet av fler katter än genomsnittet, då får man bannemig tänka om.

Vi har haft katt hela min uppväxt, långt över 50 stycken sammanlagt då vi inte sällan haft 5-6 stycken samtidigt, och jag kan minnas att vi fått TVÅ katter överkörda. Och då har vi ändå en asfalterad 70-väg 300 meter bort, men där kör folk så pass lugnt att risken att nåt händer iaf minskar.

Hade vi fått flera katter påkörda under kort tid, då hade vi inte fortsatt ha katt, för då funkar det bevisligen inte.

Det finns väl ingen som kör på en katt med flit. De katter jag sett i trafiken är utterst opålitliga, kastar sig ut i körsanan i faslig fart.
Vi har inte katt på vår gård längre, en väg går mitt genom gården, och en gång tog mjölkbilen 2 stycken samtidigt...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 673
Senast: Skjøldur
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 888
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 519
Senast: cirkus
·
Katthälsa Okej, i fredags spydde min lilla kisse på 6månader, och likaså på lördag. Jag tog bort all mat, och han var ganska hängig. På lördag...
Svar
6
· Visningar
8 059
Senast: hallonsaft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar