Sönderbiten hand

Novelette

Trådstartare
Nu har jag fått nog!

Jag har som kanske några av er kommer ihåg en liten taxvalp, Nikita. Hon är nu 3 mån och lite till.

Hon har sen ett tag tillbaka varit väldigt bitsk. Och trots att vi försöker locka med tuggben eller mjuka leksaker så föredrar hon att tugga på våra händer och det gör ONT:cry:

Vad ska jag göra? Vi leker ganska mycket med henne men är noga med att hon får vila ordentligt också. Vi tränar henne med klicker på småtricks, leker "sök" och apport.

Tyvärr är det svinkallt och hon tycker inte alls om att vara ute. Nu har jag fixat en väska med en skön filt i så vi kan gå långa promenader med henne där i men jag tror inte att hon kommer sluta bitas.

Visst är det snart dags för henne tandfällning?

Sv: Sönderbiten hand

Sånt man får räkna med me valp , det kostar ju inget så se det från den ljusa sidan hahahahahaha

Jag har inget minne av att min förra tax var såhär hemsk...:confused:
Men det är väl olika antar jag.

Lite valptuggande får man räkna med!!:love:

Nu vet jag inte hur det är med taxar, men med beaglar är det väldigt lätt att "hitta rätt" i munnen på dem, så man kan låta dem tugga lite som de vill på handen!! Tycker jag är jättemysigt!!:love:

Så länge det inte är att hon biter i aggressivt syfte, så är det väl inget problem!!

Sånt tar jag faktiskt bort rätt kvickt, det är inte roligt när de är 10 månader och gör samma sak...

Ta handen ur munnen på hunden och ge den nåt annat att tugga på, och var konsekvent med det. Valptänder är ju sylvassa, jag vill inte ha det så iaf. Det kan bli en dålig vana, att hon sen biter på alla hon träffar och alla uppskattar inte det.

Jag har själv en hund på 35 kg som gärna använder munnen, mig stör det inte, men hon kan skrämma de som inte är hundvana...

//E

Mina hundar har fått bita som lek. Det är ju en del av att vara valp liksom. Men gränsen har gått när det gör ont! De har inte fått bita så att det gör ont. Och det har fungerat bra tycker jag.

Hermelin skrev:
Mina hundar har fått bita som lek. Det är ju en del av att vara valp liksom. Men gränsen har gått när det gör ont! De har inte fått bita så att det gör ont. Och det har fungerat bra tycker jag.

Precis!! Och ingen av dem har blivit bitiga i vuxen ålder heller. De har helt enkelt slutat med det när de kommit till den mognadsgraden.

Nää här hemma får inte valpar bitas/valp tuggas eller vad vi nu ska kalla det. Först och främst så har dom sylvassa tänder, och vilken vuxen hund skulle tolerera att en valp tugga på den:confused: nä inte mina vuxna i alla fall, och då gör inte vi människor det heller.

Mina barn vill inte ha en söt gullig valp med sylvassa tänder i handen, det gör alltid ont på barnen.:cry:

Mina hundar har fått leksaker och tuggben att gnaga på, lyssnar dom inte på ett nej så tar jag faktistk tag i dom, inte hårt men en markering att det här är fel.

Jag kan trösta dig med att det oftast går över av sig själv (trots det kan det ju vara bra att avleda hunden till att bita på något annat som den får bita på). Minns själv när min var valp. Värst var det när hon bet sig fast i skinfliken som man har mellan tummen och pekfingret, aj, aj, aj. Hon var på ALLT: Mig, sina leksaker, möblerna, golv och väggar. Snabbt som ögat svarvade hon till den mest fyrkantiga möbel till mjuk rokoko :smirk: . Hon pillade t.o.m upp de trästavar som utgjorde parkettgolvet (och då var hon inte ensam mer än någon minut) :crazy: . Stickade tröjor blev ostickade... Jag kan göra listan lång.

Jag höll helt enkelt på att slita mitt hår i förtvivlan!

Ja, det gick över ganska fort och hon har i vuxen ålder inte gnagt sönder något alls. :) Så det finns hopp för alla.

Va?? Inte?

Våra vuxna hundar har då alltid tillåtit att valparna tuggar på dem. I leken när de brottas och att bara ha valpen hängades under hakan!!:D Jag har sett denna lek som ren uppfostringslek. De äldre hundarna lär valpen att "vara hund" genom leken. Och nu när valpen är vuxen leker de nästan likadant fortfarande!!:)

Och givetvis har de haft leksaker med.

Personligen tycker jag att man skall tala om att det gör ont, det är viktigt att valpen får förstå det. Så när jag har valpar som biter för hårt så skriker jag riktigt högt och gällt AJ och avslutar leken. Vill inte valpen sluta så puttar jag undan den. Forsätter den ändå så fräser jag ifrån. Skulle den mot förmodan inte slut då så åker den undan in i en bur. Då är det time-out som gäller.

Jag kan oxå knäppa till valpen om den faktiskt visar för mycket humör och inte vill acceptera det jag säger. Det är inte speciellt hårt men valpen skall fatta att jag menar allvar och nu är det slut.

Visst brukar valpar få hänga och klänga på vuxna hundar men det är ändå den vuxna som sätter punkt och lyssnar inte valpen då så kan det mullra till rejält. Den bör även fatta att bitande kan göra ont, riktigt ont. Man hör ofta vuxna hundar skrika när de leker med valparna, vilket fall min hund.

Nä tuggar gör inte mina valpar när dom leker med vuxna hundar på det sättet dom kan tugga på en människo hand, nu har jag ledar hanen som uppfostringas farbror då han är jätte bra på det.
Skulle någon valp få för sig att verkligen gå loss och tugga på gammle Frankie så skulle han mullra riktigt ordentligt, sen kan valpar mycket väl leka med honom, bita honom i benen och öronen men nåde den valp som börjar tugga och inte lyssnar på hans signaler.

Sen kan jag ju inte ha valpar som tuggar på människo händer i leken, mina barn är 5 år, 3 år och 1år och tar en valp tag i deras händer så gör det jätte ont, och hemma hos oss måste både människor och hundar få visstas utan att vara rädda för varandra.

Jag har låtit mina valpar tugga lite lekfullt i händerna. När de gjort ont, har jag sagt AJ! Då har de oftast slutat. Om inte, så fräste jag ifrån ordentligt.

Kom brorsonen på besök så gällde det samma där. De fick lekbita, men då han inte "klarar" samma hårda lekbet så sa han AJ! tidigare, vilket gjort att valparna lärde sig att med mindre barn, leker man lugnare.

Har fungerat hur bra som helst.

Tack alla för jättebra svar!

Vi har börjat visa att det gör ont och då blänger hon på oss en stund och sen känns det iaf som att hon inte biter lika hårt...men mestadels försöker vi locka henne att leka med annat.

Nån som vet hur det var med tandfällningen?

Sluta lek med henne när hon bits! Gå därifrån när valpen är som drygast :) det gör jag.. jag har kommit på mej själv sittandes med valpen bitandes i mina händer och jag sitter och skriker inombords.. och så vips så kommer jag på att jag behövaer bara gå därifrån..

ett annat bra sätt är att plasera en leksak iiii munnen på valpen.. inte bara erbjuda utan ersätta handen med leksak!

En till sak är att ta en favvo leksak och träna nej! Du sitter med valpen framför dej och så varje gång den försöker ta saken så säger du vänligt men bestämt NEJ.. och vips så kommer valpen att fatta vad ordet nej betyder! Funkar även med Godis! Skynda longsamt

// Har själv en 3månaders HAJKÄFTS valp hehe

Hej!

När vår hund tappade sina tänder när han var 5-6 månader, och det var nästan alla på en vecka, tur att de växer ut snabbt igen:D

När han bets som liten, och inte ville sluta efter vi sagt AJ, och avvisat honom, tog jag ett finger och körde längre in på tungan.

(Detta låter grymt, men inte ner i halsen, bara en bit in, så att de själv backar).

Då tycker de det är obehagligt, och inser förhoppningsvis att det inte är en bra idé att forsätta bitas.:idea:

Hoppas detta löser sig, det är inte kul med sylvassa tänder i handen!!:p

Senast ändrad av en moderator:

Kan inte låta bli att lägga in en underbar bild på Arnes tänder!!:rofl:

n_lar.sized.jpg

http://galleri.icemy.com/albums/arne/n_lar.sized.jpg

Vi saknar dem INTE!:D

Ja, bits hon för hårt så sluta och lek med henne. Det måste finnas någon mer konsekvens som talar om att det är inget roligt när du tar i sådär hårt.

Vissa hundar blir väldigt tuggiga vid tandfällning men det kan de tillfredställa på annat än fingrar. Tuggben, märgben osv osv

Jag har fått lära mig att fortsätter valpen fastän man säger ifrån så stoppa in hela handen i munnen så att den nästan får kväljningar (jag vet det låter grymt), då får hunden avsmak för att bita i händer. I ditt fall kanske det är bäst som Eina säger, ett finger, då en tax inte har fullt lika stor mun som en schäfer;)

När valpar tuggar mina tänder då tar jag me hela handen i under käken o bryter den neråt då är det färdigtuggat o de tycker det är obehagligt o då slipper man vråla åt dom enkelt o smidigt.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 585
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar