A

Akustik

Min hovslagare har sömstuckigt min häst :cry: :confused: :crazy:
Så nu e han halt.

:(

hur lång tid brukar dom vara halta efteråt ?
:confused:

/

Sv: Sömstick

Inte så värst länge av det jag märkt. Oftast går det över tills nästa dag. Men sämstick brukar oftast utvecklas till hovböld om det vill sig så illa. Annars bör man beakta stelkrampsrisken vid ett sömstick. Hur länge har din häst vart halt då ?

Men pratar du inte om sömtryck nu ? ett sömstick märks ju på en gång, då tar man ju bort sömen på en gång och sätter den rätt.

Akustik skrev:
Så nu e han halt.

/

Är den sömstucken så lär den nog vara halt tills den (dom) sömmarna tas bort. Desificerar man sedan inte sömkanalen så finns det en stor risk med efterkommande hovböld.

Vid sömtryck är det klokt att göra på samma sätt. Hur fasen lyckas man sömsticka en häst utan att märka det direkt??? Jag tycker det låter som ett "smygande" sömtryck vilket inte heller är bra och skall ses som ett misslyckande utifrån sitt yrkesutövande så vida det nu va en utbildad hovis du anlitade. Fel kan alla göra och tyvärr händer detta förr eller senare. Vilktigt att om hovis då snabbt rätta till problemet då vi i vår yrkesroll arbetar för hästens välbefinnande. ;)

:bow:
Något jag saknar som kund är ett informationsblad hovslagaren kan ge ut till sin kunder.
Där det står kort fakta om hovslagaren vilka priser som gäller, olika hjälpmedel typ för torra hovar spruckna och så vidare!

Min hovslagare har företag och kör vitt har försäkring om hon skulle göra fel.
Känns tryckt för mig som kund att veta

Usch, jag har varit med om liknande.

En i stallet tog ut en kompis som "kunde sko", Bankade minsann i ca 8-10stycken sömmar FEL!!!! :eek: :eek: :eek:

Hästen hade änglavakt som inte fick hovböld eller så...

Efter det fick h*n inte sko hästen mer :angel:

Detta hade inte med tråden i sig att göra...men iallafall :D

Nääe hovis märkte de på en gång, och avlägsnade självklart sömmen.
Men igår kväll va han blockhalt i skritten.. nästan 9 timmar efter skoningen.. Hade dety inte gått över tills imorrn skulle hovlagaren komma ut i morgon också och kolla om han råkat sömsticka på fler ställen!

Hm, låter märkligt om han hade "råkat sömsticka på fler ställen"
Alltså står inte hästen still när han skor eller är det en outbildad hovis du har? Hoppas att inte hästen får ett ont öga nu bara till hovslagare....

Hästen kan bli ganska krävande, gillar inte att stå still åså..
Men igår va han iaf ute och kollade till igen (hovis) och tog av ringskon och den helgjutna sulan. (han har en hovspricka)

Och det fick en naturligförklaring, eftersom att han inte belastade sulan under hela förra skoperioden så hade den mjuknat, så han var väldigt öm.
Och sen satt inte ringskon (specialutformad så att den inte ska belasta sprickan) helt 100 på ett ställe.
Den tryckte emot dne ömma sulan.

Nu är allt ordnat, men han var fortfarande öm idag.. så imorrn ska han skrittas..

Aah, tack och lov för det!
Tyvärr kommer han att ömma ett par dagar efter varje skoning tills man kan ta bort plastsulan.. Det blir juh ganska hopplöst i längden, då jag verklinge måste hålla igång hans träning om vi ska kunna komma igång och tävla snart..
Han har dessutom väldigt mycket energi, och bli hyperaktiv när han inte bli riden, även fast han då går ute i hagen dubelt så lång tid som vanligt.

Akustik skrev:
Så nu e han halt.

/

Min häst fick sömstick för ca 1 år sedan, hon var halt dagar innan jag ringde veterinären och hon kom tredje dagen då hon knappt kunde gå :eek: hon fick ju tömt allt och hon hade inte hunnit få någon hovböld. Sen fick man ju tätta och lägga om bandaget och efter 3 dagar va hon haltfri! börja rida henne lite försiktigt efter en vecka.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 971
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 881
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar