sömstick/hovböld/fång??

misan

Trådstartare
Jag är så rädd!:crazy:
Hästarna blev skodda för två dagar sen och vid utsläpp dagen efter var gammelpållan rejält framöm (bara skor fram). Hon är likadan idag, ser precis ut som när hon hade fång för 5 år sedan... Men, den logiska tanken säger mig att det är sömstick eller ev någon gömd hovböld.. Dock märkte inte hovisen något när han skodde henne, som han gjorde med valacken som var konstigt jätteöm i ena fram (dock visar han ingen hälta).
Min fråga är nu hur ett sånt här sömstick visar sig? Jag har inte varit med om det förut (om det orsaken vill säga, det vet jag inte).. Bör jag gå ut och dra av henne skorna nu genast? Vad gör man annars åt en sån sak? Väntar på att det går över eller behandlar på något vis?
Kanske dumma frågor men jag måste få skriva av mig lite oroligheter!
Samtidigt försöker jag givetvis få tag i hovslagaren och ska be honom komma hit snarast..

Sv: sömstick/hovböld/fång??

Hade det varit sömstick så hade nog hovis märkt detta på en gång då hästen genast drar åt sig benet. Jag skulle nog gissa på sömtryck. Ta en visitertång och kläm över varje söm. Reagerar hästen vid en söm, så är det nog den som är fel. Har du ingen tång så måste du ringa din hovslagare så han får komma ut.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 595
Senast: super
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 279
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 300
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama