Sommarvila

Madeira

Trådstartare
Hur gör ni när hästen får sin semester? Ställer ni av hästen helt i x antal veckor eller tar ni någon lugn runda ibland?
Hur länge låter ni er häst vila och på vilken nivå är ni på?

Min häst får aldrig nån längre semester p g a sin rygg. Hon har spondylos och tränas på väldigt lätt nivå. Jag rider, tömkör och power walkar för hand 5-6 dagar i veckan i princip året runt. Det blir per automatik lite kortare ledigheter då och då när jag är ute och reser i jobbet.

Hur gör ni när hästen får sin semester? Ställer ni av hästen helt i x antal veckor eller tar ni någon lugn runda ibland?
Hur länge låter ni er häst vila och på vilken nivå är ni på?

I mitt fall är det sällan hästen som behöver vila det är JAG. Ställer av helt några veckor på sommaren, mest för att få tid till annat, kompisar, en after work. Man är så bunden hela året så jag behöver den här breaken, givetvis är jag där och tittar till henne dagligen hon blir inte lämnad vind för våg, men det här med att få några timmar över varje dag i några veckor det behöver jag. Ca 4 veckor får min häst vila helt i år.
/B
Vi är på låg nivå, en hobbyhäst som i år är 6 år och bara riden 1 1/2 år.

Min får ingen sommarvila. Eller ingen specifik vila över huvud taget. Jag håller en jämn nivå hela året med varierande hårda eller lätta pass och vilodagar. Vila mer än en dag i sträck kommer nu och då ändå. Det är en hovböld eller sår här, en tappsko där och matte blir sjuk nu och då etc. Närmast planerad helvila är väl att det varje år kommer någon period när marken är stelfrusen och knölig och det ändå mest bara går att skritta. Ska dock tillägga att min häst är i yngre tonåren. När hon var unghäst vilade hon helt en längre period på sommaren.

Min förra häst, som jag hade när jag var yngre, vilade ca en månad varje sommar. Men det var mest för min bekvämlighets skull.. :p

Min får lättare semester på vintern istället, för då kan inte jag rida så mycket, då jag har raynaeuds fenomen. Då blir det någon promenad, lättare ridpass. Jag är inte så mycket för att ge hästen "semester" under den tid då det går att rida som bäst/mest. Så gör jag. :)

Var 4e vecka brukar min få stå på semester, tycker han förtjänar det. Enligt mig är det int bra att ha hästen på bete alt för länge ( om man int är där då regelbundet och kollar så att den har det bra, borstar den med mera ), tycker inte man ska ha hästen på bete i mer än 4a veckor även om man kollar till hästen regelbundet:)

tycker inte man ska ha hästen på bete i mer än 4a veckor även om man kollar till hästen regelbundet:)

Varför inte det? Så länge hästen får tillsyn och mår bra finns väl inget som hindrar att den kan vara ute dygnet runt mer än 4 veckor? Finns gott om hästar som är ute dygnet runt, året runt på lösdrifter runt om i landet och fungerar utmärkt vid träning.

Jag är på hobbynivå i ridningen.
Jag har inte någon speciell tid jag ställer av sommartid. Utan tänker att det blir sponatan ledigheter ändå. Om det är dåligt väder eller för varmt en längre period. om man också reser någonstans så blir det vila.

Vintertid kan jag ha mera vila sen när vädret är kasst!

Var 4e vecka brukar min få stå på semester, tycker han förtjänar det. Enligt mig är det int bra att ha hästen på bete alt för länge ( om man int är där då regelbundet och kollar så att den har det bra, borstar den med mera ), tycker inte man ska ha hästen på bete i mer än 4a veckor även om man kollar till hästen regelbundet:)
Semester innebär ju dock inte att hästen har semester från omvårdnad och skötsel utan från ridningen. Sköta om hästen hoppas jag verkligen folk gör även ifall dom inte rider.

Jag lät aldrig min häst ha någon semester där han var ledig från ridningen på det sättet. På hans ledighet så tog vi det mera lugnt genom att helt enkelt jogga lite lättare och komma ut mycket mera en period. Att planera in ledigt från ridningen behövs sällan för mig för det kommer alltid dagar då det inte går att rida.

Sen tror jag generellt att majoriteten av hästar mår bättre av att röra på sig mera, dom flesta har inte såpass bra hagar att hästarna rör på sig så mycket som dom bör göra. Så oavsett nivå jag rider på så hade jag om det inte var något speciellt med hästen låta den ha semester helt från motion.

Jag ställer aldrig av. Är 100% övertygad om att det inte är bra för hästen att bara skrota i hagen i veckor och månader. Om man inte har extremt stora kuperade ytor med sparsamt bete och en flock som är aktiv är inte hästen i närheten av att fylla sitt behov av rörelse. Hästar måste röra på sig för att deras kroppar ska fungera optimalt! Inte stå stilla i två månader med gräs till knäna och äta sig feta. Det är ett väldigt gammaldags synsätt som mest gynnar ägaren som vill åka på semester, inte hästen.

Det blir automatisk lugna perioder några ggr om året ändå när de måste vila eller skrittas pga sjuk ryttare, hopplöst underlag, tappsko etc. På vintern kan det bli flera veckor med bara skritt tex pga att jag inte har ridhus. Gräs har mina året runt eftersom jag har 3 ha och bara två hästar så något behov att skicka iväg dem för bete finns ej. Jag hade inte velat stå i ett stall som endast har grushagar.

Om hästen haft en intensiv period och behöver vila sig är det bästa att ge den en vecka eller två med lugna skogsturar och promenader för att återhämta sig.

Vi har ingen sommarvila för hästarna överhuvudtaget, inget bete heller.

Det blir lite vila då och då när man har annat att göra (några dagar i rad) och det tycker jag räcker.
Vintern blir mer naturlig vila tycker jag när dagarna är korta och det är jobbigt att sitta i vagn i kylan.

Dessutom har vi alla tävlingar på sommaren för körhästar. Det börjar lite smått med någon dressyr- och precisionkörning i april, sedan kör det igång ordentligt runt juni. Sedan är sista tävlingen i augusti.
Om jag skulle ha vila då skulle jag inte kunna tävla alls.

Jag brukar inte ställa av annat än om jag åker på semester någon vecka eller några dagar då och då. Lite ledigt behöver jag ha någon tid på året. Men jag brukar sprida ut det i någon veckas ledighet.
Min häst mår bäst både psykiskt och fysiskt av att vara igång. Så han behöver inte vila.

Min vilade 2,5 vecka strax innan betet (eller när han vandes över) för att han för för djävlig rent ut sagt, nu går han på bete dygnet runt och har gjort det i ca 2-3 veckor. Jag rider honom 2-3 dagar, longerar han 1-2 och så går vi ut i skogen någon gång. Han ska få en till vila i slutet av sommaren, troligtvis 2 veckor där eller 2-3 beroende på hur mycket han behöver den.

Min häst är 5 år (fyller 6 i höst) och blev inriden i vintras. Det är inte förrän nu som man kan hoppa upp på honom utan att longera och passen är mycket träning med huvudet hellre än kroppen. Men jag utnyttjar verkligen sommartröttheten nu, det är INTE kul att rida en häst som inte riktigt förstått meningen med att svänga och stanna, och som flyger i luften för att allt är superkul. :p Och sen skulle han bli på tok för fet om han vilade hela sommaren.

Varför inte det? Så länge hästen får tillsyn och mår bra finns väl inget som hindrar att den kan vara ute dygnet runt mer än 4 veckor? Finns gott om hästar som är ute dygnet runt, året runt på lösdrifter runt om i landet och fungerar utmärkt vid träning.

Min häst går på lösdrift så nog vet jag att dom kan vara ute dygnet runt:) Om den rids så spelar det ingen roll hur länge den står tycker jag:)men jag tycker inte att en häst ska stå utan att röra på sig i 4 veckor;)

just nu så har hästen stått en längre tid pga behandling men vanligtvis så rider jag som aktivast under sommaren :), är ju nu alla tävlingar är och som man kan vara ute och njuta :).
men jag har ändå hästen ute i gräshage dygnet runt och anpassar träningen efter väder :D.

under vintern så tränar jag inte så mycket för tränare och rider mest ut hemma då ridbanan inte är ridbar under vintern.
så då blir det automatiskt lugnare och man kan ta någon vecka med bara slö ridning :p (motivationen för ordentligt arbete är inte på topp när det regnar snöblask på tvären och är allmänt lerigt och äckligt..)

tycker inte om ridhus så hade aldrig stått ut med att köra till ridhus varje dag för att harva runt där hela vintern.

Min häst går på lösdrift så nog vet jag att dom kan vara ute dygnet runt:) Om den rids så spelar det ingen roll hur länge den står tycker jag:)men jag tycker inte att en häst ska stå utan att röra på sig i 4 veckor;)

Igen, varför? Är det du eller hästen som mår dåligt av att den vilar? Det måste väl ändå vara upp till varje hästägare att avgöra hur länge den har sin häst på bete eller vila? Jag tycker att det är märkligt att säga att man inte borde ställa av sin häst mer än fyra veckor rakt av. Det finns så många variabler att ta med i beräkningen att ett generellt antal veckors vila inte går att säga.

Ur min synvinkel som har en häst, som jag rider och kör, blir det givetvis tråkigt att ställa av den så länge. Men hästen tror jag knappast bryr sig. Han tycker det är trevligt med jobb, men minst lika trevligt att gå ute och äta gräs och hänga med polarna.

För att återgå till trådens ämne. Jag har gjort flera varianter, från att hålla igång så gott som dagligen till total vila 6-8 veckor. Allt beroende på livssituation, hästens ålder och hälsostatus och eventuell tävlingsplanering. Just nu går min ute på bete och arbetas ca 5 dagar i veckan. Han fick två veckors vila i våras och kommer troligen att vila igen till hösten/vintern. Just nu är vi mitt i tävlingssäsong och det passar dåligt att ställa av.

Jag funderar lite på om jag ska ställa av min helt några veckor framöver eftersom jag kommer jobba väldigt mycket eller om jag ska låta någon annan rida honom under den tiden.

Hästen är snart fem år, går ute 24/7 med andra hästar och stödfodras.

Jag läste någonstans att det var bra att ge hästen några veckors sammanhängande vila om året så hästen kunde läka ut eventuell påbörjat till inflammation m.m. Sen vet jag inte hur mycket det ger

Ingen vila under sommaren, den ena skulle bli en badboll på mindre än en vecka då:p.

Vila blir på vintern när det är mörkt och blöt hela tiden eller knölig barmarksfrost :yuck:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar