Sommarvila eller Vintervila?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 981
Sv: Sommarvila eller Vintervila?

jag har främst vintervila för min pålle.. då brukar han få vila 3-4veckor, även sommartid blir det nån ledig vecka då och då lite beroende på va jag ska göra på semester och så..

Min häst får några dagars sammanhängande vila på sommaren om det sammanfaller att både jag och medryttaren är bortresta samtidigt, annars hålls han igång. Jag ställer hellre av någon/några veckor på vintern när det är som kallast och jäkligast ;) Han är ute i hagarna hela vinterdagarna så det blir inte boxvila utan han får gå ute, äta hö och strosa :)

Det brukar bli en vecka eller två någon gång under sommarperioden om jag är bortrest, och lika mycket under vinterhalvåret av samma anledning. När han var unghäst fick han längre vintervila (4-6 veckor), men som vuxen bara 1-2 veckor.

Funderar dock på en något längre vila framåt hösten i år - under våren har det varit mer tävlingar och intensivare träning än tidigare, så det kan hända att han får vila några veckor när tävlingssäsongen är slut....

Låter du din häst få fullständig vila från allt vad ridning och tömkörning/körning heter någon gång per år? Låter du hästen vila på sommaren eller vintern? Eller kanske höst eller vår?

Vore intressant att höra hur Bukefalisterna gör med sina hästar!

Som de flesta andra verkar det som :laugh: Vintervila alltså, brukar tänka att de ska få vila 4 veckor men pga att det sen tar emot lite att sätta igång i februari så blir det ibland upp emot 8 veckor. Nu har jag rätt unga hästar (äldsta är 8) så det känns OK så länge de går i stora vinterhagar. Sommarvila vågar jag inte ge däremot, herregud vad de skulle bli stora då :eek: Mina är riktiga födgeni och förbereder sig alltid på eventuella kommande svältperioder :D

jag skulle ge hästen lite vila både på sommaren och vintern:)
men det man får tänka på är ju självklaert att man inte efter vilan kan rida som vanligt utan bygga upp hästens kondition och styrka sakta tills den är i god form. skynda långsammt!
har man tänkt att ha hästen på lite längre vila skulle jag ta sommaren, på vintern när det är kallt är det lätt att hästarna blir lite stela i leder och det är bra om hästarna får röra på sig arje dag, behöver inte vara ansträngande men åtminstonde skritta (antingen med ryttare eller i grimma) minst 40 min om dagen på vintern utöver det att den är i hagen. Ska man ha hästen på längre vila ska den absolut stå på en bra lösdrift så den inte blir ännu mera uttråkad av att stå i box eftersom den inte rids eller promeneras.
Men en viktig sak att tänka på vid all semster av häst: titta alltid till den varje dag!
Se hur den rör sig i hagen, både i skritt och trav. Känn igenom ben och hovar, leta efter sår eller svullnader och känn igenom ryggen och kratsa hovarna!
hoppas du fick lite tips!
mvh emma:banana:

När jag tävlade själv så vilade ponnyn 2 veckor och sen 2 veckor skritt och kanske lite bus i skogen varje vinter. Tävlade ju hela sommaren så det blev aldrig någon vila då..

Definitivt inte sommarvila. Då passar jag på att utnyttja det faktum att mina skröppliga hästar mår som bäst, att jag har mer tid och ork och att det är bättre underlag och väder än på vintern.

Mina hästar har aldrig nån direkt planerad vila men på vintern går dom lite mindre rent automatiskt eftersom det då är skitdåligt underlag (nu för tiden är det ju aldrig riktig vinter :( bara ishalka), hästarna blir knackiga i kropparna och matte är trött och slut.
Dec, jan, feb går dom på lågvarv.

Senast ändrad:

Om jag reser bort ( vilket jag gör varje sommar 1-2 veckor ) låter jag hästarna vila helt, annars är det ridning 2-6 ggr per vecka som gäller. I år ska vi hålla igång med träningar med tränare helst varannan vecka oavsett bete hoppas jag. De släpptes på bete idag, men vi har bara några km till stallet med ridabana där vi kan träna ordentiligt.

Senast ändrad:

Usch va trist det låter att missa all snöträning, men pga viss växthuseffekt blir det inte så mkt djupsnö-träning fr mig heller ... är de inte dina skodda? Jag älskar att rida på isunderlag, det är då jag äntigen är glad åt at de asfalterat alla jäkla ridvägar häromkirng. Då kan man äntligen trava och tom galopper på de isklädda vägarna med en isbroddar häst trots att de kört asfalt på våra kära grusvägar. När de plogar slarvigt så det är ett tjockt lager packad snö eller is kvar är det bra underlag på vägarna.

Däremot blir volten lite trist, trots att vi har gummiflis. Men nu på sommaren är det kanon!:)

Senast ändrad:

Jag rider inte särskilt hårt eller mycket någon gång, så inplanerad vila har mina hästar inte. Däremot brukar det kännas svårt att hålla igång på vintern när det är mörkt hela tiden. Vi har ingen ridbana, och jag är inte så sugen på att ge mig ut bland lastbilar och bilar i mörkret. "Vilan" brukar komma automatiskt då...

Jag låter mina få aktiv vila efter tävligssäsongen (senhöst) och innan det är dax att sätta igång att träna inför nästa års tävlingar.

Samt så får dom några dagar-vecka i hagen i mellanåt när jag inte hinner med.

/Linnea

Sommar= skönt å bra ridväder samt tävlingssäsong ;)

Vinter= Kallt, trist samt 2v semester för matte i varmare land :D

Efter vilan ytterligare typ 2v m lugnare ridning innan träningen inför kommande säsong drar igång :laugh:

Låter du din häst få fullständig vila från allt vad ridning och tömkörning/körning heter någon gång per år? Låter du hästen vila på sommaren eller vintern? Eller kanske höst eller vår?

Nu medan Ariel är unghäst är det sommarvila som gäller. 4 månader som ettåring, 3 månader som tvååring, 2 månader som treåring och 1 månad som fyraåring. Sedan när hon räknas som vuxen blir det vila i november/december. Vis av erfarenhet från tidigare hästar brukar det ge sig ganska naturligt när de får vila, då vädret ä som sämst.

Min ena kommer få vila hela sommaren pga en operation med låååång konvalicens. Han kommer dock bli promenerad med för att bygga lite muskler och vara mjuk och rörlig under sin läkprocess.
Den andra kommer vara igång och ridas 4-5 ggr vecka året om, möjligen en veckas ledighet i sommar.

jag har släppt min på bete för 3 veckor sedan. hon ska gå till veckan efter midsommar. brukar bra låta henne stå någon vecka på sommaren men hon har varit skadad ganksa mycket från å till i vår så hon får lång ledigt nu i sommar. på vintern brukar jag alltid ställa av henne en vecka eller två.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 902
Senast: Roheryn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka