Sommartider!

E

eloon__

..hej hej, sommartider! :D

Är lite nyfiken på hur ni gör med era pållar på sommrarna och varför.
Hur gör ni som ska tävla o rida som vanligt?


Hur länge går eran i hagen eller har den helt sommarlov o går på bete?

Stödfodrar ni något eller klarar dom sig bra ändå?


Förklara hur ni gör och VARFÖR ni valt att göra just så!
 
Sv: Sommartider!

Jag kommer att rida min pålle som vanligt. Först hade jag tänkt att låta honom vila i kanske 1 1/2 månad, med jag vill inte "ställa av" honom nu eftersom han dels blir tjock och dels tappar muskler och kondition. Jag tänkte låta honom vila helt i kanske tre veckor i slutet av juli, början av augusti nån gång och då kommer jag flytta honom en liten bit hemifrån till en mysig beteshage.

Just nu går han delvis på bete tillsammans med sin lilla kompis, en shettisåring. Om ett par dagar kommer jag att släppa honom helt i en sommarhage hemma, men ändå rida nästan som vanligt. Eftersom jag har två lättfödda pållar så behöver jag innte stödfodra nåt när de går på bete. Nu när de inte går helt på bete så får de lite hö oxå. Det enda de får annars är lite mineraler.
 
Sv: Sommartider!

Har 6 hästar hemma. Så jag berättar väl hur det ser ut för var och en.

Andalusier valack, 11 år. Har fått "semester", rids året om och han blir så trött i värmen ändå. Går promenader med honom, tömkör och tar korta skritturer. Vi brukar tävla i western men i år tar vi ledigt från det.

Arab hingst, 3 år. Har just börjat inridning på, skrittar korta turer, promenerar mycket, går trail banor med honom och övar "läskiga" saker. Målet är att komma i väg på en ellere två tävlingar i sommar i trail at halter. Eventuellt blir det nån utställning också.

Andalusier hingst och arabsto, ska gå tillsammans (betäckning), rider när det är klart.

B-ponny (korsning), 8 år. Promeneras, går trail banor och körs. Målet är en trail at halter tävling i sommar.

Welsh mountain sto, 2 år. Promenader och ska vänjas inför inkörning.

Alla går på bete dygnet runt, stödfodras ej förutom jätte lite kraft för att de ska få i sig lite extra vitaminer och mineraler. De går i stora hagar med kuperad teräng, de kan söka skugga och gå undan om de vill vid regn (vilket de dock aldrig gör).
Har dem ute året runt (lösdrift på vintern), därför att jag tycker att de ska få leva så naturligt som möjligt och få vara med sina kompisar. De blir dessutom bättre både fysiskt och psykiskt och vill inte gå in längre trots att de har varit "box-hästar" förut.
Efter att de har fått gå på lösdrift har de inte varit lika trötta när de har gått på bete som de brukade bli efter att ha stått uppstallade, har fungerat mycket bättre med träning då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sommartider!

Min häst går nu på bete dygnet runt, men än så länge rider jag henne lika mycket som alltid dvs 5-6 dagar i veckan. Fast den sista tiden har det blivit mycket mer i skogen än padocken.

Hon kommer att stå och vila i ca 2 veckor i sommar när vi åker utomlands. Det gör henne ingenting eftersom hon ändå behöver gå upp i vikt.

Jag stödfodrar med lite pellets så hon får i sig mineraler och vitaminer, annars inget mer.
 
Sv: Sommartider!

Min haflinger går i helt nerbetad hage, dvs i princip inget gräs alls. Han äter sdamma foderstat som på vintern.

6 kg hö
1 kg müsli
0,3 kg betfor
mineraler

Han rids, alternativt körs nästan varje dag. Konditionspass, dressyrpass o ut i skogen varvat med lugnare rundor i bara skritt.

Han kommer inte att ha någon semester o han kommer inte att gå på bete. Semester har han nån vecka då o då utspritt över hela året o bete kan han inte gå på för då rullar han fram sen :crazy:

Sen vill jag komma igång med träningar o så o då funkar det inte riktigt med en häst ur kondition o som ser ut som en tunna runt magen........... Hagen är lite kuperad, lite träd o den ligger precis vid havet så han har det jättemysigt ändå :)
 
Sv: Sommartider!

Icke tävlingshästarna går på bete, ute dygnet runt. (ponnyerna går inte hemma utan på ett annat bete, så högt med gräs (ogräs) och massa träd så man hittar inte dom, spec inte shettisen ;)). Halvblodet går hemma tsm med min kompis häst, hon är betcäkt och så nu, men rids 3-4 dagar i veckan av mamma.

Tävlingshästarna har det lte tuffare. Dom går som vanligt med tävlingar 2-4 gånegr i månaden. Går på lite lite gräs så dom har nogonting att sysselsätta sig med. Annars fodras dom som vanligt med hö och kraftfoder. Går ute i hagen 8-17.
 
Sv: Sommartider!

våra tävlas och tränas under sommaren. De går ute mellan 9 - 17 ungefär.
De får kraftfoder som vanligt, samt hö till natten att sysselsätta sig med.

Våra hästar får en viloperiod på 2 - 3 veckor i december
 
Sv: Sommartider!

Jag tycker nästan att man borde förbjuda tävlingar på sommaren! Hästar behöver ju semester lika mycket som vi! Visst kan man väl ställa av hästen på vintern, men då finns det ju inget gräs att äta!

Jag vill ha ut min på bete så fort som möljigt, tyvärr så har detta inte gått än i år då hennes blivande beteskompis fortfarande är hos hingsten... Annars försöker vi hålla igång henne hela sommaren, men inga hårda pass utan mest skogsridning. Brukar ge henne lite havre och lite mineraler.

Malin
 
Sv: Sommartider!

Båda mina går på bete.
Min valack tränar trav som vanligt. Går 5 dagar i veckan.
Får kraftfoder som vanligt, men lite mindre än när han står på stall.

Det var meningen att stoet också skulle vara igång som vanligt men hon skadade sig och är behandlad så hon ska inte göra nånting på hela juni. Boring. Hon får nån näve havre och lite mineraler.
 
Sv: Sommartider!

har två hästar en 4 årig d-ponny (svensk ridponny valack) och en arab hingst åring

min d-ponny går på bete dygnet runt och tränas precis som vanligt, ska eventuellt börja tävla lite clearonder i år..

min åring som jag köpte vecka 18 var då inte hanterad ngt, var ganska folkskygg och man kan nu leda och borsta honom utan problem och har även börjat lära sig att lyfta hovarna..så han ska snart få lov i ca 1-2 månader..

båda går på bete dygnet runt och får förrutom det mineraler och självklart mineralsaltsten
(menar inte att det är självklart med en mineralsaltsten men en saltsten är självklart för mig):)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 374
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
763
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp