Sommartäcke?

M

marie ireholt

Min ponny får väldigt mycket energi av solen. Tänkte ha ett täcke på henne de riktigt soliga dagarna så hon inte bli så fet. Vilken typ av täcke kan man ha på sommaren förutom flugtäcken?

Sv: Sommartäcke?

Hästarna omvandlar solens strålar till vitaminer. Jag märker stor skillnad på min ponny långa solperioder.

Du menar D-vitamin?

Hästar blir inte tjocka av D-vitamin, det behövs för att kunna bygga ett starkt skelett.

Så nej, det är nog gräset din häst blir tjock av. :rofl:

Ehhhhhhhhhhhhh? Nu fattar jag ingenting:confused:En häst blir inte tjock av solen, o inte heller smalare om du sätter täcke på den, det är det den äter som sätter sig på hullet, inget annat.
Solstrålarna ger D- vitaminer som bla hjälper kroppen att tillgodogöra sig kalcium, har inget med att hästen blir piggare att göra.

Hästarna omvandlar solens strålar till vitaminer. Jag märker stor skillnad på min ponny långa solperioder.

?????????
Det är bara växterna som kan ta upp den energi som finns i solljuset och använda den till att växa.

Däremot kan både vi och hästar bilda vitaminer så som du skriver men vad märker du på hästen?

Kanske du märker skillnad för att det är varmt och hästarna inte orkar röra sig så mycket då? Annars har nog varken jag eller någon annan härinne hört talas om att de skulle bli tjocka av solstrålar.

Men allvarligt, hästar brukar bli lojja i solen, om din häst blir piggare beror det nog snarare på att den springer för insekter som irriterar och biter den än att den får mer energi.

Om det nu är så så spraya hästen med flug/mygg/knott/blinning spray eller köp den ett insekts täcke.

Om det är när du rider så finns det flugtäcken som passar för det med.

Fetman får de inte av solen, jo kanske indirekt eftersom utan sol inget gräs, men det är av gräset den blir fet av och efter en längre tids regnande och solen kommer igen så växer gräset med raketfart, kanske är det därför du tycker hon blir fet av solen?!

Senast ändrad:

Men om man knyter täcket över munnen på hästen så blir den ju inte fet :idea::rofl:

Men TS, allvarligt, de blir varken feta av vitaminer eller sol... :crazy:

Jag har faktiskt läst en artickel nyligen att hästar som har täcken på vintern kan gå upp i vikt. Men på sommaren är det gräset

Jag har faktiskt läst en artickel nyligen att hästar som har täcken på vintern kan gå upp i vikt. Men på sommaren är det gräset

Ja, om man täckar hästen på vintern, så slipper den använda så mycket av energin från maten till att hålla sig varm, så då kan den nog lägga på sig lite. Kan ju vara bra att ta hänsyn till om man har en mycket svårfödd häst. Och det kan vara bra att veta att otäckade hästar som går ute vintertid faktiskt kan behöva avsevärt mycket mer mat under kalla perioder, just för att hålla värmen. Men detta är ju en helt annan sak än det som TS skriver om....

... å andra sidan, täckade hästar sommartid bör svettas = viktförlust. Fast det är ju vätskan det. ;)

Skriv inte så, då kanske ts' häst dör av vätskebrist... :crazy:

Man upphör aldrig att förvånas..!

Ber så mycket om ursäkt, men jag hoppades smileyn skulle avslöja att det INTE var ett seriöst tips. Har liksom lite svårt att ta frågan på allvar.

Jag förstår ju att du inte menar allvar, men med tanke på frågeställningen från ts är jag inte så säker på att h*n gör det. ;)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka