Sommarproblem

ponny_girl

Trådstartare
Jag har ingen aning om var jag ska lägga den här tråden så ni får flytta den om den ligger fel. Har ett litet problem då jag har 2 hästar som går i samma hage. Den ena, en liten b-ponny får inte ha för mycket bete då den fått fång och vill absolut inte att hon ska få gå igenom det en gång till, då hon haft det tillräckligt. Den andra däremot, en liten häst (1 cm över ponny gränsen) måste ju få tillräckligt med bete så hon inte tappar i hull. Så nu vet jag inte alls hur jag ska göra till sommaren eftersom dom är dom enda hästarna i stallet och vill inte att dom ska gå i varsin hage. Några tips?:confused:

Sv: Sommarproblem

Sätt en sån där munkorg på B-ponnyn? Om den stora tappar hull lätt kanske du ska stalla in dem under natten och fodra hö?

Då borde du ha lite koll på hur mycket de äter, så att den lilla inte äter för mycket och får fång!

Bara ett tips :)

har samma problem, en isis som är lättfödd och har haft fång, och ett varmblod som behöver mycket mat.

Jag har löst det så tidigare år att jag har haft dem inne på nätterna och fodrat med hö. Dagtid har isisen haft betesbegränsare på ute. Förra sommaren stod isisen i en mindre hage pga en skada, där var nästan inget gräs så hon fick äta hö och halm. Så kommer jag att göra i år också, ha dem i två hagar, åtminstone nattetid om jag inte tar in dem.

Vill du inte ha dem i varsin hage får du se till att hagen är sådan som B-ponnyn klarar, och sen får du stödfodra hästen. Munkorg är ett alt men räcker nog tyvärr inte så at´t det jämnar ut skillnaden.

Lånar tråden lite...

När på våren börjar du/ni använda betesreduceraren? Vi har inte haft vår ponny någon vår tidigare och jag är rädd att hon ska få fång. Hon är lättfödd och vi hade betesreducerare på henne från att vi köpte henne i början av juni, installad på nätterna fram till midsommar, efter midsommar ute dygnet runt med betesreducerare fram till augusti då fick hon gå utan betesreducerare, men då inne på nätterna.

Hos oss gör vi såhär:

De stora hästarna som klarar av bete vänjs in sakta och släpps för bete dygnet runt så fort det finns tillräckligt med mat i hagen för det.
Brukar oftast vara i början på maj hos oss.

Fångponnyn och övriga lättfödda ponnyer får gå i skogshage tills efter midsommar.
Då har de stora hästarna hunnit beta ned det mesta och passar för ponnysarna så då vänjs de in där för att kunna gå på det begränsade betet dygnet runt.

Min islänning som inte är jätte lättfödd brukar få gå ett par timmar med de stora hästarna innan det är dags för betessläpp med ponnysarna.
Dock får han ha betesbegränsare då.
Även om betet är ganska magert för ponnysarna har jag fång noja och brukar låta ponnysarna få ha betesbegränsare på sig iaf några timmar om dagen.

Det har fungerat för mig i 20 år nu :)
Ingen av mina varken hästar eller ponnyer har fått fång ännu, och ingen annan häst heller.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka