sasucatu

Trådstartare
Hur högt/lågt sitter sömmarna på era hästarn hovar? hur högt kan dom sitta egentligen?

hade en hovslagare ut för några veckor sedan, h*n satte sömmmarna jääätte långt ner, en söm har tom "glidit" igenom ner till skon, om ni fattar vad jag menar. den gör som ingen nytta längre + att det är lite upprispad hov. Nu var jag ut till stallet, då var en annan hovslagare o skodde en anna häst o h*n satte sömmarna jätte högt upp!

Sv: Sömmarna

Hej!

Gängse norm är att ca 2/3 av sömmen skall vara inne i hoven.

/Mike

Jag tycker att vissa hovslagare slår i sömmen långt ner bara för att vara säkra på att inte råka ut för sömstick el. dylikt. Det är ganska irriterande, för ofta så får man tappskor och då är delar av hovväggen bort istället. :(

Jo, exakt så är det nu för min häst! Men eftersom man inte är en hovslagare själv så vet jag ju inte ehller hur mkt högre man kan slå in dom. O om hovslagaren själv inte slår dom högre så vågar man ju inte be henne/honom göra det, för då kanske dom inte vet vad dom gör..

Jag tror att hovslagare på andra sidan atlanten USA har som tumregel 3/4" till 1" till sömtag dvs ca 19-25 mm.

Jag frågade min hovslagare om detta för någon månad sedan.
Enligt honon är det möjligt att sätta sömmarna hur långt upp som helst. Det är självklart inte bra, men det går... Bara man sätter dom rätt.
Trots allt så går ju hornväggen (heter det så?)hela vägen upp...

Hovväggen är lika tjock från sulan till kronranden. Så man kan sätta sömmen väldigt högt upp. Det kan ibland behövas vid tappskor då mycket hovvägg slitits bort tex. Normalt bör man ta ett sömtag som är tillräckligt högt för att skon ska sitta kvar säkert men inte onödigt högt. Då detta minskar valmöjligheterna vid nästa skoningstillfälle.

Ok, man varför hävdar då vissa att dom slår sömmen långt ner för att minska risken för sömstick?

Jag misstor dig inte, bara undrar :)

Ok, att bedömma av era svar så finns det egentligen ingen anledning att slå dom så långt ner som min hovslagare gjort?!

Man börjar ju undra :crazy: Med tanke på hur lite som verkades. "Det behövs inte mer" Nähä, ska jag sko henne var tredje vecka då eller?:mad: Åh, önskar jag kunde ha kvar den hovslagaren jag hade innan jag flyttade!

När jag har frågat min hovslagare så säger han att om han skulle violja skulle han kunna pilla ut sömmen hela vägen uppe i kronranden i princip, så det går att sätta högt, men det är knappast optimalt. Han brukar sätta sömmen ca 2-3 cm upp skulle jag tro, har sällan tappskor och har på fyra år endaste råkat ut för en söms sömtryck och det märkte han innan han åkte, och drog ur den igen... Det är skönt att ha en duktig hovis som bryr sig och som gärna förklarar när man har dumma frågot utan svar :D

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 302
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Lejd
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka